50% schulden aflossen en ongebonden?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

50% schulden aflossen en ongebonden?

#1 , 07 mar 2012 16:31

Mijn zus is 3.5 jaar getrouwd.
Na 2 jaar stond de deurwaarder aan hun deur. Bleek dat haar man systematisch al maanden en maanden geen enkele factuur meer betaalde.
Huis, elektriciteit afgesloten, nu budgetmeter, uiteindelijk in schuldbemiddeling terechtgekomen. Werkelijk niks was betaald.

Momenteel gaan ze door een vechtscheiding. Neem dat vechten maar letterlijk. Hun huis dat ze gekocht hadden en dat ze probeerden te verbouwen, wordt nu openbaar verkocht omdat de politie tijdens een huiselijk ruzie al een paar keer tussenbeide is moeten komen.

Aangezien ze er veel te veel voor hebben betaald gaan ze daar fameus verlies op doen, aangezien het nu aan de binnenkant meer een bouwwerf is dan wat anders.

Nu heeft haar man het geluk zat zijn vader sinds kort één van zijn huizen heeft verkocht, zijn familie zit er warmpjes bij.
Hij heeft zijn zoon beloofd om de opbrengst ervan aan te wenden om zijn schulden af te betalen die zullen overblijven na openbare verkoop van het huis.

Kan dit? 50 % van deze schulden afbetalen, huis enzo, zodat mijn ex-schoonbroer terug een gewoon leven kan oppikken terwijl mijn zus achterblijft in armoede?
Ik keur haar daden niet goed, ik zeg altijd dat beide partners op de hoogte moeten zijn vd financiën, maar gedane zaken nemen geen keer.

Maar ik hoor zoveel verhalen van ex-partners die de schulden van hun voormalige partner volledig hebben moeten afbetalen, omdat de andere het niet deed.

Graag jullie mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 mar 2012 17:31

Schuldeisers , en zeker de banken , laten contracten ondertekenen door beide partners , die 'hoofdelijk en ondeelbaar' verantwoordelijk zijn voor de schuld. Dit betekent dat elke partner kan aangesproken worden voor de volledige schuld. Indien een bank opmerkt dat één partner wel vermogend is , zullen ze waarschijnlijk eerst die aanpakken voor de totale som.
Wat is er met die gelden gebeurd , als verondersteld werd dat die gebruikt zijn voor het huishouden. Als hij daar persoonlijke schulden heeft betaald , moeten die verrekend worden bij de afhandeling. Ik hoop wel dat uw zus een goede advocaat heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 07 mar 2012 17:35

Ik denk niet dat de politie kan zorgen dat een huis openbaar verkocht word.
Zijn er bijzondere maatregelen genomen door de vrederechter op basis van art 203 BW en of op basis van een Intra Familiaal Geweld dossier bij de politie.
...Verschillende malen is moeten tussenkomen...... DAN zeker zorgen dat er zo'n dossier is.
De onderzoeksrechter kan dan bijkomende beschermingsmaatregelen opleggen aan de dader.

Reclame

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 08 mar 2012 16:16

Wat er met het geld gebeurd is weet enkel mijn ex-schoonbroer. En die zien of horen we niet meer.
Mijn zus is ook niet het type dat zal proberen te weten te komen wat, zo ondernemend is ze niet.

En wat dat IFG betekent : mijn zus laat zich niet doen hoor. Ze is het type dat het bloed van onder je nagels kan pesten tot iemand haar fysiek te lijf gaat en dan met evenveel plezier klappen uitdeelt.

Maar dit heeft ze niet verdiend, zo opgelicht te worden. Ik zeg al jaren dat ze zich wat meer moet interesseren naar haar financiën maar ze snapt er gewoon geen bal van.
En zit dus nu in de miserie.

Zij zelf zegt dat het huis openbaar verkocht zal worden, waar ze dat haalt : no idea.

Hoeveel schulden ze in totaal hebben en hoe lang ze nog zullen moeten krabben : geen idee. Schuldbemiddelaars zijn mensen die het liefst zo weinig mogelijk in contact komen met hun klanten denk ik.
Ze zegt alsmaar dat ze het niet weet.

Maar als ze effectief gaan scheiden dan blijven de schulden op hun beider naam staan, ook al zijn ze niet meer samen?

