Deurwaarder - Vrijstelling goederen

Braafmens
Topic Starter

Deurwaarder - Vrijstelling goederen

#1 , 19 mar 2012 16:13

Er is mij onlangs op gewezen dat ik bepaalde voorwerpen kan laten vrijwaren voor beslag door de deurwaarder in geval ze nodig zijn voor het uitvoeren van mijn beroep.

In mijn geval zou dat dan gaan over mijn huidig werkstation. Een toestel van ongeveer 2 jaar oud, waar het gros van mijn data en software op staat. De overige toestellen, een laptop, een oudere pc die nu dienst doet als server en een pc gebruikt door mijn partner zijn vanuit dat oogpunt van ondergeschikt belang.

Nu is het wel zo dat er ook heel wat data op mijn server staat, meer specifiek op 2 externe harde schijven die met dat toestel verbonden staan. Ook hangt er een 3de externe schijf aan mijn huidig werkstation.

Is het mogelijk om al deze dingen, werkstation en 3 externe harde schijven, te laten vrijwaren?

- Zo ja: hoe? Moet ik daarvoor iets doen?
- Zo nee: wat is er dan wel mogelijk?

Ook vraag ik me af of ik dat ook met mijn wagen zou kunnen doen? Het gros van mijn werk gebeurd als consultant. Mijn huidige werkplaats is niet eenvoudig bereikbaar met het OV, en ik kan er in principe nooit van uit gaan van enkel op plekken te kunnen gaan werken die bereikbaar zijn met het OV. Autodelen is in dat opzicht ook zo goed als uitgesloten. Als externe word je vaak stiefbroederlijk behandelt, en waar ik nu werk is er niemand van mijn kanten...

De vraag is enkel of dat haalbaar is? Mijn partner kon dat indertijd wel aangezien ze als buschauffeur regelmatig midden in de nacht moest beginnen, en er voor 5 uur 's nachts eenvoudig weg geen bussen rijden. Sterker nog, zij was 1 van de chauffeurs die met zo'n 1ste bus moest gaan rondrijden.... Kan ik het echter ook doen? Of moet ik voor mijn wagen blijven uitkijken naar alternatieven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 mar 2012 16:28

Gezien men werk kan hebben zonder wagen, maar bvb openbaar vervoer, fiets, te voet, taxi of een combinatie ervan, is een auto niet vrijwaarbaar imho. Externe harde schulden kan je aansluiten op om het even welke pc, dus die server lijkt me dan ook nutteloos.

Braafmens
Topic Starter

#3 , 19 mar 2012 16:35

Wel, de server staat gepland om dit jaar vervangen te worden. Zolang ik de data kan overzetten op de externe harde schijven en ik mijn werkstation kan behouden is er niet echt een probleem. Mijn werkstation is wel een noodzaak, de server is niet echt betrouwbaar meer, en ik doe ook vrij veel werk van thuis uit...

Het vervoer is ook een probleem. Elke dag gaan werken met het OV is problematisch, het is te ver om te doen met de fiets of te voet, en een taxi is onbetaalbaar... Ik zou zelfs zo ver kunnen gaan om te zeggen dat het verliezen van mijn wagen een serieuze handicap is... Ook op korte termijn.

Kan ik het eventueel zo wel klaarspelen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 mar 2012 16:52

Problematisch is niet onmogelijk. Ik ken bijna geen enkel gebied in België met het openbaar vervoer in combinatie met fiets niet bereikbaar is.

En in een andere topic zei je dat je geen kosten hebt als programmeur. Auto, werkstation, ... zijn allemaal kosten.

En deze topic, is net zoals quasi al je andere topics, een zoektocht naar manieren om je financieel hachje te redden, via maatregelen die net op/over het randje zijn. Verschiet niet als dit allemaal plots als een boomerang terugkeert.

Franciscus
Berichten: 38617

#5 , 19 mar 2012 17:06

Ik dacht een stoel een tafel, bestek, persoonlijk linnengoed, één verlichtingstoestel in bewoonde kamers, een strijkijzer,
een koe of 12 schapen en voor het werk is de waarde beperkt tot een bepaald bedrag.
Gezien uw beroep zal dat dus mogelijk één laptop zijn.

