Onterecht ontvangen van een factuur

phermans
Topic Starter
Berichten: 4

Onterecht ontvangen van een factuur

#1 , 03 mei 2012 15:45

Feiten:

1. Ik bel persoon voor advies & persoon in kwestie biedt zelf aan om langs te komen
2. Persoon in kwestie komt langst en zegt niets over een eventuele betaling
3. Persoon in kwestie stuurt een factuur op

Kan deze persoon in kwestie, een accountant zijnde, via rechtwegen de betaling eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 03 mei 2012 16:25

Waarom zou aan een accountant dat recht onzegd worden?
Als u een advocaat raapleegt moet u die toch ook betalen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 03 mei 2012 19:59

Bent u particulier? Indien ja, dient persoon in kwestie te bewijzen dat u op de hoogte was van zijn voorwaarden, en dat u een contract met hem had (mondeling contract kan ook, maar zeer moeilijk te bewijzen). Vraag hem via AS om bewijs van contract. Wijs hem ook op de wet op marktpraktijken en consumentenbescherming, artikels 4 en 5 betreffende informeren van de consument en prijsaanduiding.

Reclame

phermans
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 04 mei 2012 09:57

Sta me toe te verduidelijken:

Ik ben geen particulier maar een vrij beroeper. Heeft dit een andere impact?

De vraag die ik me stel is of ik daadwerkelijk gebonden ben om deze factuur te betalen rekening houdende met de hierboven vermeldde feiten.

Bedankt

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 04 mei 2012 10:20

Als particulier bent u beter beschermd. Voor beroepsactiviteiten ben ik iets minder op de hoogte betreffende de wetgeving, maar ik dacht dat u verondersteld wordt de AV te kennen.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 05 mei 2012 10:52

"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper,zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is...."(Burgerlijk Wetboek).

Deze bepaling geldt evenzeer inzake verlenen van diensten.

‘Ik bel persoon voor advies & persoon in kwestie biedt zelf aan om langs te komen + Persoon in kwestie komt langst en zegt niets over een eventuele betaling’.

Er is dus geen overeenkomst omtrent de prijs zodat de ‘koop’ niet voltrokken is. Indien er aanneming was in regie dan had dit moeten bedongen worden bij het SLUITEN ervan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kingfisher
Berichten: 483

#7 , 07 mei 2012 09:50

tsjonge jonge. Dus u vraagt als professioneel, een dienst van een andere professioneel, en dan ben je verwonderd dat je een factuur krijgt? Verleen jij dan ook jouw diensten gratis?

Indien je optrad als particulier/consument, dan was het inderdaad een factuur zonder voorwerp. Maar hier gaat het om een beroepsrelatie. Je hebt om een dienst gevraagd, die is dan ook geleverd geweest. Je had als beroeps toch moeten weten dat een advies een zekere waarde heeft. Het is als een bakker bellen, een brood vragen, hij stelt voor om het te leveren, en dan verwonderd zijn als hij geld vraagt.

Het enige wat wel nog kan, is het bedrag van factuur betwisten.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”