Autolening - verandering van eigenaar?

Braafmens
Topic Starter

Re: Autolening - verandering van eigenaar?

#16 , 18 mar 2012 21:23

Stel dat de lening geen punt is, hoe zet ik in de praktijk op naam van mijn vrouw?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Braafmens
Topic Starter

#17 , 18 mar 2012 21:25

En wat zijn de (strafrechtelijke) gevolgen van deze vorm van fraude?

Lightning
Topic Starter

#18 , 18 mar 2012 21:38

Langs de andere kant het zichzelf onvermogend maken is fraude en dus ook strafbaar.
...en los van de fraude en de eventuele strafmaat, wekken pogingen om zich onvermogend te maken weinig tot geen goodwill op bij de schuldeisers (waarvan U toch nog hoopte een afbetalingsplan geregeld te krijgen als ik het goed begrepen heb).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#19 , 18 mar 2012 21:46

Art. 490 bis Sw.: Met gevangenisstraf van een één maand tot twee jaar en met een geldboete van honderd frank tot vijfhonderdduizend frank of met één van die straffen alleen wordt gestraft hij die bedrieglijk zijn onvermogen heeft bewerkt en aan de op hem rustende verplichtingen niet heeft voldaan.
Dat de schuldenaar zijn onvermogen heeft bewerkt, kan worden afgeleid uit enige omstandigheid waaruit blijkt dat hij zich onvermogend heeft willen maken.
Ten aanzien van de derde die de mededader of medeplichtige is, vervalt de strafvordering wanneer hij de hem overhandigde goederen teruggeeft.
Evenzo misbruik van vertrouwen (491 SW), oplichting (496 SW)komen evenzo in 'the picture'.
Daarbij is tegenpartij belastingen en BTW.......
U hebt eveneens een firma en zaak is blijkbaar ook firmagerelateerd.

U krijgt een strafblad dat enkele veroordelingen zal vermelden die voor verdere bedrijvigheid mogelijk wel 'hinderlijk' kunnen zijn.

Braafmens
Topic Starter

#20 , 18 mar 2012 22:05

Gaat er nog steeds vanuit dat niet aan mijn verplichtingen wou voldoen, wat echter wel het geval is...

Ik wil alleen vermijden dat ze iets opschrijven dat ik niet snel kan vervangen... Mijn enige schuldeiser is de BTW, de belastingen heeft hier niets mee te maken.
Het gaat hier gewoon om het veranderen van eigendom in een gezin... Kan om 101 redenenen gebeuren, dat op die manier verklaren lijkt in mijn geval onwaarschijnlijk.

Bovendien vermoed ik dat de verjaringstermlijn voor dergelijke feiten niet zo lang gaat zijn... Als PSA Finance het toestaat, en de BTW blijft onredelijk, dan lijkt mij dit de enige oplossing om de impact te verminderen... Het is tenslotte niet mijn plicht om goederen in huis te blijven houden zodat zij ze kunnen komen ophalen...

Kingfisher
Berichten: 483

#21 , 19 mar 2012 11:52

Kijk of PSA Finance er mee akkoord gaat, en hou er rekening mee dat u opnieuw de BIV gaat moeten betalen.

Franciscus
Berichten: 38602

#22 , 19 mar 2012 15:16

U hebt een zaak als eenmanszaak ( dus vermenging vermogen) of een bvba?
Hou ook rekening met een verdachte periode, waar de rechter kan teruggaan, indien blijkt dat u zich onvermogend hebt gemaakt.
Ook de ontvanger van de goederen kan hierdoor in problemen komen.

Openstaande schuld.... BTW kan vb aangifte doen bij OM en de zaak failliet laten verklaren mochten er voor hen voldoende redenen voor zijn.
(en zegt nu niet dat het niet kan)

Braafmens
Topic Starter

#23 , 19 mar 2012 15:25

U hebt een zaak als eenmanszaak ( dus vermenging vermogen) of een bvba?
Ik heb een eenmanszaak. Ik ben getrouwd met scheiding van goederen sinds ongeveer 2 jaar.
Hou ook rekening met een verdachte periode, waar de rechter kan teruggaan, indien blijkt dat u zich onvermogend hebt gemaakt.
Ook de ontvanger van de goederen kan hierdoor in problemen komen.
Wat wordt er eigenlijk verstaan onder onvermogend maken? Ik zou de auto op naam van mijn vrouw willen zetten, dat wel. Maar in combinatie met wat er de komende maanden nog binnenkomt, en de resterende inboedel denk ik wel dat er nog aan de schuld kan voldaan worden. Of is het niet zo eenvoudig?
Openstaande schuld.... BTW kan vb aangifte doen bij OM en de zaak failliet laten verklaren mochten er voor hen voldoende redenen voor zijn.
(en zegt nu niet dat het niet kan)
Ik kan mij voorstellen dat ze dat kunnen proberen ja. Afgaande op wat een collega mij vertelde, die het zelfde heeft meegemaakt, is het voldoende om te bewijzen dat er nog steeds geld binnenkomt en geld is binnengekomen om te bewijzen dat de zaak niet failliet is.
Zijn er nog zaken die van belang kunnen zijn?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#24 , 19 mar 2012 15:31

