Lening voor stacaravan via ouders

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

Re: Lening voor stacaravan via ouders

#16 , 11 jul 2012 12:40

zijn er nog mensen met een advies?

Leemans aan woeker interesten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38594

#17 , 11 jul 2012 18:40

Misschien een kleiner huis of appartement huren...
firma L .... dat is toch uw vriendin?????
of het woeker renten zijn ..... ik denk niet dat ze iets onwettig doen alleen lezen veel mensen de kleine lettertjes niet.
Net zoals het gebruik van kredietkaarten...
Als ik vroeger zo zag welke 'cliënten' er over meerdere kaarten beschikten en wat die hun inkomen was en wat voor elektronica die dikwijls thuis hadden staan ...meestal op afbetaling ....

Artis
Berichten: 184

#18 , 12 jul 2012 12:37

Heb dit op een afstand meegevolgd, maar zelf ook 2 opmerkingen:
- een referentieadres (bij het ocmw) is volgens mij niet mogelijk zolang je in eerste instantie niet ambtelijk geschrapt bent ... Om dat te bekomen tja, dat lukt toch niet zomaar.
- wonen in een stacaravan? Een lening aangaan? ...
Zijn er echt geen betere alternatieven? Sociale woning bvb, iets anders huren op de privémarkt? ...

Reclame

okkelijntje
Topic Starter
Berichten: 16

#19 , 13 jul 2012 06:50

Wij wonen momenteel al in een "socilae woning" om correct te zijn een millitaire woning. Wij betalen 570 euro huishuur. Opzich niet veel voor een huis met 3 slaapkamers grote tuin, zolder, kelder,... Het zijn vooral de budgetmeters die ons de das omdoen. Als we zouden verhuizen naar een andere woning of appartement worden daar opnieuw budgetmeters geplaats dus dat is dan zeker geenvooruitgang als je weet dat we in de winterperiode voor minstens 100 euro elke week moeten opladen. Nu hebben we een oplossing, mijn schoonouders hebben nog wat spaargeld. En zij gaan de caravan voor ons kopen, en betalen hem af met 200 euro in de maand. Dus er gaat niemand lenen.

Tope
Berichten: 916

#20 , 13 jul 2012 12:23

Voordat jullie overgaan tot de aankoop van die stacaravan lijkt het mij wel aangewezen dat jullie contact opnemen met jullie bemiddelaar.
Hij kan jullie vertellen of jullie leefgeld bij dergelijke constructie nog wel hetzelfde blijft.
Jullie gaan in de toekomst immers vb. al geen huurovereenkomst en geen huurbetalingen kunnen voorleggen.
Los daarvan, lijkt het mij geen pretje om winter en zomer met twee kids in een stacaravan te moeten wonen.

okkelijntje
Topic Starter
Berichten: 16

#21 , 13 jul 2012 12:33

Wij hebben volgende week een afspraak bij onze schuldbemiddelaar, als hij dat wenst word er een huurcontract opgemaakt door mijn schoonouders. Voor kinderen is een camping een ideaal dat hebben wij al gemerkt daar mijn ouders er ook staan. Wij doen dit heus niet zomaar. Zoals al vermeld in eerde topics van mezelf

Franciscus
Berichten: 38594

#22 , 13 jul 2012 18:12

Campingdecreet
Het decreet van 3 maart 1993 houdende het statuut van de terreinen voor openluchtrecreatieve verblijven, kortweg het campingdecreet, had tot doel het saneren van de verblijven op het gebied van hygiëne, comfort en brandveiligheid en het verplichten van objectieve kwaliteitsnormen. Het campingdecreet stelt daarenboven dat permanent wonen verboden is, tenzij men verbonden is met de exploitatie enerzijds of men er reeds voor 2001 gedomicilieerd was anderzijds.

Zoals u kan lezen staat er permanent wonen .... zelfs DAT is verboden laat staan domiciliëring.

ALS het ocmw zo'n zaken toelaat nemen ze een meer dan serieus loopje met de wet.

Enig idee waar uw officiële post zal toekomen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#23 , 13 jul 2012 19:10

Stacaravan lijkt me - zoals reeds uiteengezet door anderen- zeker geen goed idee.
Wat zal het volgende zijn, een kartonnen doos?
Maak gebruik van de bevoegde instanties, dat is zeker beter dan "in het wild" er maar op los te gaan.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

okkelijntje
Topic Starter
Berichten: 16

#24 , 14 jul 2012 12:57

Goh mensen toch,

ik vraag hier enkel advies en ik word hier afgebroken als wat, dat is dus waarom ik normaal nooit gebruik maak van zulke forums. Er is contact geweest met twee verschillende ocmw's en telkens werd ons gezegd dat er een mogelijkheid toe is. In het andere geval kan ons referentieadres ook bij een rechtspersoon.

