Schulden en samenwonen?

Daniela
Topic Starter
Berichten: 14

Schulden en samenwonen?

#1 , 06 jun 2012 15:06

Hallo,

Mijn vriend heeft aanzienlijke schulden bij zowel de belastingen als de btw. Zo ongeveer 15.000 euro. Hiervoor is er beslag gelegd op zijn loon (al een goeie 4 jaar), zijn eindejaarspremie, vakantiegeld en wat hij eventueel terugtrekt van de belastingsaangifte gaat ook automatisch naar de afbetaling hiervan. Dus dat is op zich allemaal wel geregeld, ook al gaat het traag want mijn vriend heeft maar een heel gewoon loontje. Hij heeft ook nog 2 zonen waarvoor hij onderhoudsgeld moet betalen.

Nu, wij zijn al 5 jaar samen en nu willen we eigenlijk wel eens gaans samenwonen. Alleen vraag ik mij af of de belastingen dan ook loonbeslag kan leggen bij mij ? Of de belastingsteruggave (van mij dan) ook kan inhouden ? Omdat als je samenwoont er nog maar 1 gezamenlijke belastingsaangifte is en ze dan kunnen zien dat ik een mooi loon heb (ik verdien meer dan mijn vriend).

Ook wou ik graag weten of het onderhoudsgeld dan ook omhoog kan gaan ? (deze is geregeld bij vonnis). Om dat zijn ex dan bv aanhaalt dat het gezamenlijke inkomen gestegen is ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Berichten: 164

#2 , 06 jun 2012 16:20

Hallo,

Omdat als je samenwoont er nog maar 1 gezamenlijke belastingsaangifte is en ze dan kunnen zien dat ik een mooi loon heb (ik verdien meer dan mijn vriend).
Bij mijn weten heb je maar een gezamenlijke aangifte als je wettelijk samenwoont of getrouwd bent. Je kan dus perfect samenwonen zonder een gemeenschappelijke aangifte...

Daniela
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 06 jun 2012 23:39

Dus zolang we niet wettelijk samenwonen is er geen enkel probleem? Wat als er kinderen komen, hoef je dan nog niet 'wettelijk' samen te wonen ?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 06 jun 2012 23:56

Dus zolang we niet wettelijk samenwonen is er geen enkel probleem? Wat als er kinderen komen, hoef je dan nog niet 'wettelijk' samen te wonen ?
Neen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Daniela
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 07 jun 2012 16:03

Oke :) Bedankt !

Daniela
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 07 jun 2012 16:10

@ roharro: in een andere topic schrijf je dit : "Twee alleenstaanden op zelfde domicilie kan per definitie niet!!!!"

Als mijn vriend en ik gaan samenwonen (dus ingeschreven op hetzelfde adres en ook allebei vermeld op het huurcontract) maar zonder evenwel 'wettelijk' samen te wonen of te huwen (feitelijk samenwonen dus), dan zijn wij toch twee alleenstaanden op eenzelfde domicilie?

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 07 jun 2012 17:55

U dient ook rekening te houden met feit dat een deurwaarder ALLE goederen die beslagbaar zijn in de woning kan met beslag leggen. Een deurwaarder dient niet te vragen wat dat van wie is.
Mochten de schulden al in een afbetalingsregeling zetten ( collectieve schuldenregeling) dan is er geen nieuw probleem.

Daniela
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 07 jun 2012 21:05

Yup, van die deurwaarders dat ben ik me bewust, dat weet ik. De schulden waar ik het over heb worden afbetaald dmv loonbeslag op het loon. Dat wil zeggen dat er automatisch geld word afgehouden van zijn nettoloon, meer bepaald : alles boven de 1170 euro(minimumloon) plus vakantiegeld en terugtrekking belastingen gaat naar de schuldeiser( in dit geval zijn dat de belastings en -btw dienst). Dus hij zit niet in collectieve schuldenregeling.

Daniela
Topic Starter
Berichten: 14

#9 , 07 jun 2012 21:41

Uitvoerend beslag onder derden heet dat officieel.

frist
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 jan 2017 08:11

Reeds 2 jaar betaalt mijn vriend zijn schulden af bij een deurwaarder. Dit zonder loonsbeslag maar in overeenkomst. Kan de deurwaarder het vastgestelde bedrag verhogen indien hij bij mij komt inwonen. Zelf dachten we om gezien besparing huur meer af te lossen.
alvast bedankt

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”