Idd eens dat je in die molen zit ....uw schuldeisers zijn niet van de minste EN hebben voorrang op anderen. Het resultaat (zou) kunnen zijn dat u vb geen firma meer mag hebben. Verbod op enige openbare functie.
Verbod overheidsopdrachten uit te voeren ...dus ook niet voor gemeenten en hun afgeleide organisaties.
Qua kosten zolang er een schuld openstaat kan een deurwaarder u steeds deze schuld komen vorderen.... met alle kosten van dien.
Als u bij een werkgever werkt ..... loonbeslag.
Of u scheiding van goederen hebt met uw echtgenote... daar moet een deurwaarder zich niets van aantrekken.... uw echtgenote zal dan haar rechten kunnen vrijwaren met een revindicatieprocedure bij de beslagrechter rechtbank eerste aanleg.

Braafmens
Topic Starter

#6 , 19 mar 2012 17:22

Ik heb geen fiets, en ben niet van plan om er 1 te kopen... Industriegebieden zijn bovendien notoir moeilijk te bereiken, erg onveilig met de fiets en toevallig de plaats waar 99% van mijn werk zich voordoet... U begrijpt dan waarom ik liever de auto bewaar.

Bovendien bent u wel een aantal zaken door elkaar aan het slaan:
- Mijn werkstation is geen extra kost. Hij staat er reeds... Ik kan moeilijk mijn werk in de lucht doen dacht ik zo... Het gebruik van dat werkstation genereert ook geen extra kosten, het verlies er van daarentegen wel.
- Bovendien is de vrijwaring van mijn werkstation in mijn geval een logisch gegeven. Ik ben programmeur, ik heb een PC nodig om mijn werk te doen. Punt, andere lijn ...
- Een auto is een vervoermiddel, bij het wegvallen van dat middel worden de onkosten van de auto vervangen door de kosten van het OV, en/of de aanschaf van een nieuwe auto.. Kosten die te vermijden zijn als de auto gevrijwaard kan blijven.
- Zoals ik al verschillende keren in mijn andere topics ook gezegd heb: ik ben niet bezig mijn hachje te redden. Er komt meer dan genoeg binnen om eventueel verlies van bijvoorbeeld de auto goed te maken. Het probleem is gewoon een schuld waarvoor ik nu even niet de liquide middelen heb om hem in 1x te betalen... Een groot verschil met de situatie waar u vanuit lijkt te gaan.
- Ik heb tot op dit moment nog niets gedaan. Ik bekijk gewoon de mogelijkheden... Als sommige leden mij hier iets aanraden dat "net op het randje" is kan u mij dat bezwaarlijk kwalijk nemen. Ik ben niet van plan iets te doen waar ik onnodig risico mee loop.
- Mijn werkstation denk ik wel probleemloos te kunnen vrijwaren, de auto is problematisch aangezien mijn huidge werkplaats niet te bereiken is met het OV, tenzij ik 2 à 3 uur wil op weg zijn om er te geraken. 6 uur woon-werkverkeer is moeilijk acceptabel te noemen.

Ik denk dat u duidelijk mijn posts opnieuw moet lezen... Een aantal van uw opmerkingen wijzen er duidelijk op dat u de situatie niet begrijpt.
Ik ben programmeur, dat genereert geen extra kosten aangezien ik NIETS moet aankopen en in NIETS moet investeren om mijn werk te kunnen doen.

Braafmens
Topic Starter

#7 , 19 mar 2012 17:23

Ik dacht tot € 2500... aan de laptop heb ik niets... mijn werkstation zou volgens die limiet ook vrijwaarbaar moeten zijn...

Braafmens
Topic Starter

#8 , 19 mar 2012 17:24

Ik dacht een stoel een tafel, bestek, persoonlijk linnengoed, één verlichtingstoestel in bewoonde kamers, een strijkijzer,
een koe of 12 schapen en voor het werk is de waarde beperkt tot een bepaald bedrag.
Gezien uw beroep zal dat dus mogelijk één laptop zijn.

