Algemene voorwaarde in woningkrediet (graag toelichting)

koen13
Topic Starter
Berichten: 26

Algemene voorwaarde in woningkrediet (graag toelichting)

#1 , 05 apr 2012 09:47

Beste,

in mijn kredietaanbod staat er een extra voorwaarde: Afsluiten van een overlijdens- en brandverzekering met afstand van begunstiging aan de kredietgever.

Kan iemand dit even toelichten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 apr 2012 13:05

Elke kredietinstelling vraagt dat. Een overlijdens of schuldsaldoverzekering indien de kredietnemer(s) komen te overlijden , waardoor zij niet meer in staat zijn de lening af te betalen. Een brandverzekering moet de totale vernietiging van de woning dekken. In dat geval is er geen goed meer en kan ook de hypotheek niet meer worden uitgeoefend. Het is normaal dat in zo'n geval de kredietinstelling dat bedrag van de verzekering ontvangt als terugbetaling van de lening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

koen13
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 05 apr 2012 13:15

Dus indien ik kom te overlijden, dan is het niet zo dat mijn erfgenamen geen recht hebben op de woning?

Ik begreep het als volgt: Indien ik zou overlijden, dan zou de woning naar de bank gaan ?

Reclame

Nachtuil
Berichten: 92

#4 , 05 apr 2012 15:59

Ik begreep het als volgt: Indien ik zou overlijden, dan zou de woning naar de bank gaan ?
Net andersom.

U verzekert zich om uw schuld tegenover de bank terug te betalen.
Als u overlijdt betaalt de verzekering het openstaande saldo van uw krediet uit aan de bank.

Uw erfgenamen krijgen de woning dan. (Zonder schuld.)
Ik hoop dat u uw erfgenamen vertrouwt... :twisted: :wink:

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#5 , 06 apr 2012 18:58

Afstand van begunstiging betekent dat en uitkering van de verzekeringen naar de bank gaat. In geval van uitkering schuldsaldoverzekering zal het krediet-of een deel ervan-worden terugbetaald door de verzekering. Ingeval van schade aan de woning zal de verzekeraar betalen aan de bank. deze zal het geld terugbetalen aan de kredietnemer naarmate vordering van de herstelwerken. Immers : indien je woning afbrandt en jij krijgt de schadevergoeding, dan loopt de bank het risico dat zij blijft zitten met een afgebrand pand (en dus waarborg)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”