onbetaalde factuur vorig adres

dennis1980
Topic Starter
Berichten: 2

onbetaalde factuur vorig adres

#1 , 31 jul 2012 18:23

in 2005 verkocht ik mijn woning.
Blijkbaar is er toen iets mis gegaan met overdragen van de meterstanden naar de nieuwe eigenaar.
Daardoor staan de contracten nog steeds op mijn naam.
De nieuwe eigenaar heeft mij hier nooit van op de hoogte gebracht en heeft nooit zijn facturen betaald.
Nu hebben de maatschapijen mijn huidig adres gevonden via het rijksregister en via hun advocaat laten weten dat die facturen dringend moeten betaald worden anders volgt gerechterlijke vevolging.
Ik kan via de akte van de notaris echter bewijzen dat de woning sindsdien niet meer mijn eigendom is en ik er ook niet meer woon.
Kunnen ze mij iets maken om die facturen toch te moeten betalen?

groetjes Dennis

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 jul 2012 20:00

Je, vermits de meters nog steeds op uw naam staan.
Als uitgaande bewoner had jij de meterstanden aan de nutsmaatschappijen moeten meedelen. Vertrouw daarop niet op in nieuwe bewoner. Hopelijk heb je destijds de meterstanden gemeenschappelijk opgenomen, en dit beiden ondertekend. Je zal de koper waarschijnlijk via de vrederechter moeten aanmanen die kosten aan u terug te betalen, maar gezien de meters nog op naam staan zal jij de fakturen van de laatste 5 jaar moeten betalen, inbegrepen de intresten en andere kosten. :(

guiclo
Berichten: 35

#3 , 31 jul 2012 21:59

Vind het wel vreemd dat die maatschappij 5 jaar wacht om te reageren.
Dat die dan niet eerder contact hebben opgenomen met de huidige bewoners, dat is dan vreemd.
Staat die huidige bewoners er dan niet ingeschreven?

Reclame

Saar_
Berichten: 67

#4 , 31 jul 2012 22:02

Kijk zeker eens na of er meterstanden zijn opgenomen bij de notaris. In sommige gevallen staat dit in de verkoopsakte. Voorts kan je op goodwill van de energieleverancier hopen of op goodwill van de overnemer. Misschien ziet hij/zij het alsnog zitten dit in der minne te regelen.

Ik vind het trouwens zeer vreemd dat er sinds 2005 geen factuur meer betaald zou zijn en er nu pas een 'drop' door de leverancier zou volgen... Laat dan nu in ieder geval zo snel mogelijk via Eandis of Infrax de meter afsluiten. Zo vermijd je nog meer facturen omdat de overname misschien nog steeds niet in orde is.

Overigens ben je inderdaad als vertrekkende bewoner steeds verantwoordelijk om je contract op te zeggen. Je bent dus verantwoordelijk voor deze facturen.

Lousia
Berichten: 114

#5 , 31 jul 2012 22:04

Wij hebben iets dergelijk voor gehad maar na contact genomen te hebben met de nutsmaatschappijen waren ze akkoord om een slot rekening te maken op de datum van verlijden van de akte van verkoop van de woning en werd de koper die ook in de akte vermeld stond aangespoord om van dan af het verbruik te betalen.
Die heeft zonder morren eht dan amar betaald.
Maar ik weet niet in hoever hij wettelijk verplicht is dit te doen.
Al eens contact genomen met de koper ?
Misschien kunnen jullie dit onderling regelen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”