Wat wordt er eigenlijk verstaan onder onvermogend maken? Ik zou de auto op naam van mijn vrouw willen zetten, dat wel. Maar in combinatie met wat er de komende maanden nog binnenkomt, en de resterende inboedel denk ik wel dat er nog aan de schuld kan voldaan worden. Of is het niet zo eenvoudig?
Onvermogend maken is jezelf verarmen zodat schuldenaars niet meer bij jou terechtkomen, terwijl je je eigendom doorgesluisd hebt naar bevriende personen tegen een véél te lage kostprijs.

Een recente BMW met alle opties aan 5000 euro verkopen aan je vrouw is daar een voorbeeld van.
Ik kan mij voorstellen dat ze dat kunnen proberen ja. Afgaande op wat een collega mij vertelde, die het zelfde heeft meegemaakt, is het voldoende om te bewijzen dat er nog steeds geld binnenkomt en geld is binnengekomen om te bewijzen dat de zaak niet failliet is.
Zijn er nog zaken die van belang kunnen zijn?
dat is niet voldoende.

De criteria zijn té uitgebreid om hier te bespreken, maar ruwweg komt het er op neer dat een rechter je failliet verklaart als je niet meer kan bewijzen dat er nog voldoende inkomsten (zullen) zijn om huidige én toekomstige facturen te betalen.

Braafmens
Topic Starter

#25 , 19 mar 2012 15:34

Onvermogend maken is jezelf verarmen zodat schuldenaars niet meer bij jou terechtkomen, terwijl je je eigendom doorgesluisd hebt naar bevriende personen tegen een véél te lage kostprijs.
Een recente BMW met alle opties aan 5000 euro verkopen aan je vrouw is daar een voorbeeld van.
Wel, ze kunnen nog altijd terecht bij mij.. Afgaande op wat je hier zegt is het niet onvermogend maken. (denk ik)
dat is niet voldoende.

De criteria zijn té uitgebreid om hier te bespreken, maar ruwweg komt het er op neer dat een rechter je failliet verklaart als je niet meer kan bewijzen dat er nog voldoende inkomsten (zullen) zijn om huidige én toekomstige facturen te betalen.
Afgaande op wat ik genereer aan maandelijkske inkomsten denk ik niet dat dat een probleem gaat zijn.

Wanneer zou de BTW tot zo'n absurde maatregelen over gaan trouwens?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#26 , 19 mar 2012 15:45

Onvermogend maken is jezelf verarmen zodat schuldenaars niet meer bij jou terechtkomen, terwijl je je eigendom doorgesluisd hebt naar bevriende personen tegen een véél te lage kostprijs.
Een recente BMW met alle opties aan 5000 euro verkopen aan je vrouw is daar een voorbeeld van.
Wel, ze kunnen nog altijd terecht bij mij.. Afgaande op wat je hier zegt is het niet onvermogend maken. (denk ik)
mij lijkt het nochtans nét wel je onvermogend maken. Je wil dat men niet aan je auto kan geraken. Dit betekent dat je de auto wil verkopen aan je vriendin. Nochtans zou het geld dat je voor die wagen dan krijgt, in principe voldoende moeten zijn om opnieuw die auto op de particulaire markt te kopen. Maw: je zou geen enkel voordeel mogen doen door die auto aan je vriendin te verpatsen en dat is net wat je wél wil doen.
dat is niet voldoende.

De criteria zijn té uitgebreid om hier te bespreken, maar ruwweg komt het er op neer dat een rechter je failliet verklaart als je niet meer kan bewijzen dat er nog voldoende inkomsten (zullen) zijn om huidige én toekomstige facturen te betalen.
Afgaande op wat ik genereer aan maandelijkske inkomsten denk ik niet dat dat een probleem gaat zijn.

Wanneer zou de BTW tot zo'n absurde maatregelen over gaan trouwens?
De BTW zal tot zo'n (niet-absurde) maatregel overgaan als blijkt dat je ofwel geld aan het verduisteren bent (waar het verkopen van activa een goeie indicatie van kan zijn, zie hierboven ook ivm schuldeisers van Lightning) ofwel dat ze niet meer zeker zijn dat ze een deel van hun geld krijgen tenzij ze onmiddellijk het faillissement vragen, omdat ze bvb achtergesteld zouden worden tegenover andere schuldeisers waar u een afbetalingsakkoord heeft verkregen waarmee zij zich niet akkoord kunnen verklaren.

