Derden beslag

patje161265
Topic Starter
Berichten: 50

Derden beslag

#1 , 21 mei 2012 16:09

Ik ben iemand die het ongeluk heeft met een berg szchulden te zitten, schulden die voor 92 % mij zijn aangedaan terwijl ik onschuldig in de gevangenis zat. Later doe ik hiervoor mijn verhaal hier, momenteel ben ik over aan het nadenken hoe dat hier te vertellen want het is een hele boterham om te vertellen. Het is echt een nachtmerrie aan het worden, ge zoudt denken dat is iest voor een film maar het is echt geberud. Dus later meer hierover.

Toch ondertussen wil ik al een vraag stellen wat ik recentelijk meegemaakt heb en probeer hiertegen te reageren.

Er is loonbeslag gelegd vanwege die onterechte aangedane schulden. Gelukkig is dat loonbeslag minimaal daar ik maar een 1100 euro verdien.

Nu mijn vraag, als er al loonbeslag is gelegd, mag men dan nogmaals derden beslag op mijn bankirekening uitgevoerd worden? Moet je daarvan ook geen aangetekend schrijven krijgen dat me dat wil doen zodat je de kans krijgt om verzet aan te tekenen.

Het loonbeslag bedroeg zowat 40 euro, en het derdenbeslag op mijn bankrekening was zo'n 110 euro. Dus in hettotaal 150 euro en voor mij is dat heel veel geld. Kom zelfs deze maand niet toe.

Ben eens benieuwd naar het antwoord hier. Alsvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 26 mei 2012 17:20

Ergens staat er toch onder een contract uw handtekening dus......
Dat wil ook zeggen dat u de voorwaarden voor betaling kent of tenminste officieel gelezen hebt.

patje161265
Topic Starter
Berichten: 50

#3 , 27 mei 2012 13:04

Ergens staat er toch onder een contract uw handtekening dus......
Dat wil ook zeggen dat u de voorwaarden voor betaling kent of tenminste officieel gelezen hebt.
Het spijt me maar dit is eigenlijk geen antwoord op mijn vraag.

Trouwens de schuldenberg die ik heb is voor 95 % mij aangedaan door mijn ex die nu zelfs geïnterneerd is. Mensen die geïnterneerd zijn kan men niet verantwoordelijk stellen laat staan vervolgen.
En dat is mijn grootte probleem.

Om terug te kiomen op mijn vraag hier, ik weet dat loonbeslag een vorm is van derdenbeslag.
Ook weet ik dat men beschermd is tegen loonbeslag door de wet als men een laag loon heeft.
Ik heb dus een laag loon daar ik deeltijds werk.
Het s zelfs zo dat de wet zegt dat als men minder dan 1037 euro verdient dat men geen loonbeslag mag leggen. Vorige maand had ik een inkomen van 1100 euro en mocht men 20 % afhouden wat ook gebeurd is.
Je kan dit alemaal lezen op deze link http://www.aclvb.be/werknemers/sociale- ... oonbeslag/" onclick="window.open(this.href);return false;
Naast dat loonbeslag dat men reeds deed doed men nogmaals een derden beslag, en dat is volgens mij niet correct daar er reeds loonbeslag werd gelegd dat ook derdenbelsag is, dus heeft men vorige maand meer dan 100 euro in beslag genomen. En ik stel mi ten zeerste de vraag of dit correct was.

Het volgend bericht dat ik hier ga plaatsen is mijn verhaal over mijn schuldenberg, dat allemaal is gekomen en wat ik er nog kan tegen doen wat ik ben het beu m schulden af te betalen die ikzelf niet veroorzaakt heb.

Ik hoop dat d komende dagen een antwoord op mijn vraag mag lezen, alvast bedankt.

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 27 mei 2012 15:17

Ik raad U dan toch aan al het geld van uw rekening te halen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

patje161265
Topic Starter
Berichten: 50

#5 , 28 mei 2012 14:14

Ik raad U dan toch aan al het geld van uw rekening te halen
Is ook reeds gebeurd, en niet alleen dat maar ook mijn bankrekening afgesloten en mijn loon wordt gestort op de rekening van mijn beste vriend die ten volle vertrouw.

Nu des te meer ik erover nadenk des te meer kom ik tot het besluit dat mijn gedacht over onterecht derdebeslag op mijn zichtrekening juist is. Niemand heeft me hier al tegengesproken. En loonbeslag is ook derdebeslag, en ivm loonbeslag wordt je door de wet beschermt voor al wie minder verdient dan 1344 euro wat in mij geval zo is. Je kan dat terugvinden in de link die ik hierboven gekopieërd heb.

Dus samengevat dat loonbeslag ( 20 % oftewel 25 euor) ook een derdebeslag+ dat tweede derde beslag op mijn zichtrekening ten bedrage van 110 euro is in totaal 135 euro wat teveel is en dus onwettelijk..

Ivm derdebeslag op zichtrekening of spaarrekeningen moet ook gemeld worden met aangetekend schrijven en dat is ook niet gebeurd.

