Hoe kan ik een schuldbemiddelaar controleren?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Hoe kan ik een schuldbemiddelaar controleren?

#1 , 20 apr 2012 13:41

Hallo,

Mijn zus zit in CSR, opgelegd door de rechtbank na het hardnekkig niet meer betalen van alles.
Ze zit er samen in met haar man maar ze zijn niet meer samen en gaan binnenkort scheiden.

Hun huis zal van de hand worden gedaan etc.

Nu hebben wij een schuldbemiddelaar, een advocaat. Maar mijn zus zelf weet niet wat er met hun inkomsten gebeurt, wat de stand van zaken van hun schulden is, etc.

Ik zou graag eens willen informeren.

Ik vind op het internet dit terug :

13. Kan de schuldenaar de schuldbemiddelaar controleren?

De schuldbemiddelaar maakt aan de rechter een verslag over omtrent de stand van de procedure en haar verloop in de drie volgende gevallen:
1.wanneer de rechter er om verzoekt
2.Op het einde van de aanzuiveringsregeling
3.Na verloop van elk jaar van de regeling.

Het verslag werd niet aan de schuldenaar bezorgd maar lag wel gratis ter inzage bij de griffie van de arbeidsrechtbank voor wie in collectieve ging voorafgaand aan 23/4/12.

Voor wie tot de collectieve schuldenregeling wordt toegelaten vanaf 23/4/12 gelden volgende nieuwigheden :

- de inkomsten van de schuldenaar komen op een speciale rekening op naam van de schuldenaar, in plaats van op de rekening van de schuldbemiddelaar;

- de schuldbemiddelaar moet ervoor zorgen dat de schuldenaar doorlopend op de hoogte kan zijn van de verrichtingen op en het saldo van die rekening;

- de schuldbemiddelaar moet een kopie van zijn jaarverslag bezorgen aan de schuldenaar.

Ik kan er dus van uitgaan dat mijn zus dan naar de arbeidsrechtbank zal moeten gaan om daar het verslag in de kijken? Volgens mij zit zij daar al langer dan een jaar in.

Hoe kan ik verder opvolgen dat deze persoon zijn werk goed doet en dus ook zijn vergoeding daarvoor verdient?

Want ik denk dat sommigen dit gewoon doen omdat ze kunnen, er geld mee verdienen, maar er weinig werk in verrichten.

En ik praat zeker niet goed wat mijn zus heeft gedaan, enfin ja, wat haar man heeft nagelaten te doen ook, maar als je wil afbetalen en je wil er voor werken dan moet dit wel lukken vind ik.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 20 apr 2012 13:56

Uw zus heeft een vonnis gekregen (afschrift)
Lees dat eens na anders zal ze terug een kopie moeten opvragen bij de griffie
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 apr 2012 11:42

[Art. 2. In artikel 1675/9 van het Gerechtelijk Wetboek, ingevoegd bij de wet van 5 juli 1998 en gewijzigd bij de wetten van 29 mei 2000, 13 december 2005 en 6 april 2010, worden de volgende wijzigingen aangebracht :1° in § 1, 4°, worden de woorden « in handen van de schuldbemiddelaar moet gebeuren » vervangen door de woorden « op een door de schuldbemiddelaar daartoe geopende rekening moet worden gestort, waarop all betalingen aan verzoeker worden gestort. De schuldbemiddelaar stelt de verzoeker in staat doorlopend te worden geïnformeerd over de rekening, de verrichtingen erop en het saldo ervan »...Art. 7. In artikel 1675/17 van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 5 juli 1998 en gewijzigd bij de wet van 13 december 2005, worden de volgende wijzigingen aangebracht :3° in § 3, wordt het tweede lid vervangen door wat volgt :« Elk jaar, te rekenen van de beschikking van toelaatbaarheid of telkens wanneer de rechter er om verzoekt en bij het verstrijken van de aanzuiveringsregeling, bezorgt de schuldbemiddelaar de rechter een verslag over de stand en de evolutie van de procedure. Het verslag beschrijft de stand van de procedure de verrichtingen van de schuldbemiddelaar, de redenen voor de verlenging van de termijnen, de geactualiseerde sociale en financiële toestand en de toekomstperspectieven van de persoon, de stand van de bemiddelingsrekening en alle inlichtingen die de bemiddelaar dienstig acht. Daarbij wordt ofwel het overzicht van de bewegingen op de bemiddelingsrekening, ofwel het dubbel van de rekeninguittreksels gevoegd. »;4° in § 3 wordt het vierde lid vervangen door wat volgt :« De schuldbemiddelaar bezorgt een afschrift van het verslag aan de schuldenaar. De schuldeisers kunnen ter plaatse of op de griffie van dat verslag kennisnemen. »] (26 MAART 2012. - Wet tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek wat de collectieve schuldenregeling betreft,B.S.20120413).

Deze bepalingen gelden ook voor wie reeds in schuldbemiddeling is bij het inwerking treden ervan.

“Art.4. De wetten worden na hun afkondiging in het Belgisch Staatsblad opgenomen...Zij zijn verbindend in het gehele Rijk de tiende dag na die van hun bekendmaking,tenzij...”(31 mei 1961 Afkondigingswet)

20120413 + 10 dagen = 23 april 2012.

‘Elk jaar, te rekenen van de beschikking van toelaatbaarheid’ : onderzoek die datum in de beschikking van toelaatbaarheid,waarvan u kopie moet bezitten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”