Familiale zaak ivm schulden & bedreigingen

flowerpower
Topic Starter
Berichten: 1

Familiale zaak ivm schulden & bedreigingen

#1 , 23 jun 2012 17:14

Hallo,

Het is de eerste keer dat ik iets post en ik hoop dat iemand raad weet.

Een jaar geleden heb ik en mijn zus een lening aangegaan voor ons broer. Hij was pas verhuisd met een pasgeboren kindje en had geen meubelen in huis. Hij staat op de zwarte lijst, daarmee dat hij zelf geen lening kon krijgen. (Ze hadden maar 1 matras en omdat kind&gezin ieder week kwam, moest hij dringend meubelen hebben.) Hij had beloofd om het ieder maand te betalen. In totaal gaat het om een bedrag van 3000 euro. Hij heeft al reeds 1000 euro betaald, maar al meer dan een half jaar weigert hij om het te betalen. Hij spot met ons, lacht ons uit en heel veel pesterij en niet te vergeten bedreigingen. Hij lacht en blijft zeggen dat hij aan het profiteren is. Hij vloekt en beledigd enorm. Wij zijn dus naar een advocaat gegaan en omdat we geen bewijs op papier hebben staan, kan hij ons niet verder helpen. De advocaat heeft een paar keer brieven gestuurd om voor de vrederechter te verschijning voor verzoening en natuurlijk is hij niet komen opdagen. Hij is zelf naar een advocaat gegaan en zegt dat het om een schenking gaat en dat hij niet verplicht is om te betalen. Nu zitten we dus vast, het gaat nu om een bedrag van 2000 euro, dat is veel geld!

Het enige wat we in handen hebben zijn een 70-tal sms-berichtjes. In die berichtjes kan je echt afleiden dat het een lening is en dat hij had beloofd om het te betalen. Bij sommige staat het er letterlijk, bij andere staat er vb. "Wat dacht je dat ik echt mijn schuld ging terug betalen? Ik heb het express gedaan om van je profiteren. Je was te dom om een lening aan te gaan en nu moet je er zelf voor betalen want anders komt die deurwaarder bij u langs" (en veel: 'hahahaha' etc.). Dus heel veel dergelijke berichten.
Nu is mijn vraag: gelden deze sms berichtjes niet als bewijs?? Of, wat kan er als bewijs dienen, we hebben geen idee meer wat we moeten doen. Al veel geld aan de advocaat uitgegeven en telkens die zittingen, terwijl we ons geld terug willen, geven we nu meer geld uit. De advocaat blijft zeggen dat hij niets kan doen zonder bewijzen, dus we worden ook niet echt verder geholpen.

Buiten deze situatie is er ook een zaak ivm bedreigingen. Ik zelf ben gisterenavond naar de politie gegaan om een klacht in te dienen omdat hij me had gebeld (ook via sms) en bedreigd. Hij bleef zeggen dat hij aan mijn deur zou komen staan en me in elkaar slaan. Hij heeft nog meer dingen gezegd, maar het is gewoon te vies om het hier te zetten. Een paar maanden geleden zijn we met mijn zus ook naar de politie gegaan. Daar hebben we een pv laten opmaken en als er iets zou gebeuren moesten we meteen bellen. Weer hebben ze niets kunnen doen. De politie is al een paar keer bij zijn huis geweest en hij doet de deur niet open. Dus buiten het geld dat hij ons schuldig is, voel ik me niet meer veilig. Hij maakt me (en mijn zus) gek van alle kanten.

Ik weet dat het een lang verhaal is, mijn excuses hiervoor. Ik wou gewoon wat achtergrond informatie geven om het wat duidelijker te maken.
Het zou héél vriendelijk zijn als er iemand wat informatie zou kunnen geven om een extra stap te ondernemen. Ook de vraag of sms berichtjes gelden als bewijs.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 25 jun 2012 11:36

“Art.1325.Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben. Eén origineel is voldoende voor allen die hetzelfde belang hebben. In elk origineel moet vermeld worden hoeveel originelen zijn opgemaakt. Echter kan het ontbreken van de vermelding dat de originelen in tweevoud, drievoud enz., zijn opgemaakt niet ingeroepen worden door hem die zijnerzijds de overeenkomst heeft uitgevoerd, welke in de akte is vervat.Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Onder verwijzing van de hierboven geciteerde cassatierechtspraak,wordt in de rechtspraak en in de rechtsleer nagenoeg algemeen aanvaard dat de uitvoering van de overeenkomst of van de verbintenis door de schuldenaar daarvan te bestempelen is als een stilzwijgende buitengerechtelijke bekentenis van het bestaan van die overeenkomst/verbintenis’ (CATTOIR,B.,COLPAERT,A.,De bewijsrechtelijke betekenis van de uitvoering van de overeenkomst in burgerlijke zaken,R.W.2009-10,946-953).

‘Hij heeft al reeds 1000 euro betaald‘

Indien u die betaling kan bewijzen dan geldt ze als stilzwijgende buitengerechtelijke bekentenis van het BESTAAN van die overeenkomst/verbintenis. Hiermee is echter niet bewezen wat u nog tegoed hebt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 25 jun 2012 15:50

Van alle strafrechtelijke feiten aangifte doen.
Politie zal hem steeds langsgaan en daarna uitnodigen.
Hij zal ook gesignaleerd worden in de Algemene Nationale Gegevensbank (ANG).
Parket kan nog andere maatregelen treffen

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”