financiele problematische situatie

siltriarts
Topic Starter
Berichten: 2

financiele problematische situatie

#1 , 20 mei 2012 11:08

Ik vraag hier raad omdat ik echt niet meer weet hoe het verder moet en ik (en mijn stiefvader) zien de toekomst erg somber aflopen.
Even de thuissituatie:
Moeder opnieuw getrouwd, 3 kids en we wonen alle 3 nog thuis.
Ik heb 1 zusje van 15 en een broer van 23.
Moeder werkt als poetsvrouw dus die verdient niet zo geweldig veel.
Stiefvader zit op de dop en twijfelt of iemand hem ooit nog aan wil nemen (nog zon klote situatie waar niemand uitgeraakt) (hij is 52)
Mijn zusje gaat nog naar school.

Nu het probleem is mijn broer:
Die valt letterlijk in en uit werk, waarschijnlijk omdat ie te nonchalant is en niet echt hard wil werken of veel wil doen, als het bedrag wat ie krijgt hem niet aanstaat, dan ook durft ie ontslag te nemen, meldt zich vaak ziek zonder wettelijke reden en pakt al een week vakantie als ie nog maar net ergens begonnen is, slecht bezig dus.
Hij heeft hier en daar schulden, staat altijd -250 op zen bankrekening. Gaat elke week uit en dat kost elke keer wel meer dan 20 euro, moet ook vaak tanken dus dat kost ook wat.
Heeft vaak kosten aan zijn auto, steelt geregeld geld van huisleden waaronder 250 euro van mij! wat ik nog op een of andere manier zoek terug te krijgen, helaas zal dat nooit meer zijn.
Hij koopt, ruilt gsm's waardoor ie dus ook immens veel geld verliest, kan niks sparen, elk centje dat ie krijgt moet op.
Heeft altijd serieuze rekeningen die aanmaningen krijgen omdat ze niet optijd KUNNEN betaald worden want er staat nooit geen geld op zijn rekening.
Zo is het al 1 keer gekomen dat ie voor de rechter moest verschijnen en in de schuldeis terecht kwam.
Mijn moeder heeft vaak zijn bankkaart om te zorgen dat ie niet nog dieper de shit in geraakt, maar die pikt ie ook wanneer hij kan.
Wat je ook probeert te verstoppen hij zoekt heel het huis af tot ie het gevonden heeft.
Hij doet thuis ook geen bal, hij gaat werken, gaat uit en slaap de rest van de dag, dat is zijn leven.

Ik krijg er zoveel stress van dat het zelf lichamelijk fout gaat. Als ik kon was ik hier meteen weg maar ik zelf zit in een situatie dat ik 33% werkonbekwaam ben, hoewel ik vaak geen werk heb, heb ik al wel een hoop gespaard. Ik let op mijn geld, maar als ik hier blijf wonen zie ik de toekomst van iedereen somber in.
Mijn stiefvader durft mijn broer niet buiten te stampen in verband met ruzie met moeder, maar volgens mij kan ie dat beter wel eens doen.
Nu word er niks opgelost en straks zie ik de deurwaarder hier nog wel eens voor de deur staan en al onze spullen (lees ook de mijne!) meenemen door mijn broer zijn stomme schuld.
Je zou denken dat hij onderhand toch wel verstand moet krijgen maar volgens mij mist er wat in zijn hersenen, dat kan toch niet anders, hoe kan het iemand nu niks schelen hoe zijn toekomst eruit ziet en dat ie zijn eigen familie kwetst.
Is er hier een oplossing voor? Anders zit ik straks weer in de ziektewet dankzij de stress en mijn moeder heeft al een slecht hart, daar vrees ik dus ook voor.
En kan ik op de een of andere manier MIJN spullen veilig laten stellen? Zodat ALS er een deurwaarder komt, die mijn spullen al niet mee kan nemen? ( en dan zorg ik zo ook voor mijn zusje haar spullen en de belangrijkste van mijn moeder en stiefvader)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 21 mei 2012 14:18

Is het voor jou een optie om zelf een keer met je moeder hierover te praten? Ik begrijp jouw standpunt zeer goed en je hebt ook gelijk dat die broer beter op zichzelf zou aangewezen zijn. Dat voorstellen aan zijn moeder is uiteraard geen makkelijke klus. Net daarom denk ik dat het voorstel beter van 1 van haar andere kinderen komt, dan van haar (nieuwe) partner. Als jij je moeder nu eens zou vertellen hoeveel stress en angst jij door deze situatie lijdt?

Niet makkelijk, begrijp ik ook. Misschien kan je het via een omweg aankaarten, via een derde? Het CAW kan misschien een goed vertrekpunt zijn?

