ex en schulden van je kinderen

EvelienT
Topic Starter
Berichten: 1

ex en schulden van je kinderen

#1 , 14 jun 2012 15:10

Hoi ik heb een vraag in verband met schulden,
Mijn stiefvader krijgt de laatste tijd enorm veel achterstallige rekeningen aan en deurwaarders over the vloer,
zijn kinderen wonen momenteel bij zijn ex vriendin die in de schulden zit
ze betaald echt niks meer sinds ze een klein tussenpoortje heeft ondekt, en dan gaat het voornamelijk over rekeningen van de kinderen
achterstallige school rekeningen die niet betaald worden, gisteren zat er ook een brief in van het ziekenhuis.
onlangs had de zoon in het ziekenhuis gelegen via een school ongeval, dit werd "door de school gedekt"
toch zat er na 3-4 maanden nu een brief bij mijn stiefvader in de bus om te zeggen dat de rekeningen niet betaald waren en dat zijn ex voor minnelijke schikking was opgeroepen

nu om eerlijk te zijn weten we allemaal dat ze daar niet heen gaat en dat we dus binnen een aantal maanden weer een paar deurwaarders mogen verwachten,

nu het is blijkbaar zo dat als je kinderen onder de 18 zijn je er niks over te zeggen hebt en alles altijd moet betalen,
maar is dat nu daadwerkelijk zo? op dit tempo kan mijn stiefvader ook niet alles meer betalen, er zitten zo stillaan maandelijks brieven in de bus van rekeningen die 2 jaar achterstallig zijn
hij geeft haar elke maand al alimentatie en geeft zijn zoon en dochter ook apart elke maand wat geld

en als het klopt is er geen enkele andere manier om die rekeningen toch niet meer te hoeven betalen (of toch in mindere maten).

Of is er eventueel een heel erge oplossing voor (zoals je kinderen niet meer te erkennen). Hij houd van zijn kinderen enorm veel, en het doet hem pijn om eraan te denken maar om eerlijk te zijn, zijn ze op dit moment alle twee tieners en zijn ze onder anderen ook al onder jeugdrechters enz. geplaatst voornamelijk wegens stelen/ openbare eigendom vernietiging enz. en die kosten worden hem ook allemaal door gerekend.

in elk geval sorry voor de lange tekst maar het is nogal ingewikkeld en moeielijk om uit te leggen in een korte/gemakkelijke weg als iemand me kan helpen op dit forum of via PM's ofzo.
zouden we allemaal heel dankbaar zijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 jun 2012 09:26

“Art.1165.Overeenkomsten brengen alleen gevolgen teweeg tussen de contracterende partijen; zij brengen aan derden geen nadeel toe en strekken hun slechts tot voordeel in het geval voorzien bij artikel 1121“(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘zijn kinderen wonen momenteel bij zijn ex vriendin die in de schulden zit ze betaald echt niks meer’

De schulden die zijn ex-vriendin maakt,ook al is het voor de kinderen,brengen uw stiefvader geen nadeel toe,zodat hij niet verplicht is ze te betalen aan derden.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek).

‘zijn kinderen wonen momenteel bij zijn ex vriendin’. Ik ga ervan uit dat die kinderen ook de kinderen zijn van die vriendin.

Tussen beide ouders dienen voornoemde kosten ONDERLING minnelijk of bij vonnis verdeeld te worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”