Handelaar

curl
Topic Starter

Handelaar

#1 , 25 mar 2012 15:56

Ik heb dinsdag een gesprek met een advocaat ivm. schuldbemiddeling, nu heb ik begrepen dat schuldbemiddeling niet openstaat voor handelaren, maar wel voor particulieren, landbouwers, vrije beroepen, ...

Ik zelf ben consultant, freelance programmeur om precies te zijn. Ik verkoop dan ook niets, ik ga eigenlijk bij bedrijven werken, alleen reken ik ze voor mijn werk een uurtarief aan, zoals een electricien dat zou doen.
Ben ik dan een handelaar, of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher
Berichten: 483

#2 , 26 mar 2012 11:18

Rechtspersonen (bvba, nv,..) gaan "failliet", privé personen komen in "schuldbemiddeling". Wij kennen het persoonlijk failliet niet (alhoewel schuldbemiddeling eigenlijk "failliet" is).

Als je een rechtspersoon hebt, een bvba, dan is er een muur tussen jouw vermogen en dat van de zaak. De zaak kan failliet gaan, zonder dat ze jouw huis afpakken. Dat is hét grote voordeel van een rechtspersoon.

Maar als ik het zo een beetje lees, dan heb jij een éénmanszaak, in dat geval zijn persoonlijk en zakelijk vermogen één pot nat. De schulden van de zaak zijn ook uw schulden, en schuldeisers kunnen jouw privézaken opeisen om de schulden te dekken. Al jouw schulden zijn privé schulden, je kan dus in schuldbemiddeling. Een bvba kan niet in schuldbemiddeling, die gaat failliet.

curl
Topic Starter

#3 , 26 mar 2012 12:47

OK. Thx voor het duidelijke antwoord Kingfisher.

Dat ik niet voor niks geld uitgeef aan een advocaat morgen. :)

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”