Autolening - verandering van eigenaar?

Braafmens
Topic Starter

Autolening - verandering van eigenaar?

#1 , 16 mar 2012 15:58

Vraagje.

Ik heb een auto die op mijn naam staat. Ik zou die graag op de naam van mijn vrouw laten zetten. Op zich geen probleem, alleen loopt er een lening voor, ook op mijn naam. Dus is mijn vraag, kan ik die eenvoudigweg van eigenaar laten veranderen?

Graag een simpel antwoord, zonder nutteloze moralistische uitweidingen zoals hier al te veel naar mijn goesting gebeurd...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 mar 2012 19:48

Als die lening is aangegaan nadat jullie al getrouwd waren , zijn jullie beiden verantwoordelijk voor de lening en blijft dat zo. Voor de rest , toen iemand uit mijn omgeving de auto op naam van zijn vrouw wilde laten zetten heeft die zich gewoonweg gemeld bij zijn verzekering.
Bovendien , door de auto op naam van uw vrouw te zetten , verandert er niets in de eigendomsverhouding volgens het huwelijksrecht. Die naam is enkel de contactpersoon voor DIV en Verkeersbelasting.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Braafmens
Topic Starter

#3 , 17 mar 2012 15:45

We zijn getrouwd met scheiding van goederen.. De auto dan op naam van mijn vrouw te hebben lijkt me dan wel veel re veranderen. :)

Het gaat hem ook niet over de lening eh... Die staat enkel op mijn naam, gezien we getrouwd zijn met scheiding van goederen kunnen ze hoe dan ook mijn vrouw er niet mee lastig vallen.

Of verstaat u iets anders onder "op naam van mijn vrouw te zetten"?

Mocht ik me vergissen, geen probleem... maar wat meer uitleg zou dan welkom zijn. :)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38629

#4 , 17 mar 2012 18:24

Neen wat bedoeld u.... op naam zetten als verkopen aan mijn echtgenote
of de nummerplaat op haar naam zetten. Wel dat is dan de nummerplaat maar alleen dat. Voor de Dienst wegverkeer, politie enz is zij titularis van de nummerplaat en worden de verkeersbelasting en boetes inzake overtredingen naar haar gestuurd.
Het zegt niets over de werkelijke eigendom van het voertuig.

Braafmens
Topic Starter

#5 , 17 mar 2012 18:42

Verkopen aan mijn echtgenote. Das wat ik bedoel.

Braafmens
Topic Starter

#6 , 17 mar 2012 18:48

De auto is aangekocht met een lening op mijn naam.
Er bestaat een mogelijkheid van een bezoek te krijgen van een deurwaarder. Ik had graag de auto veiliggesteld. Dus vroeg ik me af of het mogelijk was om de auto in eigendom van mijn vrouw te stellen.
We zijn getrouwd met scheiding van goederen, wat de auto dan buiten het bereik van de deurwaarder plaatst.

Vandaar mijn vraag.

Franciscus
Berichten: 38629

#7 , 17 mar 2012 18:57

Zal vermoedelijk NIET gaan gezien uw contract van de leningmaatschappij ...
daar staat vermoedelijk een voorbehoud clausule in ...iets in de aard van goederen blijven eigendom van de maatschappij tot volledige betaling van de lening(schuld).
Een wijziging zonder kennisgeving (akkoord) aan/van leningmaatschappij zal /kan eveneens een strafrechtelijke vervolging uitmaken wegens misbruik van vertrouwen/oplichting/diefstal

Braafmens
Topic Starter

#8 , 17 mar 2012 19:01

Ook als de lening gewoon wordt verder betaald?

Franciscus
Berichten: 38629

#9 , 17 mar 2012 19:13

U vervreemd het voorwerp ZONDER hun toestemming.
Wat als dan uw echtgenote beslist het voertuig verder te verkopen?
Opletten je bent niet meer met een burgerlijke procedure bezig maar met een strafbaar feit.
Mijn ervaring: voertuig wordt als 'gestolen' internationaal gesignaleerd.

Lightning
Topic Starter

#10 , 17 mar 2012 19:30

Ook als de lening gewoon wordt verder betaald?
Lees daarvoor uw contract na, maar mogelijk hebben ze dan het recht om het nog uitstaande saldo in een keer op te eisen. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, aangezien U na de verkoop van de wagen het geld hebt om de lening vervroegd af te lossen.

Braafmens
Topic Starter

#11 , 18 mar 2012 18:35

Ik vervreemd de auto toch niet? Hij wordt gewoon op naam van mijn vrouw gezet. De lening blijft zelf gewoon doorlopen. Zijn toch genoeg mensen die iets met ee lening kopen voor iemand anders?

Nu, u kan geljk hebben uiteraard. Ik zal eens mijn licht op steken bij PSA Finance. Als ze eens antwoorden. :)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 18 mar 2012 20:05

Je vervreemt de auto wél. Je verkoopt die immers aan een derde, waar PSA Finance niks mee te maken heeft. Dat die derde je echtgenote is, doet er niet toe, gezien getrouwd met scheiding van goederen.

Zoals je zelf zegt:
"De auto dan op naam van mijn vrouw te hebben lijkt me dan wel veel te veranderen. "

Braafmens
Topic Starter

#13 , 18 mar 2012 21:02

De auto is nu al mijn eigendom, wat inhoudt dat ik ermee mag doen wat ik wil.
Zolang de lening betaald wordt kan PSA Finance er moeilijk iets tegen hebben.

Of is PSA Finance nu de eigenaar van de wagen?
Ik weet dat leningen een ingewikkelde materie kunnen zijn, maar toch... De auto staat volledig op mijn naam, en is dus van mij... Wat ik ermee doe, daar heeft PSA niets mee te maken. Tenzij PSA de eigenaar is nu, dan heb je een punt. Anders lijkt het mij een grijze zone, een zone waarin je kan maneuvreren, zolang alles betaald wordt...

Als ik de auto op naam van mijn vrouw wil zetten, hoe doe ik dat in praktijk? Via welke instanties moet ik passeren?
Ik heb hier totaal geen verstand van, vandaar al mijn vragen.

Franciscus
Berichten: 38629

#14 , 18 mar 2012 21:18

Eigendomsvoorbehoud wil zeggen dat zolang het bedrag niet volledig betaald is de leningmaatschappij het voertuig als pand heeft.
Kijk alles goed na en vraag aan de maatschappij of het kan.

Langs de andere kant het zichzelf onvermogend maken is fraude en dus ook strafbaar.

Braafmens
Topic Starter

#15 , 18 mar 2012 21:22

Aha. Dat laatste wist ik niet.
Boh, onvermogend maak ik me niet. Ik zorg er gewoon voor dat ze de auto niet kunnen meepakken. De auto was bovendien voor mijn vrouw bedoelt, dus...
Zolang de deurwaarder hier niet is langsgeweest betwijfel ik dat die er ook maar iets op kan zeggen...

Ik zal het in elk geval navragen bij PSA Finance. Die zullen me denkelijk wel een antwoord kunnen geven.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”