Loonbeslag wegens achterstallig allimentatie

Natacha02
Topic Starter
Berichten: 2

Loonbeslag wegens achterstallig allimentatie

#1 , 10 mar 2012 16:56

Beste,

ik heb een echtscheiding achter de rug en sta er alleen voor in de opvoeding van mijn kind. De vader heeft zijn kind al 1 jaar niet meer gezien.
Hij heeft mij een berg schulden achter gelaten (die wij tijdens het huwelijk samen hadden, maar die hij weigert mee af te betalen). Waardoor ik nu in een collectieve schuldbemiddeling zit om alles netjes afbetaald te krijgen.

Ik krijg al sinds augustus 2010 geen alimentatie geld voor onze zoon. Ik heb eigenlijk nog nooit alimentatie geld mogen ontvangen, noch deelt hij mee in de ziekenhuis, ( en andere ) kosten van de zoon.

Sinds augustus 2011 heeft mij advocaat beslag laten leggen op zijn loon voor achterstallig alimentatie geld. Wij hebben een schrijven gekregen dat de werkgever akkoord gaat met het loonbeslag en dat het wordt overgemaakt naar de gerechtsdeurwaarder. Helaas tot op heden is er nog niets te zien van het loon.

Telkens ik aan de advocaat vraag of dit normaal is word mij gezegd dat het wel goed komt en dat ik geduld moet hebben. Probleem is alleen dat ik al zodanig veel rekeningen en schulden van mijn ex man heb moeten betalen (omdat hij niet mee werkt). Dat ik het financiëel erg zwaar heb.

Ik kan heel moeilijk begrijpen hoe men kinderen kan maken, ze in de steek laten, schulden maken, niets betalen en een ander ervoor laten opdraaien.
Wanneer de rechtbank (en vrederechter) een uitspraak doen, moet men zich hier toch aan houden?
Het kan toch niet zijn dat dit allemaal zomaar kan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 10 mar 2012 17:17

Blijkbaar werkt hij nu wel dus :
Gezien je ook verdere kosten hebt gehad wegens betaling van zijn gedeelte ..... kan je deze ook van hem terugvorderen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 14 mar 2012 08:55

“Art.1675/9.§ 1. Uiterlijk vijf dagen na de uitspraak van de beschikking van toelaatbaarheid moet de griffier deze overeenkomstig artikel 1675/16 ter kennis brengen van :...4° de betrokken schuldenaars onder toevoeging van een afschrift van de tekst van artikel 1675/7. Zij worden ervan op de hoogte gebracht dat iedere betaling, vanaf ontvangst van de beschikking, in handen van de schuldbemiddelaar moet gebeuren...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Waardoor ik nu in een collectieve schuldbemiddeling zit om alles netjes afbetaald te krijgen. Ik krijg al sinds augustus 2010 geen alimentatie geld voor onze zoon’

Voornoemd art.1675/9 zou moeten inhouden dat de vader van uw kind het onderhoudsgeld betaalt aan de schuldbemiddelaar. Vraag dit aan uw schuldbemiddelaar.

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met anderen of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(Burgerlijk Wetboek).

Hij heeft mij een berg schulden achter gelaten (die wij tijdens het huwelijk samen hadden, maar die hij weigert mee af te betalen).

Wat u daaraan meer dan de helft betaalt kan u dus van uw ex-echtgenoot terugvorderen. Deel dit mee aan uw schuldbemiddelaar
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Eddy009
Berichten: 187

#4 , 14 mar 2012 19:37

Ter aanvulling van de reactie van dse andere posters : consulteer eens de site van DAVO en/of vraag ernaar bij uw raadsman.

Natacha02
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 16 mar 2012 17:04

Allereerst bedankt voor uw antwoorden.

Mijn schuldbemiddelaar heeft een schrijven ontvangen van de gerechtsdeurwaarder dat wij inderdaad recht hebben op het loon van mijn ex echtgenoot. Maar dit word van de werkgever uit niet doorgestort.
Probleem is dat ik al alles reeds meermaals aan de schuldbemiddelaar heb nagevraagd waarop hij telkens aangeeft dat hij niks ontvangen heeft van allimentatie of loonbeslag. En dat ik geduld moet hebben, dat het ook kan zijn dat dit er nooit gaat van komen.

Er werd mij inderdaad verteld dat ik het deel van de schulden kan terugvorderen aan mijn ex echtgenoot, maar dit word mij afgeraden daar dit een lang en aanslepend proces is.

Ik blijf maar steeds met dezelfde vraag zitten: Hoe kan het dat iemand - die werkt, huurt en op vakantie gaat - zomaar zijn ex vrouw en kind in de schuld kan zetten en niets hoeft te betalen.

Braafmens

#6 , 16 mar 2012 17:14

Ik vrees dat er gewoon zo'n mensen rondlopen..

Mijn vrouw is ook door een ex van haar in de schuldbemiddeling gekomen. Ze heeft alles op 3 jaar tijd kunnen betalen, en ze zal naar alle waarschijinlijkheid er ook nooit een cent van terugzien...

Erg, maar het gebeurd.

Eddy009
Berichten: 187

#7 , 16 mar 2012 20:39

Als de werkgever dit niet doorstort, dient u raadsman een procedure in te stellen tegen de werkgever zelf : eenvoudig gezegd - als de werkgever niet tot doorstorting overgaat kan hij zelf worden aanzien als schuldenaar.

De beslaggrenzen gelden niet bij onderhoudsvorderingen.

moederke27
Berichten: 61
Locatie: vl-brabant

#8 , 17 mar 2012 10:03

ik heb mijn advocaat ook de opdracht gegeven om achterstallige allimentatie van zoon te vorderen,
er is blijkbaar al 2maal volledig loon ingehouden van mijn ex-man,
maar de territoriaal bevoegde deurwaarder stort het niet door naar de deurwaarder die mijn advovaat aangesteld heeft.

na telefonisch contact met advocaat wist deze me te zeggen dat als die niet doorstort en geen gevolgen geeft aan zijn brieven mails telefonische contacten, dat we dan ook hem kunnen laten betalen wegens het niet willen meewerken, daar ik het supervoorrecht heb op alle andere schulden.

hier gaat het om een bedrag van ongeveer 9500€
de raadsman van men ex heeft een voorstel gedaan van maandelijks 200€ te betalen maar dan betaald die maar 40€ af van de achterstallen!!!
dus reken maar uit hoeveel jaar dit dan is, ik heb dan ook laten weten dat ik hier niet akkoord mee kan gaan!!

de enige tip die ik je kan geven is geef niet op en laat je niet doen!!!
stuur elke week/maand een mail of telefoon naar je advocaat.

de werkgever mag dit niet weigeren!!

spijtig dat er mannen zijn die wel kids kunnen maken maar als ze uit elkaar gaan er niet voor willen zorgen en ernaar omkijken!!!
let wel op niet alle mannen zijn zo hoor er zijn er ook nog goede tussen ;)
en er zijn ook dames die niet om de kids denken.

mvg

Moraelin
Berichten: 319

#9 , 19 mar 2012 15:30

Als de werkgever dit niet doorstort, dient u raadsman een procedure in te stellen tegen de werkgever zelf : eenvoudig gezegd - als de werkgever niet tot doorstorting overgaat kan hij zelf worden aanzien als schuldenaar.

De beslaggrenzen gelden niet bij onderhoudsvorderingen.
100% correct, uw raadsman had al lang de firma in gebreke moeten stellen, het zou niet lang duren dan.
Deurwaarder naar werkgever zelf sturen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”