Idd eens dat je in die molen zit ....uw schuldeisers zijn niet van de minste EN hebben voorrang op anderen. Het resultaat (zou) kunnen zijn dat u vb geen firma meer mag hebben. Verbod op enige openbare functie.
Verbod overheidsopdrachten uit te voeren ...dus ook niet voor gemeenten en hun afgeleide organisaties.
Qua kosten zolang er een schuld openstaat kan een deurwaarder u steeds deze schuld komen vorderen.... met alle kosten van dien.
Als u bij een werkgever werkt ..... loonbeslag.
Of u scheiding van goederen hebt met uw echtgenote... daar moet een deurwaarder zich niets van aantrekken.... uw echtgenote zal dan haar rechten kunnen vrijwaren met een revindicatieprocedure bij de beslagrechter rechtbank eerste aanleg.
Ik heb slechts 1 schuldeiser die moeilijk doet, al de rest is reeds geregeld...

Waarom zouden er dan verdere gevolgen zijn?

Carlo
Berichten: 72

#9 , 19 mar 2012 17:28

Er zijn een aantal goederen, bedragen, sommen en uitkeringen die de schuldeisers en de curator helemaal niet kunnen opeisen bij de gefailleerde of bij iemand met schulden in het algemeen.
De volgende goederen, zoals opgesomd in art. 1408 van het gerechtelijk wetboek, blijven onder het beheer en ter beschikking van de gefailleerde of beslagene, met uitzondering van de goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep (bedoeld in 3° van het artikel):
het nodige bed en beddegoed van de beslagene en van zijn gezin, de kleren en het linnengoed volstrekt noodzakelijk voor hun persoonlijk gebruik alsmede de meubelen nodig om deze op te bergen, een wasmachine en strijkijzer voor het onderhoud van het linnen, de toestellen die noodzakelijk zijn voor de verwarming van de gezinswoning, de tafel en de stoelen die voor de familie een gemeenschappelijke maaltijd mogelijk maken, alsook het vaatwerk en het huishoudgerei dat volstrekt noodzakelijk is voor het gezin, een meubel om het vaatwerk en het huishoudgerei op te bergen, een toestel om warme maaltijden te bereiden, een toestel om voedingsmiddelen te bewaren, één verlichtingstoestel per bewoonde kamer, de voorwerpen die noodzakelijk zijn voor de mindervalide gezinsleden, de voorwerpen die bestemd zijn om te worden gebruikt door de kinderen ten laste die onder hetzelfde dak wonen, de gezelschapsdieren, de voorwerpen en producten die noodzakelijk zijn voor de lichaamsverzorging en voor het onderhoud van de vertrekken, het gereedschap dat nodig is voor het onderhoud van de tuin, een en ander met uitsluiting van de luxemeubelen en luxeartikelen;
De boeken en overige voorwerpen, nodig voor de voortzetting van studies of voor de beroepsopleiding van de beslagene of van de kinderen te zijnen laste die onder hetzelfde dak wonen;
De goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep, tot een waarde van (2.500 EUR) op het tijdstip van het beslag en naar keuze van de beslagene, behalve voor de betaling van de prijs van die goederen;
De levensmiddelen en brandstof die de beslagene en zijn gezin voor een maand nodig hebben;
Een koe, of twaalf schapen of geiten, naar keuze van de beslagene, alsmede een varken en vierentwintig dieren van de hoenderhof, met het stro, voeder en graan, nodig voor het strooisel en de voeding van dat vee gedurende één maand.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 19 mar 2012 17:33

Ik heb geen fiets, en ben niet van plan om er 1 te kopen... Industriegebieden zijn bovendien notoir moeilijk te bereiken, erg onveilig met de fiets en toevallig de plaats waar 99% van mijn werk zich voordoet... U begrijpt dan waarom ik liever de auto bewaar.

Ik denk dat u duidelijk mijn posts opnieuw moet lezen... Een aantal van uw opmerkingen wijzen er duidelijk op dat u de situatie niet begrijpt.
Ik ben programmeur, dat genereert geen extra kosten aangezien ik NIETS moet aankopen en in NIETS moet investeren om mijn werk te kunnen doen.
Ik begrijp maar al te goed dat u momenteel geen investeringskosten hebt en u aan consultancy doet. U zei gewoon dat u geen kosten hebt als programmeur. Een werkstation moet ooit vervangen worden, vervoer moet betaald worden, ...

Ik twijfel er niet aan dat een werkstation door een deurwaarder gedoogd zal worden. Maar men is héél strikt, een auto mag je normaal gezien zeker vergeten en over zo'n zaken schijn je toch licht te doen. De situaties waarin iemand voor werk overdag een auto kan vrijwaren lijkt me beperkt. Ter info: werklozen die hun werk opgeven omdat ze in Roeselare wonen en in Antwerpen werken, worden door de overheid gesanctioneerd.