Tenzij iemand me tegenspreekt ben ik bij het juiste eind

Groetjes

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mei 2012 15:03

Loonbeslag en beslag onder derden op een zichtrekening kunnen wel degelijk samengaan.

De beperking die de wet voorziet (loon kan niet volledig in beslag genomen worden, art. 1409 Ger. W.) is van toepassing op wat je per maand ontvangt. Het bedrag op je zichtrekening zal in principe geen loon zijn van de maand waarin loonbeslag gelegd werd.
Ook het loon dat op de zichtrekening gestort wordt mag maar beperkt in beslag genomen worden. De bescherming duurt maar gedurende dertig dagen. Zie art. 1411bis en 1411ter Ger. W.
Art. 1411bis. § 1. De beperkingen en uitsluitingen waarin de artikelen 1409, 1409bis en 1410 voorzien, zijn eveneens van toepassing op de in die artikelen bedoelde bedragen indien ze worden gecrediteerd op een zichtrekening, geopend bij een kredietinstelling als bedoeld in artikel 1 van de wet van 22 maart 1993 op het statuut van en het toezicht op de kredietinstellingen.
[...]
Art. 1411ter. § 1. In geval van beslag of overdracht van de in artikel 1411bis, § 1, bedoelde bedragen, gelden de beperkingen en uitsluitingen waarin de artikelen 1409, 1409bis en 1410 voorzien gedurende een periode van dertig dagen vanaf de inschrijving van deze bedragen op de creditzijde van de zichtrekening.
Wanneer niettemin de beschermde sommen het voorwerp zijn van een globale storting op een zichtrekening, terwijl ze betrekking hebben op een duur van meer dan één maand, is de bescherming van toepassing gedurende een overeenstemmende periode, vanaf de datum van inschrijving op de creditzijde van de zichtrekening. Voor de toepassing van dit lid telt een maand dertig dagen.
§ 2. De berekening van het niet voor beslag of overdracht vatbare gedeelte van het saldo op de zichtrekening gebeurt naar evenredigheid van de dagen van de in § 1 bedoelde periode die overblijven sinds de inschrijving van de niet voor beslag of overdracht vatbare bedragen op de creditzijde van de zichtrekening.
§ 3. Artikel 1411 wordt niet toegepast op de gevallen bedoeld in dit artikel.

Als er beslag onder derden gelegd wordt, moet je daarvan verwittigd worden.
Art. 1457. § 1. De akte van derdenbeslag wordt in haar geheel aangezegd binnen acht dagen na ontvangst ervan door de derde-beslagene. Deze aanzegging wordt verricht bij ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs of bij deurwaardersexploot, door de beslaglegger aan de beslagen schuldenaar, bij gebreke waarvan de beslagrechter de opheffing van het beslag kan gelasten.
De kosten van die rechtspleging zijn in ieder geval ten laste van de beslaglegger die een laattijdige aanzegging heeft gedaan, onverminderd schadevergoeding indien daartoe grond is.
§ 2. Wanneer het beslag slaat op inkomsten bedoeld in de artikelen 1409, §§ 1 en 1bis en 1410, bevat de aanzegging, op straffe van nietigheid, het aangifteformulier voor kind ten laste waarvan het model bepaald is door de minister van Justitie.

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 28 mei 2012 15:36

Tenzij iemand me tegenspreekt ben ik bij het juiste eind
Ben ik het niet mee eens. Wat DW beslag, rechten van de beslagene enz.. stel ik enkel een zekere terughoudendheid vast van het gros van de posters, maar dus daaruit besluiten dat je het bij het rechte eind hebt is niet juist. Ikzelf heb hierover al eens uitgebreid een en ander gepost (ik ga de links niet opzoeken sorry maar zoek maar eens tussen mijn posts van de laatste maanden). De meeste experts hier op het forum gaan daar niet onmiddellijk zo diep op in. Uitzondering zoals hierboven door scorpioen te na gelaten.

Trouwens bij advocaten ga je ook niet heel veel informatie over DW's en zo te weten komen (1 pot nat ?). Als je vrienden of kennissen aanspreekt zal je ook trouwens al ondervonden hebben dat er bij hen een tendens heerst dat je het zelf gezocht hebt. Iemand die zich tegenover DW's verweert, wel daar word niet naar opgekeken. Ik heb het zelf meegemaakt, en het is me nog gelukt ook, en ik kan je verzekeren dat het deugd doet.

Dit doet me er trouwens aan herinneren dat ik morgen 2 zeer lijvige werkjes over DW's en de rechten van de beslagene nog moet gaan afhalen (uitgegeven door FOD)

Ik moet anders wel zeggen dat ik de mening toegedaan ben dat DW's, en dit tegenover vroeger, zelden nog hun boekje te buiten gaan, en met de post van scorpioen hierboven is dat dan ook bewezen. Voorwaar een complexe materie die veel schuldeisers met lede ogen aanzien.

MVG
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”