Franciscus
Berichten: 38602

#27 , 19 mar 2012 15:46

In het algemeen : Als firma moet men beschikken over een werkkapitaal. In principe als het werkkapitaal er niet meer is dus een negatief vermogen (geen of onvoldoende kapitaal) te hoge schulden dan kan het openbaar ministerie beslissen u ambtshalve voor de rechtbank te dagen.
leuke site :
http://ec.europa.eu/civiljustice/bankru ... bel_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Braafmens
Topic Starter

#28 , 19 mar 2012 15:55

mij lijkt het nochtans nét wel je onvermogend maken. Je wil dat men niet aan je auto kan geraken. Dit betekent dat je de auto wil verkopen aan je vriendin. Nochtans zou het geld dat je voor die wagen dan krijgt, in principe voldoende moeten zijn om opnieuw die auto op de particulaire markt te kopen. Maw: je zou geen enkel voordeel mogen doen door die auto aan je vriendin te verpatsen en dat is net wat je wél wil doen.
Vanuit dat oogpunt heb je een punt. Langs een andere kant kunnen ze hun geld nog steeds wel verkrijgen, met of zonder auto. Het enige verschil is dat ze waarschijnlijk de auto als 1ste zulllen aanslaan, en nu iets anders gaan moeten pakken. Maar op het einde van de dag hebben ze telkens hun geld...
De BTW zal tot zo'n (niet-absurde) maatregel overgaan als blijkt dat je ofwel geld aan het verduisteren bent (waar het verkopen van activa een goeie indicatie van kan zijn, zie hierboven ook ivm schuldeisers van Lightning) ofwel dat ze niet meer zeker zijn dat ze een deel van hun geld krijgen tenzij ze onmiddellijk het faillissement vragen, omdat ze bvb achtergesteld zouden worden tegenover andere schuldeisers waar u een afbetalingsakkoord heeft verkregen waarmee zij zich niet akkoord kunnen verklaren.
Mijn 2 overige schuldeisers zijn de persoonsbelasting en de soc. zekerheid, beiden vrij belangrijke instanties. En niet echt instanties waar de BTW zich boven kan laten plaatsen lijkt me. Natuurlijk kan ik me daarin vergissen.

Maar zoals gezegd lijkt me dat scenario onwaarschijinlijk. Er komt teveel binnen om een redelijke slaagkans te geven.

Mijn opmerking ivm. de absurditeit van de maatregel slaagt in mijn geval op de situatie van mijn collega. Die had een achterstand van om en bij de € 2000 en kreeg ineens telefoon van zijn curator. Hij wist alleen van niets...

Een paar dagen later was alles weer rechtgetrokken, maar toch....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 19 mar 2012 16:25

Het is onmogelijk dat je van niets weet als je in staat van faillissement werd gesteld (toch sinds 1997). Je moet niet geloven wat verteld wordt door mensen, mensen verzwijgen al dan niet bewust belangrijke zaken.

BTW zal zich idd niet boven de PB & Soc. Zekerheid stellen, maar kan wel vrezen dat je nieuwe schulden maakt op korte termijn (bvb bepaalde kredietinstellingen) waardoor liquide middelen op korte termijn versluisd worden naar nieuwe schuldeisers en BTW en co met de rest opgescheept zitten.
"Langs een andere kant kunnen ze hun geld nog steeds wel verkrijgen, met of zonder auto. Het enige verschil is dat ze waarschijnlijk de auto als 1ste zulllen aanslaan, en nu iets anders gaan moeten pakken. Maar op het einde van de dag hebben ze telkens hun geld..."
als dat "anders" iets minder gemakkelijks verkoopbaar is, kunnen ze daar een probleem van maken.

Braafmens
Topic Starter

#30 , 19 mar 2012 16:40

Het is onmogelijk dat je van niets weet als je in staat van faillissement werd gesteld (toch sinds 1997). Je moet niet geloven wat verteld wordt door mensen, mensen verzwijgen al dan niet bewust belangrijke zaken.
Deze persoon denk ik nu toch te kunnen vertrouwen.
BTW zal zich idd niet boven de PB & Soc. Zekerheid stellen, maar kan wel vrezen dat je nieuwe schulden maakt op korte termijn (bvb bepaalde kredietinstellingen) waardoor liquide middelen op korte termijn versluisd worden naar nieuwe schuldeisers en BTW en co met de rest opgescheept zitten.
Dat is dan in mijn geval weer onwaarschijnlijk... Ik werk als programmeur, ik moet niks kopen om mijn werk te kunnen doen....
als dat "anders" iets minder gemakkelijks verkoopbaar is, kunnen ze daar een probleem van maken.
Mja... Daar heb ik ook een beetje schrik voor. Het anders zijn allerhande electronica, een aantal pc's, boeken en aanverwanten....

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”