Het referentieadres biedt mensen die niet in België wonen of er geen verblijfplaats hebben, de
mogelijkheid om een adres te hebben waar brieven en administratieve stukken naartoe kunnen
gezonden worden teneinde aan de betrokkene doorgegeven te worden. Het referentieadres
biedt tevens de mogelijkheid om sociale voordelen te verkrijgen of te behouden, zoals
werkloosheidsuitkeringen, kinderbijslag, ziekenfonds, …

Een referentieadres is een precies adres in een Belgische gemeente:

• bij een natuurlijke persoon,
• ofwel op de zetel van een OCMW
• ofwel bij een rechtspersoon.

Opzet: mogelijkheid bieden aan bepaalde categoriën van personen om op een bepaald adres ingeschreven te worden in de bevolkingsregisters zonder effectief op dat adres te verblijven.

Een persoon die geen verblijfplaats heeft kan zich laten inschrijven in de bevolkingsregisters onder een referentieadres. Dit is dan het adres van een andere natuurlijke persoon die ermee instemt dat alle voor de betrokkene bestemde post en alle voor betrokkene noodzakelijke administratieve formaliteiten aldaar toekomen.

Hiervoor mag geen vergoeding worden gevraagd en op het referentieadres kan geen beslag gelegd worden voor de schulden van de betrokkene.

Doelgroep:

- personen die in een mobiele woning verblijven
- personen die om beroepsredenen geen vaste verblijfplaats hebben
- personen die bij gebreke aan middelen geen vast verblijfplaats hebben.

Officiële betekeningen kunnen voor deze personen niet aan de procureur gedaan worden maar dienen te gebeuren aan het referentieadres.

En waarom zou een stacaravan geen goed idee zijn? Ik stel u voor om eens een half jaar in de situatie te leven als wij, zeker ben ik dat u ook van gedacht zal veranderen.
Wij gaan zeker niet over één nacht ijs en hebben al voldoende berekeningen gemaakt en info gewonnen.
Daarbij de camping waar wij gaan staan is het WEL TOEGELATEN om PERMANENT te verblijven!!!

Saar_
Berichten: 67

#25 , 14 jul 2012 18:43

Heb je dan ook nagedacht over je huurcontract? Je beslist nu zomaar 'ineens' om een stacaravan te kopen met geld van anderen, maar kan je zomaar je huurcontract opzeggen? Als je daar een schadevergoeding voor moet betalen, zit je nog meer in de problemen.

Betreffende budgetmeters: Ten eerste is de naam budgetmeter gekozen omdat je zo je budget kan meten. Het houdt ZEKER niet in dat je je gas en elektriciteit goedkoper krijgt dan anderen. Integendeel, gas en elektriciteit zijn altijd goedkoper op de vrije markt dan bij een netbeheerder.

Overigens is het een veel gemaakte fout voor mensen met een budgetmeter om in de zomer niet op te laden. Mensen met een leverancier betalen deze toch ook het hele jaar door ipv alleen in de wintermaanden. Als je het op die manier zou doen, zouden de wintermaanden niet meer onbetaalbaar zijn en werd het ook gewoon gespreid over het jaar.

okkelijntje
Topic Starter
Berichten: 16

#26 , 14 jul 2012 21:36

Heb je dan ook nagedacht over je huurcontract? Je beslist nu zomaar 'ineens' om een stacaravan te kopen met geld van anderen, maar kan je zomaar je huurcontract opzeggen? Als je daar een schadevergoeding voor moet betalen, zit je nog meer in de problemen.

Betreffende budgetmeters: Ten eerste is de naam budgetmeter gekozen omdat je zo je budget kan meten. Het houdt ZEKER niet in dat je je gas en elektriciteit goedkoper krijgt dan anderen. Integendeel, gas en elektriciteit zijn altijd goedkoper op de vrije markt dan bij een netbeheerder.

Overigens is het een veel gemaakte fout voor mensen met een budgetmeter om in de zomer niet op te laden. Mensen met een leverancier betalen deze toch ook het hele jaar door ipv alleen in de wintermaanden. Als je het op die manier zou doen, zouden de wintermaanden niet meer onbetaalbaar zijn en werd het ook gewoon gespreid over het jaar.

1. Ik beslis helemaal niet INEENS om in een stacaravan te wonen! ik zal het huis waar ik nu woon enorm missen. En we hebben hier zoals eerder al vermeld heel fel over nagedacht en voor en nadele afgewogen.

2. Mijn schoonouders hebben zelf voorgesteld om dit voor ons te doen, omdat zij met EIGEN OGEN ZIEN dat het niet meer houdbaar is zo.