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 22 mei 2012 18:14

U bent blijkbaar ook meerderjarig?
Eerst eens met deskundigen idd CAW of sociale dienst OCMW praten en daar de mogelijkheden mee overwegen. Deze kan ook tips geven voor een gesprek met moeder.
De volwassen personen (huurders of eigenaars pand) kunnen broer via procedure vrederechter laten buiten zetten.

Praktisch: Uw kamer en kamers ouders en zusje met insteekslot in deur (kleine cilinder) die in sleutelgat wordt gestoken.
Zo wie zo al bijdrage in huishouden 'laten' betalen.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 22 mei 2012 19:32

Van alle grote stukken in de woning (en eventueel de andere) de aankoopfacturen en bonnetjes goed bijhouden. Deze kan je gebruiken om aan te tonen welk bezit van wie is. Een revindicatieprocedure is niet gratis doch kost minder dan opnieuw aanschaffen. Indien de deurwaarder langskomt deze een voorbereid overzicht met kopie van de fakturen bezorgen met op de lijst duidelijk de boodschap dat de hierop vermelde voorwerpen middels de bewijzen van aankoop deel zullen uitmaken van een revindicatiprocedure mocht hij toch besluiten ze aan te slaan. De deurwaarder hoeft deze niet te laten staan doch de intelligente zal er wel rekening mee houden als hij uberhaupt voldoende wenst over te houden om de beslagprocedure en zijn ereloon te betalen...

Voor de rest via vrederechter de broer uit huis laten zetten.

siltriarts
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 24 mei 2012 17:45

Ik wilde eerst mijn deur zowieso op slot houden als ik niet thuis was, helaas is dit een oud huis en we zijn praktisch alle sleutels kwijt.
Ik heb wel een sleutel die op mijn deur "lijkt" te passen maar dat slot zit muurvast.
In ieder geval ga ik het er uitgebreid over hebben met mijn moeder (en misschien stiefvader nadien) en haar op subtiele wijze een beetje dwingen er iets aan te doen.

Ik heb tijdelijk mijn broer zijn bankkaart, maar hij is zo sluw als een vos, blijkt nu dat ie een 2de kbc bankkaart heeft aangevraagd en dus nu al weer 2 keer geld heeft afgehaald.
Ik vrees voor die rekening die hij deze week nog moet betalen.
Ik heb gezien dat er toch weer wat (veel te weinig nog) geld gestort was en heb dat ineens overgezet op zijn spaarrekening, in de hoop dat ik als enige met zijn "master bankkaart" dat terug kan storten om zijn rekening te kunnen betalen als er straks weer bij gestort word.
Het is te hopen dat hij daar niet achterkomt en bij kbc zelf gaat regelen om dat ook maar weer af te kunnen halen.
Misschien had ik het beter tijdelijk naar mijn rekening gestort, maar dan zou hij daar weer om klagen en mijn kamer ondersteboven halen om te zien of hij niet iets kan verkopen wat van mij is!

Justiceseeker
Berichten: 354

#6 , 25 mei 2012 10:05

Van alle grote stukken in de woning (en eventueel de andere) de aankoopfacturen en bonnetjes goed bijhouden. Deze kan je gebruiken om aan te tonen welk bezit van wie is. Een revindicatieprocedure is niet gratis doch kost minder dan opnieuw aanschaffen. Indien de deurwaarder langskomt deze een voorbereid overzicht met kopie van de fakturen bezorgen met op de lijst duidelijk de boodschap dat de hierop vermelde voorwerpen middels de bewijzen van aankoop deel zullen uitmaken van een revindicatiprocedure mocht hij toch besluiten ze aan te slaan. De deurwaarder hoeft deze niet te laten staan doch de intelligente zal er wel rekening mee houden als hij uberhaupt voldoende wenst over te houden om de beslagprocedure en zijn ereloon te betalen...

Voor de rest via vrederechter de broer uit huis laten zetten.
"Van alle grote stukken in de woning (en eventueel de andere) de aankoopfacturen en bonnetjes goed bijhouden. Deze kan je gebruiken om aan te tonen welk bezit van wie is."

Het is dikwijls niet voldoende alleen een lijst samen te stellen van de bezittingen en facturen bijhouden. De rechtsleer vereist nu dat ook de betalingswijze (via de bank) het bezit dient aan te tonen. Indien bij oudere inboedel waarvan men géén facturen en bankgeschriften heeft, zal de beslagrechter eventueel bezit aanvaarden op basis van oudere foto's waarop de inboedel en dito te zien is. Wie dus in deze situatie verkeert, doet er best aan dat op deze wijze te bewijzen. Voor alle nieuwe aanwinsten best een betaling via eigen bankrekening uitvoeren en de beslagrechter tonen bij mogelijke revendicatie.

Justiceseeker

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”