Incasso probleempje

Nico9360
Topic Starter
Berichten: 20

Incasso probleempje

#1 , 05 jul 2012 21:19

Hoi iedereen,

ben nieuw hier op dit forum en heb reeds heel wat afgelezen eer ik met mijn vraag in huis val.

Begin 2012 ben ik verhuisd naar een nieuw appartement en aangezien ik niet tevreden was over mijn toenmalige digitale tv leverancier heb ik deze opgezegd met het standaard formulier van de desbetreffende firma. Ik had bij deze eveneens een mobiel internet abonnement met gsm aan 1,-Euro destijds maar het contract liep nog een 6-tal maanden. Dit abonnement heb ik samen met de digitale tv opgezegd en aagetekend verstuurd. De digitale tv opzeg is goed verlopen en daar ben ik vanaf.
De reden dat ik mijn mobiel abonnement wilde opzeggen is omdat ik NOOIT van hen bij de omschakeling naar hun nieuwe sim-kaarten deze ontvangen heb. Hiermee heb ik dan talloze keren gebeld met hun klantendienst en beloofde ze iedere keer deze op te sturen maar nooit gehad. Gevolg: meer dan 3 maanden zonder mobiel gezeten en deze dan aangetekend opgezegd met de vermelding in het standaard formulier samen met de digitale tv dat ik mijn mobiel abonnement opzeg wegens het feit dat ik nooit een nieuwe sim-kaart ontvangen heb en dat ik de ontbinding van het contract wens wegens het niet naleven en nakomen van de contractueel vastgelegde diensten (walk & talk 30) voor mijn mobiele telefonie.

Zo gezegd, zo gedaan. Na het terugbrengen van de decoder niets meer van hen gehoord, ik dacht mooi afgehandeld die handel maar neen. 5 maand later incasso bureau op mijn kap -:(
Ze vragen onmiddellijke betaling binnen de 15 dagen wegens contractbreuk van 339,-Euro
Ik heb hun dan geantwoordt via hun online site die vermeldt stond op hun schrijven samen met mijn login en paswoord.
Ik vertelde hun dat ik alles in 1x opgezegd had via het standaard formulier en dat digitale tv in orde was maar dat ik van de mobiele telefonie niets meer gehoord heb dus ging ik ervan uit dat alles hiermee ook afgehandeld was.

2 dagen later een email van hun terug dat ik diende te bewijzen dat ik dat aangetekend gedaan heb. Geen probleem heren van de incasso, hierzie: aangetekend schrijven van de post met trackingbewijs van ontvangstname door uwe klant :-)

Bijna 2 maand hoor ik niets meer van hun tot gisteren ik een email ontving met volgende melding:

Geachte Heer,

Wij hebben uw betwisting doorgestuurd naar onze opdrachtgever.

Onze opdrachtgever laat weten dat de opzeg correct verwerkt werd. Daar u nog een lopend contract had voor uw mobiele abonnement kan er geen teruggave of vermindering gebeuren op het openstaand saldo bij onze opdrachtgever.

Wij verwachten uw betaling binnen de 15 dagen na ontvangst van dit schrijven.

Blijft u in gebreke, dan zullen wij ons genoodzaakt zien onze opdrachtgever de gerechtelijke procedure te adviseren.

Met vriendelijke groeten,

Linda

Backoffice Department Belgium


VRAAG:

1. Ik kan NIET bewijzen dat ik talloze keren heb gebeld voor die nieuwe sim-kaart.

2. Dient mijn mobiele provider niet te bewijzen dat ik die sim-kaart wel geleverd heb gehad ? Dit kunnen ze niet aangezien die nooit aangetekend verstuurd is geweest.

Ik zoek jullie advies in deze zaak, ik voel me serieus in het zak gezet door hun praktijken en wil echt niet betalen voor diensten die ik nooit heb gehad voor meer dan 4 maanden. 4 maanden lijkt me geduld genoeg om te wachten op een nieuwe sim-kaart.

Ze rekenen me 3 maand abonnementsgeld aan + een dikke 230,-euro contractverbrekingskost + interesten = 339,-Euro

Wat kan ik doen ?

Alvast dank bij voorbaat.

Nico

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 06 jul 2012 15:53

Sowieso nooit betalen aan incasso: meldt hen dat je geen contract met hen hebt, en dat je geen verdere communicatie wenst te ontvangen. Zij zijn wettelijk verplicht zich hier aan te houden.
Neem daarna rechtstreeks contact op met uw vorige provider, eerst bellen naar de klantendienst met uw uitleg, daarna uw verhaal nog eens doorsturen (kan via mail, maar eventueel ook via AS).

Ga ook een naar http://www.tik.be, dit is een gespeciaseerd forum over telecommunicatie waar ook een aantal mensen van uw provider rondhangen, en vaak kunnen helpen. Post uw verhaal ook daar, u zal snel reactie krijgen.

Nico9360
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 06 jul 2012 19:29

Sowieso nooit betalen aan incasso: meldt hen dat je geen contract met hen hebt, en dat je geen verdere communicatie wenst te ontvangen. Zij zijn wettelijk verplicht zich hier aan te houden.
Neem daarna rechtstreeks contact op met uw vorige provider, eerst bellen naar de klantendienst met uw uitleg, daarna uw verhaal nog eens doorsturen (kan via mail, maar eventueel ook via AS).

Ga ook een naar http://www.tik.be, dit is een gespeciaseerd forum over telecommunicatie waar ook een aantal mensen van uw provider rondhangen, en vaak kunnen helpen. Post uw verhaal ook daar, u zal snel reactie krijgen.
Hey Turaki,

Ondertussen is dit gebeurd, ben benieuwd naar de reacties. Heb ook het incasso bureau een bericht gestuurd zoals je me zei.
Indien er geen oplossing uit de bus komt kan ik nog altijd beroep doen op Test-aankoop advocaten, daar dient mijn abonnee geld toch voor nieet hehe :P

Groet,

Nico

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 07 jul 2012 09:06

“Art.1184.In wederkerige contracten is de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen, voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt. In dit geval is het contract niet van rechtswege ontbonden. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd, heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren, wanneer de uitvoering mogelijk is, ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen, met schadevergoeding. De ontbinding moet in rechte gevorderd worden, en aan de verweerder kan, naar gelang van de omstandigheden, uitstel worden verleend.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De reden dat ik mijn mobiel abonnement wilde opzeggen is omdat ik NOOIT van hen bij de omschakeling naar hun nieuwe sim-kaarten deze ontvangen heb‘

Op die grond had u de ONTBINDING van uw overeenkomst in rechte kunnen vorderen,wat echter niet gebeurde.

U ZEGDE uw overeenkomst OP,wat inhoudt dat u de overeengekomen opzegprocedure in acht moet nemen,ook al werd die procedure bepaald in de door u aanvaarde algemene voorwaarden. Onderzoek of u die voorwaarden in acht nam.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”