Einde collectieve schuldbemiddeling

Shannon
Topic Starter
Berichten: 8

Einde collectieve schuldbemiddeling

#1 , 14 apr 2012 14:48

Mijn vriend zit van Januari 2010 in de collectieve schuldenregeling door een paar grote fouten gemaakt in zijn jeugd.

Nu moest hij normaal onder collectieve schuldenregeling blijven tot Januari 2013.
Er is echter in het vonnis opgenomen dat als er een mogelijkheid was alles sneller af te betalen met het 'spaargeld' dit hem ging worden meegedeeld.

Nu hebben wij gisteren een e-mail gekregen van zijn advocaat dat ze nu de mogelijkheid heeft om alles sneller af te betalen nl tegen de zomer ipv nieuwjaar.

Maar nu is de grote vraag, welke grote kosten moeten wij nog in ons achterhoofd houden die te maken hebben met het beëindigen van de schuldenregeling ?
Ik lees bedragen van €7000-€8000 voor de gedane kosten door de advocaat maar bij mijn vriend werd er al elke maand €80 voorzien voor de kosten die zijn advocaat maakte in de vorm van brieven etc.

Ik hoop dat hier iemand me iets wijzer kan maken zodat we niet tot eind volgende week met grote vraagtekens zitten .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eddy009
Berichten: 187

#2 , 15 apr 2012 04:18

Het is quasi niet mogelijk om u hierop een correct antwoord te geven.

De kosten en erelonen die de schuldbemiddelaar ontvangt zijn bij wet vastgelegd. Deze kosten en erelonen zijn afhankelijk van een aantal variabelen : hoeveel schuldeisers zijn er, hoeveel zittingen zijn er geweest, hoeveel stortingen heeft de schuldbemiddelaar verricht, hoeveel brieven werden er verstuurd, ... .

Anderzijds stel ik wel vast dat de collectieve schuldbemiddeling klaarblijkelijk vlot verloopt en op een relatief korte tijdspanne zal kunnen afgerond worden. Bedragen van 7'000.00 EUR à 8'000.00 EUR zijn zéér uitzonderlijk (persoonlijk heb ik zoiets nog nooit tegengekomen en ik heb al groot aantal collectieve sb'en zien passeren). Met de grootst mogelijke omzichtigheid schat ik dat de kosten en erelonen van de schuldbemiddelaar de 2'000.00 EUR niet zullen overstijgen.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”