Schulden van ouders

Figo
Topic Starter
Berichten: 2

Schulden van ouders

#1 , 26 feb 2007 13:39

Kan er beslag gelegd worden op eigendommen of inkomsten van meerderjarige kinderen indien ??n van de ouders schulden heeft en deze niet meer kan aflossen?
Indien dit zo is, zijn er mogelijkheden om dit te vermijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zavijah
Berichten: 50
Locatie: Brussel

#2 , 26 feb 2007 18:18

lijkt mij vreemd.

enkel bij overlijden kan je de volledige erfenis (en dus ook alle schulden) in z'n geheel accepteren of weigeren.

misschien kan iemand dat bevestigen?
kunnen de schuldeisers zich verzetten als je de erfenis weigert? wie draait er dan voor de schulden op?

Heye
Berichten: 468

#3 , 26 feb 2007 22:23

-De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn.
(Art.205 BW)

-Levensonderhoud wordt slechts toegestaan naar verhouding van de behoeften van hem die het vordert en van het vermogen van hem die het verschuldigd is.(Art 208 BW)

-Wanneer de persoon die het levensonderhoud moet verstrekken, bewijst dat hij de uitkering tot onderhoud niet kan betalen, kan de rechtbank, met inachtneming van de omstandigheden der zaak, bevelen dat hij degene aan wie hij levensonderhoud verschuldigd is, bij zich zal in huis nemen en hem aldaar kost en onderhoud zal verschaffen.Art 210 BW

Een niet meer dan normale wederdienst vind ik.

Schulden van ouders (of ??n van hen) weigeren kan enkel wanneer de erfenis is opengevallen
-De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.(Art. 784 BW)

M.a.w. U bent verplicht uw ouders (of ??n van hen) onderhoud te verschaffen wanneer deze behoeftig zijn.Enkel wanneer er sprake is van erfenis kan U deze verwerpen op de griffie.

Een niet meer dan normale wederdienst vind ik.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Reclame

Zavijah
Berichten: 50
Locatie: Brussel

#4 , 27 feb 2007 00:02

ik denk dat Figo bedoelt "als zijn ouders gezond zijn, maar financieel zwaar met hun neus tegen de grond gaan", of de deurwaarder dan bij de kinderen kan aankloppen om de schuldeisers te betalen. Dit is nog niet zo heel duidelijk; ik veronderstel dat het antwoord "nee" is, gezien hier geen sprake is van levensonderhoud?

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#5 , 27 feb 2007 08:24

Is het niet zo dat indien de ouders de kinderen slecht behandeld en verstoten hebben, dat de wederdienst naar de ouders toe via de rechtbank ook kan vermeden worden ?

Figo
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 27 feb 2007 10:11

Het gaat hier inderdaad om een ouder die schulden heeft gemaakt en nog in goede gezondheid verkeert. Hij is gescheiden en pensioentrekkende. Ik zou het heel vreemd vinden als de kinderen moeten opdraaien voor de schulden van de ouders...

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 27 feb 2007 11:07

De schulden van de ouders kunnen niet verhaald worden op de goederen en inkomsten van hun kinderen.

?Art.1514. Hij die beweert...eigenaar te zijn van in beslag genomen voorwerpen,kan tegen de verkoop verzet doen...met vermelding van de bewijzen van eigendom..."(Gerechtelijk Wetboek)

?Als concubinerenden hun respectieve roerende goederen hebben vermengd,is de schuldeiser van hen niet verplicht deze goederen te onderscheiden of af te scheiden,hetgeen onmogelijk is geworden tengevolge van de vermenging die de concubinerenden zelf hebben bewerkstelligd.De schuldeiser kan derhalve beslag leggen op de goederen die de concubinerenden aldus bezitten,tenzij de concubinerende die geen schuldenaar is,bewijst dat hij alleen eigenaar is van het geheel of een deel van de goederen?(Cass. 10 juni 1976,Pas. 1976,I,1101,Arr.Cass. 1976,1135,R.W. 1976-77,601,T.Not. 1976,283,R.G.E.N. 1976,nr.22148).

Wat geldt voor cuncubinerenden,geldt voor ELKE vorm van samenwoning.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Heye
Berichten: 468

#8 , 27 feb 2007 14:35

Kijk figo,

Simpel uitgelegd.

1. de uitleg van confrater Demoor is juist, indien de ouder beschikt over een eigen woning en eigen middelen.
2.Men kan beslag leggen op de goederen van die ouder die de schuld moet betalen tot deze vereffend zijn.
Wanneer die zijn schuld niet meer kan afbetalen gaat hij BVB hulp zoeken bij het OCMW om een flat te krijgen of dergelijke en dan....

