Kan een verschoonbaarheid nog tijdens een schuldbemiddeling?

Bluejames
Topic Starter
Berichten: 1

Kan een verschoonbaarheid nog tijdens een schuldbemiddeling?

#1 , 06 jun 2012 14:27

Beste,

Ik heb een vraag of een verschoonbaarheid nog tijdens een schuldbemiddeling kan?
Ik zit namelijk in schuldbemiddeling voor vele tienduizenden euro's.
Ik heb horen zeggen van een persoon die ik ken dit ook meegemaakt heeft in het verleden.
Hij verteld me dit.

Je schuldbemiddeling die moet je stop zetten. En terug je btw nummer aanvragen en herstarten met een zaak. Automatisch kan je je schulden niet betalen.
Dan moet je een faillissement aanvragen. En dan binnen de 6 maanden de verschoonbaarheid aanvragen om alles kwijt te schelden.

Ik ben nog nooit veroordeeld geweest voor fraude of gevangenisstraf of dergelijke.


Kan dit op deze manier gebeuren?


Alvast bedankt,
James.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher
Berichten: 483

#2 , 07 jun 2012 11:05

Dat zal nooit lukken.

1. Uw huidige schulden zijn privéschulden, die komen nooit op de zaak te staan.
2. Gewoon een BTW-nummer aanvragen zal ook niet werken. Want dan spreek je over een eenmanszaak, een daarbij zijn het persoonlijk vermogen en dat van het bedrijf gewoon één pot.
3. Wat je nodig hebt, is een rechtspersoon, zoals een bvba. Maar dan heb je ten eerste een startkapitaal nodig. Daarenboven ben je persoonlijk aansprakelijk als de onderneming niet voldoende financiëel onderbouwd is.
4. En zelfs al zou dat allemaal lukken, dan nog zal de rechter bij het failliet vaststellen dat het hier om een frauduleus failliet gaat, en de bestuurders persoonlijk aansprakelijk stellen.

Het is dus een fabeltje dat ze u hebben wijsgemaakt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2012 16:20

Los van wat hier al geschreven is wil ik dit nog aan toevoegen en dit is dat verschoonbaarheid je dit moet verdienen, als een gefailleerde, natuurlijke persoon ongelukkig en te goeder trouw is en als er geen gewichtige omstandigheden zijn, dan pas kan men de gefailleerde verschoonbaar verklaren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”