collectieve, en advocaat betaald rekeningen niet

fluffyke
Topic Starter
Berichten: 3

collectieve, en advocaat betaald rekeningen niet

#1 , 22 mar 2012 19:45

beste,

zowel ik als mijn vriend zijn bij dezelfde schuldbemiddelelaar, maar het loopt vierkant, vandaar een paar vragen.

1 mijn man is al van april 2010 ik collectieve en ik van febr 2011
en er is nog steeds geen minnelijke schikking.
ik krijg een brief dat er uitstel gevraagd is, en van men vriend ontvangen we nooit iets.
vanaf wanneer begingt de collectieve telopen? bij aanvraag op vanaf de minnelijke schikking er is??

2 hebben jullie weet wat er precies gestort word? bv men man sta nu op ziekenkas, geopereerd via spoed aan zijn rug, en ze neemt 700 euro leefloon af, en er word nu een verschil 400 euro uitkering gestort, maar dit moest nog berekend worden, en we weten nu niet wat hij als loon krijgt, bedrag belastingen? vakantiegeld?
zo is er een achterstand kindergeld gestord van 1000de euro's en rechtstreeks op haar rekening en ik weet zelfs niet hoeveel, want via telefoon antwoorden die mensen me niet!!!

3 ze betaald onze elec. rekeningen nooit tijdig! met als resultaat dat we bij electrabel nu een borg moeten betalen van 510 euro, door teveel; telaat tebetalen. en deze borg wil ze niet betalen, en steekt dit op ons!
ocmw heeft hier weet van en zegt stuur je rekeningen aangetekend, maar dit wil de schuldbemidelaar niet natuurlijk!
ik geef men rekeningen zellfs al mee met men gezinsbegeleidster, en deze steekt ze zeker in haar bus, maar het blijft haar woord tegen het mijne...
alvast bedankt voor je eventuele reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 22 mar 2012 20:09

Wat is het een regeling via OCMW of een vonnis via arbeidsrechtbank waar door de rechtbank een advocaat wordt aangesteld?

fluffyke
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 23 mar 2012 07:16

best,

het is via de arbeidsrechtbank. en advocaat is aangesteld via rechtbank
mvg

Reclame

fluffyke
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 23 mar 2012 08:35

aan alle andere die dit lezen hoe loopt het bij jullie?
zijn er wetten hier rond?
ocmw kan mij ook ni echt antwoorden.
en als je naar de arbeidrechter schrijft is het dan geen olie op het vuur gooien?
alvast bedankt

curl

#5 , 23 mar 2012 10:53

Mijn echtgenote heeft een tijdje in een collectieve gezeten, bij haar werd alles geregeld via het OCMW, er kwam m.a.w. geen extra advocaat bij te pas.

Ik mocht al haar rekeningen/facturen doormailen,dekte me wel in (in de mate van het mogelijke) door telkens een kopie naar mezelf te sturen, en te werken met een leesbevestiging. Alle andere brieven stuurde ik altijd aangetekend.

Zij was op een kleine 3 jaar van haar schuldbemiddeling af, in haar geval waren de volgende regelingen van kracht:

- Ze had zich van in het begin voor alles op het strikte minimum gezet. Zo ontving ze per week € 103, waar € 20 voor haar wagen was.
- Ze had haar bemiddeling aangevraagd begin 2006, halverwege 2007 is men aan het afbetalen begonnen
- Loon e.d. moest gestort worden op een geblokkeerde rekening.

Zij heeft nooit problemen gehad daarmee.
Dat het kan tegenvallen spreekt vanzelf, zo zat ze een tijdje met haar ex-man in schuldbemiddeling:

- Ze wist niet van zijn schulden af, en zat daardoor van de een op de andere dag met loonbeslag
- Er werd toen niet altijd rekening gehouden met haar wensen. Zo had ze gevraagd om een levensverzekering te blijven betalen, dat is nooit gebeurd.
- Na de scheiding werd er van haar gevraagd om een paar schulden te blijven mee af te betalen. Ze moest in 1ste instantie alles blijven doen met de bemiddelaar van haar ex-man, die het geld voor andere zaken gebruikte...

Mij lijkt het echt af te hangen van de eerlijkheid van je bemiddelaar, zonder dat je er echt veel aan kunt doen... Ik zou in elk geval alles beginnen aangetekend op te sturen, het actiever op te volgen.

Kan je de rechter geen andere advocaat laten aanwijzen?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 23 mar 2012 11:00

OCMW doet aan budgetbeheer en heeft NIETS te maken met een collectieve schuldenregeling

Misschien deze brochure eens lezen:

http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

curl

#7 , 23 mar 2012 11:03

OCMW doet aan budgetbeheer en heeft NIETS te maken met een collectieve schuldenregeling

Misschien deze brochure eens lezen:

http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Desondanks zat mijn echtgenote in een collectieve via het OCMW van Hasselt....
Ik hoef daar niet direct een brochure voor te lezen :)

Heb alles daaromtrent nog thuis liggen. :D

Eddy009
Berichten: 187

#8 , 23 mar 2012 13:07

OCMW kan idd worden aangesteld als schuldbemiddelaar door de arbeidsrechtbank

Artis
Berichten: 184

#9 , 23 mar 2012 20:16

OCMW kan idd worden aangesteld als schuldbemiddelaar door de arbeidsrechtbank
Idd, wel mits ze hiervoor een erkenning hebben! (wat elk OCMW wel heeft, maar daarom nog niet de middelen (personeel/know how) en visie (voldoende vraag eigen bewoners)). CSR en OCMW voornamelijk in de grotere OCMW's van toepassing, zoals idd bvb OCMW Hasselt.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”