Wanneer zal het OCMW tussenkomen?

Als de rusthuisbewoner onvoldoende middelen heeft kan deze zich wenden tot het OCMW van de gemeente waar hij/zij was ingeschreven voor de opname in het rusthuis.
Het OCMW zal het resterende deel van het rusthuisfactuur betalen.

Tot wie zal het OCMW zich wenden om haar geld terug te vorderen ?

Krachtens de OCMW wet beschikt het OCMW over het recht om de kosten van de maatschappelijke dienstverlening te verhalen op de onderhoudsplichtigen van de rusthuisbewoner.
Sedert 1984 heeft de OCMW niet enkel deze mogelijkheid maar zal ze in bepaalde gevallen zelf moeten terugvorderen. Zo zal het OCMW MOETEN terugvorderen van:
1. de echtgeno(o)t(e) / ex- echtgeno(o)t (e)
Het bedrag van terugvordering is dan beperkt tot het bedrag van onderhoudsgeld dat opgelegd werd door de rechter of welk in onderlinge toestemming werd overeengekomen.
2. de kinderen (ook geadopteerde of buitenhuwelijkse kinderen)
Het bedrag van terugvordering zal beperkt zijn tot het kindsdeel.
De onderhoudsplicht van kinderen tav hun ouders die verblijven in een rusthuis, is een onderdeel van de familiale solidariteit en vindt haar basis in het burgerlijk wetboek.

TIP: Indien de kinderen financieel tussenkomen voor hun ouders die in het rusthuis zijn opgenomen, is hun tussenkomst fiscaal aftrekbaar. Conform artikel 104 van het Wetboek van Inkomstenbelasting kunnen onderhoudsuitkeringen fiscaal worden afgetrokken ten belopen van 80 %.

Het OCMW KAN daarentegen terugvorderen van :
1. kleinkinderen
2. schoonkinderen en schoonouders

Kan er afgeweken worden van de verplichte terugvordering door het OCMW?

Ja
1. Als de onderhoudsplichtige over een jaarlijks netto- belastbaar inkomen beschikt lager dan 18.418.60 euro mag het OCMW niet terugvorderen.
LET OP: Het bedrag van 18418.60 euro wordt verhoogd met 2578.60 euro voor elke persoon ten laste.

2. Mits goedkeuring door het gemeentebestuur, kan het OCMW beslissen om niet meer bij de kinderen terug te vorderen. Dit akkoord is algemeen bindend.

3. Als het terugvorderingbedrag lager is dan de administratieve kosten, is het OCMW niet verplicht terug te vorderen.

4. Als de maatschappelijke dienstverlening niet langer duurt dan 3 maanden is het OCMW niet verplicht terug te vorderen.

5. Het OCMW kan afwijken van de verplichte terugvordering om reden van billijkheid.
Voorbeeld:
De jarenlange verbreking van het contact tussen ouders en kinderen; financi?le lasten van de onderhoudsplichtige; een slechte relatie tussen de begunstigde en de onderhoudsplichtige; de slechte gezondheidstoestand van de onderhoudsplichtige of van zijn gezinslid; het reeds betalen van een terugvordering; verspilling door de begunstigde; weigering van hulp door de begunstigde; het feit dat de kinderen nooit door hun eigen ouders werden opgevoed of dat de begunstigde t.g.v. verspilling hulp behoeft, terwijl de onderhoudsplichtigen steeds vooruitziend en spaarzaam hebben geleefd.


Met vriendelijke groeten
Heye Andy

mama van zes
Berichten: 12

#9 , 16 mar 2007 09:08

nu heb ik hierover ook een vraag,
als kind ebn ik thuis verwaarloosd en misbruikt (is niets van vastgesteld want toen keken ze daar niet zo nauw op als nu) nu leeft mijn moeder van het ocmw (is zware alcholiste) dus als ik deze uitleg lees kunnen ze zelfs later bij mijn kinderen aankloppen om die ocmw uitkering te eisen? of kan ik mijn kinderen en mijzelf onterven en dan zo dit ontwijken? ik hbe geen contact meer met mijn moeder en vader en weiger ook iets te betalen voor hen ze hebben me al te veel aangedaan

Heye
Berichten: 468

#10 , 16 mar 2007 14:19

Beste mama van zes,

Lees de laatste alinea: er kan worden afgeweken van de betalingsplicht.
Een andere mogelijkheid is om U te laten onterven op het moment dat uw moeder overlijd. Als de kinderen (kleinkinderen) de leeftijd hebben bereikt van 18j (zijnde meerderjarig) kunnen zijn hun ook laten onterven.

De schulden komen dan niet meer ten laste van U of uw kinderen.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”