lenen

flyerke
Topic Starter
Berichten: 2

lenen

#1 , 29 apr 2012 10:01

Ik ben de eigenaar van een woning. Mijn vriendin is achteraf bij me komen inwonen. Nu willen we samen de woning gaan verbouwen. We willen hiervoor een hypothecaire lening aangaan maar dit is blijkbaar niet zo simpel om dit op beide namen te krijgen aangezien ik enige eigenaar ben. We zijn wel wettelijk samenwonend. Wat zijn onze opties?
Mijn vriendin wou haar een deel inkopen maar mijn notaris raadde dat af omwille van de hoge kost. We willen gewoon ervoor zorgen dat geen van ons beide financieel benadeeld wordt.
Is een samenlevingscontract soms de oplossing, maar hier betaal je ook terug notaris kosten voor zeker? Zoja hoeveel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 01 mei 2012 13:47

Gezien vanuit het standpunt van uw vriendin zou ik toch voor het inkopen kiezen. Zo is zij tenminste ook voor een deel eigenaar van de woonst waar ze geld gaat insteken. Die inkoopkost valt allemaal wel mee. Praat er desnoods eens over met een ANDERE notaris. Heeft u al een hypothecaire lening voor uw woning? Zo ja, kan die niet "aangepast" worden (deels heropgenomen) op jullie beider namen? Praat eens met de bank ... of desnoods met andere banken om te herschrijven.

Een andere mogelijkheid is dat op papier gezet wordt welke bedragen uw vriendin vanaf nu in de woning steekt, maar dat is serieus in haar nadeel omdat zij nooit recht zal hebben op meerwaarde van de woning indien die ooit verkocht wordt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

patjebrussel
Berichten: 627

#3 , 01 mei 2012 14:23

Waarom trouwen jullie niet ? En als je als antwoord hebt van 'nee, want dan is het makkelijk om weer uit elkaar te gaan', ja, dan zijn het dit soort van constructies die elke scheiding tot een vechtscheiding maakt.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”