Ik zie hier ook weinig mensen die je zaken aanraden zoals jij ze momenteel wil gebruiken, laat staan dat ze zaken aanraden die "net op het randje zijn". Zaken zoals je auto overzetten zijn zaken die zeker op/over het randje zijn en die je blijkbaar wel degelijk overweegt als optie.

Braafmens
Topic Starter

#11 , 19 mar 2012 17:46

Ik begrijp maar al te goed dat u momenteel geen investeringskosten hebt en u aan consultancy doet. U zei gewoon dat u geen kosten hebt als programmeur. Een werkstation moet ooit vervangen worden, vervoer moet betaald worden, ...
Mijn werkstation wordt ten vroegste over 2 jaar vervangen... Tegen dan is heel deze kwestie in elk geval geregeld. U denkt denkelijk dat men in mijn vak routineus om de 6 maand van toestel veranderd of zo?
Vervoer moet hoe dan ook betaald worden. Of het nu met de auto is, of met de trein... die kosten zullen er blijven. Bovendien is er geen enkele reden dat men mij nog gaat lastig vallen nadat deze schuld geregeld is... Waarom ze zich dan zouden storen aan een mogelijke aankoop van een nieuw toestel over 2 jaar....
De vervanging waar u duidelijk mee verward gaat over de server... niet mijn werkstation... Een investering die nu nog niet zeker is.
Ik twijfel er niet aan dat een werkstation door een deurwaarder gedoogd zal worden. Maar men is héél strikt, een auto mag je normaal gezien zeker vergeten en over zo'n zaken schijn je toch licht te doen. De situaties waarin iemand voor werk overdag een auto kan vrijwaren lijkt me beperkt. Ter info: werklozen die hun werk opgeven omdat ze in Roeselare wonen en in Antwerpen werken, worden door de overheid gesanctioneerd.
Dat is wat ik moest weten eigen, dank. :)
Ik weet dat het vrijwaren van een auto een moeilijke materie is, mijn probleem zit hem gewoon in de gevolgen van het verlies: het zorgen voor een vervanging binnen de paar maand. Niet echt iets dat in mijn planning staat.
Ik zou het kunnen uitstellen in principe, maar de ongemakken van het woon-werkverkeer met het OV zijn daar te problematisch voor. Ik kan zelfs niet meer zeker zijn van mijn werk te kunnen blijven doen....
Ik zie hier ook weinig mensen die je zaken aanraden zoals jij ze momenteel wil gebruiken, laat staan dat ze zaken aanraden die "net op het randje zijn". Zaken zoals je auto overzetten zijn zaken die zeker op/over het randje zijn en die je blijkbaar wel degelijk overweegt als optie.
U ziet hier weinig dingen die mensen mij aanraden die over het randje waren? Ik las er zeker al 2 of 3, terwijl ik me enkel afvroeg of het overzetten van de auto mogelijk is... Zoals eerder gezegd moet u dringend mijn posts herlezen... U vindt het blijkbaar raar dat ik de gevolgen een zoveel mogelijk probeer in te perken?

Lightning
Topic Starter

#12 , 19 mar 2012 18:18

Het probleem is gewoon een schuld waarvoor ik nu even niet de liquide middelen heb om hem in 1x te betalen...
Betaal hem dan in stukken i.p.v. uitvluchten te zoeken. Ik meen dat dat U in uw andere topics reeds meermaals werd aangeraden. En ja, ik weet dat ze U formeel een afbetalingsplan weigeren, maar het laatste wat de beheerder van uw dossier wil zien is dat er NIKS betaald wordt..., en het is dan dat ze lastig beginnen doen.

Braafmens
Topic Starter

#13 , 19 mar 2012 18:24

Dat is wat ik reeds aan het doen ben lightning....

Ik zoek geen uitvluchten of zo. :)


Braafmens
Topic Starter

#15 , 19 mar 2012 18:27

Nochtans is het zo...

Ik probeer gewoon te kijken wat ik kan doen moest er toch nog een deurwaarder langs komen.

Maar in deze wereld van hopeloos optimisme bestaat er duidelijk geen ruimte voor dat soort planning, of 't word bekeken als uitvluchten zoeken...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”