3. Ja wij kunnen ons huurcontract opzeggen, is een millitaire woning, al contact gehad met beheerders en geen probleem!

4. Ik meen me te herinneren dat de budgetmeters enkel geïnstalleerd worden door EANDIS die maatschappij is de enige met een sociaal tarief (waar de budgetmeters onder vallen)

5. Je moet het geld hebben om extra op je kaart te laten zetten hé!!!????

Franciscus
Berichten: 38594

#27 , 14 jul 2012 21:45

Wij proberen u enkel te helpen hoor.
U hebt gezegd dat u op dit ogenblik woont in een sociale woning.... hebt u al nagegaan welk de gevolgen kunnen zijn als u dat contract zou opzeggen..
Normaal huurcontract is er een opzegperiode en een schadevergoeding...hou daar rekening mee.
Wat als u plots uit de stacaravan moet ... ik laat nu eventjes de reden(en) buiten beschouwing.
Waar staat u dan op de wachtlijsten bij de sociale woonmaatschappijen ....
U spreekt van OCMW 's ... de stacaravan is dat dezelfde gemeente waar uw referentieadres zou zijn of een andere... hou er rekening mee dat een gemeente

U hebt nog een woning dus dat is evenmin een reden om een referentieadres te bekomen.
Trouwens het is de raad ocmw die de toelating voor zo'n adres moet geven ... en of die onwettige zaken doen of zullen toelaten laat ik in het midden.

Bespreek zeker alles met de schuldbemiddelaar en zorg dat je eventueel via een advocaat zekerheid hebt dat de door u gevolgde weg plots geen onvoorziene valkuilen heeft .


Overeenkomstig het koninklijk besluit van 21 februari 1997 tot bepaling van de voorwaarden om ingeschreven te worden op het adres van een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn als referentieadres, worden in beschouwing genomen de personen die, wegens een gebrek aan voldoende bestaansmiddelen, geen verblijfplaats hebben of meer hebben – zij kunnen dus in geen enkel geval ingeschreven worden in een gemeentelijk bevolkingsregister in België – en die vragen om maatschappelijke bijstand in de zin van artikel 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 op de openbare centra voor maatschappelijk welzijn of het recht op maatschappelijke integratie, voorzien door de wet van 26 mei 2002.

Artis
Berichten: 184

#28 , 15 jul 2012 09:41


4. Ik meen me te herinneren dat de budgetmeters enkel geïnstalleerd worden door EANDIS die maatschappij is de enige met een sociaal tarief (waar de budgetmeters onder vallen)
Bij Eandis betekent niet dat je zomaar sociaal tarief hebt hé! Integendeel zelfs: de prijzen van Eandis zijn zelfs 10% hoger dan de commerciële markt. Dit komt omdat Eandis niet de kerntaak heeft om energie te leveren en om te vermijden dat mensen blijven hangen in hun budgetmeters (als de schulden al zijn aangezuiverd). Niet dat dat laatste zoveel effect heeft, ma soit ...
Het sociaal tarief is trouwens inkomensgebonden en bedoeld voor specifieke doelgroepen, dat is bij elke leverancier hetzelfde.

dako
Berichten: 333

#29 , 17 jul 2012 15:39

En waarom is een kleinere, gewone woning of appartement niet mogelijk? Aangezien het momenteel een sociale woning is, mss daar eens luistere voor iets kleiner? Zal waarschijnlijk goedkoper zijn van huur+verbruik. Appartement is ook heel stuk voordeliger voor verwarming.

Een verbruik van 300€/mnd in de zomer? Mss zijn je budgetmeters niet het aan het goedkoopste tarief maar dit is toch zeer veel, (zonder verwarming zomer) Mss kan je ergens je verbruik beperken? Indien je in de caravan dezelfde hoeveelheid energie gaat verbruiken gaat dit je evenveel kosten hoor.
Ook niet vergeten dat de budgetmeters er zijn voor je eigen bestwil, zo kom je achteraf niet voor onverwachte kosten, en betaal je voor je verbruikt. Wat zou je doen indien je na 1 jaar een factuur krijgt van meer dan 3600€ (300*12mnd)? Want dit zou er namelijk gebeuren zonder budgetmeter bij een gelijk verbruik...

Verder goed geinformeerd naar de bijkomende kosten van de caravan? Stageld op camping is vaak ook +100€/mnd. Eventuel extra bijkomende kosten? Caravans zijn inderdaad kleiner, maar vaak ook niet/slechter geisoleerd(aangezien niet bedoeld om permanent te wonen), wat meer verbruik gaat geven. Ook is de energie daar vaak duurder dan in een gewoon huis (gasleiding in straat <=>gasflessen/tank op campint,...) Werken ze met zo'n gastank, moet je natuurlijk ook geld hebben om deze te vullen. Vaak is dit enkele 100den € in 1 maal te betalen voor ze je tank vullen. Deze moet je dan ook kunnen betalen...

okkelijntje
Topic Starter
Berichten: 16

#30 , 17 jul 2012 20:27

Wij hebben een millitaire woning en daar kan je niet zomaar een kleinere woning krijgen binnen een aanneembare periode. En ja wij betalen ons blauw aan de budgetmeters, wij maken geen overmatig gebruik. in de winter staat onze verwarming op 22 graden en 's avonds na 8 uur op 18. Het warm water voor de douche is ook met gas en met twee kinderen in huis word de douche 2 maal per week gebruikt. Wat niet veel is als je het mij vraagt. Een caravan is idd kleiner dus makkelijker te verwarmen, en geloof mij ik heb alle nodige info vermits mijn ouders al een lange tijd op dezelfde kamping staan.

ik weet perfect wat het ons gaat kosten alle beter gezegd besparen!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”