Deurwaarder buiten zijn Boekje/ schulden

roda
Topic Starter
Berichten: 16

Deurwaarder buiten zijn Boekje/ schulden

#1 , 01 jul 2012 11:53

Een Belgische vrouw X veroordeeld door Spaanse rechtbank in 2008 voor het betalen van een bedrag van 3500 euro + alle kosten ( +/- 6.200, - euro op heden)
Niettegenstaande de veroordeling betaalt de vrouw niet en woont ondertussen terug in België.
Met het vertaalde Spaanse vonnis spreek ik een Belgische deurwaarder aan en vraag bewarend beslag te leggen op haar bankrekening in België.( Juli 2011)
Daarop krijg ik via de deurwaarder een schrijven van de advocaat van mevr. X, dat ze akkoord gaat met het bankbeslag ( bedrag op rekening 1800 euro), dat mevr. X een weduwe is met een overlevingspensioen van 1000/maand, maar bereid is 75 euro/maand te betalen.
( niettegenstaande samenlevend, meer inkomsten heeft en met 150.000 Euro van Spanje kwam uit de verkoop van een woning…).
Aan de deurwaarder had ik duidelijk gemaakt dat ik niet akkoord was met die 75 euro, gezien X wel geld heeft.
Op de brief v/d advocaat van mevr. X staat, “gelieve geen verdere uitvoeringskosten te maken”.
In november 2011 kom ik te weten waar mevrouw X nog geld zou kunnen staan hebben en contacteer de Deurwaarder met de vraag of ze deze bank zouden kunnen aanschrijven.
Daarop krijg ik antwoord: ja en hoeveel mij dit zou kunnen kosten.
Ik onderneem niks.
In mei 2012 schrijf ik de deurwaarder aan met de vraag of ikzelf rechtstreeks contact mag nemen met de advocaat van Mevr. X . Voor onderhandeling en dat ik akkoord zou gaan met 200 euro/maand.
Als antwoord krijg ik : waarom zou je dit doen, mevr. X betaalt iedere maand stipt 75, - euro / maand. Ik wist van niks!
Vanaf dan mei 2012 mail ik geregeld de Deurwaarder aan, waar ik in de meeste gevallen geen antwoord krijg op mijn vragen en werkelijk moet smeken om een reactie.
De deurwaarder mailt mij dat de deurwaarder het recht heeft om zelf beslissingen te nemen en dat ik mag tevreden zijn dat ze zorgen dat het geld binnenkomt uit bewarend beslag.
Eveneens krijg ik een mail dat de verdeling van het geld kan beginnen tegen 15 mei, doch niks, dan tegen 29 mei terug niks en vorige week mailde ik met vraag naar de beloofde rekening en prompt kreeg ik het bedrag dat de deurwaarder al ontving uit bankbeslag + daarbuiten het betaalde bedrag van mevr. X en het nog te innen bedrag die openstaat.
Geen detail, niks, ik mail terug en krijg het detail, waaruit blijkt dat mevr. X al betaalt van sinds oktober 2011, dus 9 maanden zonder dat ik ook maar iets wist en zonder akkoord.
De rekening is onjuist, ik mail dat, maar daarop gen reactie.

Naar de advocaat van mevr. X mail ik en krijg volgend antwoord:

U gelieve zich te wenden tot de gerechtsdeurwaarder aub.
Donderdag ll. mail van de Deurwaarder dat ik nu een Exequator moet aanvragen bij de Spaanse Rechtbank en dat ik dit moet doen met een advocaat.
Vorig jaar gaf ik opdracht in Spanje niks meer te ondernemen gezien er bankbeslag gebeurde in België en om kosten te besparen op vraag van advocaat X.
Een Exequator weer 1 a 2 jaar erbij +extra kosten.
Die deurwaarder is mijn inziens ver buiten zijn boekje gegaan.
Ik wil dit dossier weg bij die deurwaarder maar vrees dat dit veel zal kosten.
Hoe oplossen?
Graag raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jul 2012 12:28

U hebt een afrekening ontvangen van de gerechtsdeurwaarder. Daarop staan toch al zijn kosten?

De gerechtsdeurwaarder houdt eerst zijn kosten af. Daarna stort hij de bedragen pas door. De kans is groot dat al zijn kosten al betaald zijn.

U kan de gerechtsdeurwaarder vragen u al de procedurestukken terug te sturen.

Exequatur moet in België aangevraagd worden, niet in Spanje, en duurt niet zo lang. Dat gebeurt op eenzijdig verzoekschrift.

roda
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 01 jul 2012 15:04

Alle kosten van deurwaarder staan erop. maar houd geen rekening met alle kosten van de Rechtbank Spanje, beëdigde vertalingen, etc.( zwart op wit )
Exequatur komt zoals mijn Spaanse advocaat en deurwaarder zegt vanuit Spanje.....
Hoe krijg ik dat dossier weg, zonder dat er kosten gerekend zijn. Gezien de deurwaarder niet het recht had te handelen op eigen houtje. Hoe of waar klacht indienen tegen deurwaarder..?

Reclame

roda
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 01 jul 2012 17:03

Nationale kamer van gerechtsdeurwaarders van België, ok gevonden. Ik hoop dat dit de goeie oplossing is

roda
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 01 jul 2012 17:35

Sorry, ik lees nu ook dat een Exequatur in België kan aangevraagd worden.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”