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 08 mar 2012 16:22

Ja, zeker bij gemeenschap van goederen en aanwinsten.
Ieder eigen schulden indien voor huwelijk of zo opgenomen.
Vanuit de gemeenschap de eigen schulden.
Als men natuurlijk borg heeft gestaan voor de andere partij dan is de borgsteller ook aan te spreken.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 08 mar 2012 17:39

Ze hebben samen het huis gekocht : beiden zijn dus mee verantwoordelijk voor de schulden. Evenzo zijn beiden aansprakelijk voor de kosten van energie, huishouden en derg. Indien deze niet betaald worden , zal uiteindelijk de bank zelf wel beginnen met de verkoop van het huis te vorderen door de hypotheek uit te winnen.
Edoch : ik begin zo te denken dat uw zus evenveel nood heeft aan een psycholoog als aan een advocaat. Er moet haar iemand helpen om een inventaris op te maken van de financiële situatie , maar ook haar persoonlijke houding laat te wensen over.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 09 mar 2012 10:09

Ik ga ervan uit dat uw zus trouwde onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract.

“Art.1406.De schulden van de echtgenoten die dagtekenen van vóór het huwelijk en de schulden ten laste van erfenissen en giften die hun toevallen tijdens het huwelijk, blijven eigen schulden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Mijn zus is 3.5 jaar getrouwd. Na 2 jaar stond de deurwaarder aan hun deur‘

Onderzoek voor elke schuld afzonderlijk of ze ontstond vóór of tijdens het huwelijk.

“Art.1560.De schuldeiser kan de uitwinning vervolgen :1° van de onroerende goederen en van hun als onroerend goed beschouwd toebehoren die eigendom zijn van zijn schuldenaar...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Hun huis dat ze gekocht hadden...wordt nu openbaar verkocht’

Die openbare verkoop gebeurt vrijwel zeker krachtens uitvoerend beslag van een (hypothecaire) schuldeiser waardoor die schuld minstens gedeeltelijk betaald wordt.

‘Hij heeft zijn zoon beloofd om de opbrengst ervan aan te wenden om zijn schulden af te betalen die zullen overblijven na openbare verkoop van het huis’

Indien de vader aan zijn zoon dit bedrag schenkt en deze daarmee de resterende gemeenschappelijke schuld betaalt dan geldt daarvoor:
“Art.1399.Eigen zijn de goederen...welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking...Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen...alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#8 , 21 mar 2012 14:16

Alle schulden die zijn ontstaan zijn van na het huwelijk.

Ze heeft een lange relatie, met een financiële gezonde toestand verbroken voor iemand die haar het hoofd op hol heeft gejaagd en is met deze persoon getrouwd, en heeft onze goeie raad in de wind geslagen.
Mijn zus is geen rekenwonder. Heeft BSO-onderwijs gedaan, is afgestudeerd als kapster maar slaagde niet in de cursus om een eigen zaak te kunnen beginnen.
Enfin, eigenlijk is het mijn halfzus, maar bon 

Nu komt er boven water dat haar ex-man blijkbaar al heel erg lang zijn alimentatie aan zijn dochter niet heeft betaald. En zij zegt dat daarom het huis wordt verkocht, maar ik weet niet of dat kan kloppen.

Zijzelf speelt het spel ook niet eerlijk. Ze werkt parttime aangegeven in een broodjeszaak nabij de school van haar 12-jarige dochter. Deel aangegeven en deel in het zwart.

Dat deel dat ze in het zwart krijgt verzwijgt ze voor de schuldbemiddelaar. Want ‘anders kan ze al helemaal niet leven’.

Denk ik : ‘Ja duh, had je het zover maar niet moeten laten komen!’

Nu is haar ex dat gaan vertellen en blijkbaar zegt de schuldbemiddelaar nu zijn dossier op met hen. Hij gaat hen alles teruggeven wegens oneerlijkheid.
Maar wat gebeurt er dan?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 22 mar 2012 07:59

Dan is de schuldbemiddelling ten einde (indien de rechter de reden zal aanvaarden, wat ook zo lijkt). Op dat moment kunnen alle schuldeisers individueel komen aankloppen en beslag leggen op haar bezittingen en eventueel openbaar verkopen. Bepaalde schuldeisers zullen voorrang hebben op bepaalde goederen (bvb door hypotheek), indien er nog een schuld overblijft, zal men daar blijvend voor aansprakelijk zijn tot alles afgelost is (inclusief de oplopende intresten).

Nachtuil
Berichten: 92

#10 , 22 mar 2012 10:49

Dan is de schuldbemiddelling ten einde (indien de rechter de reden zal aanvaarden, wat ook zo lijkt).
Waarom zou de rechter aanvaarden dat mevrouw zwarte bijverdiensten heeft?

Omdat haar ex-partner in een vechtscheiding dit rondbazuint? Heeft ze dit zelf bevestigd?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 22 mar 2012 10:53

ik zeg niet dat de rechter zou aanvaarden dat mevrouw zwarte bijverdiensten heeft, alleen lijkt het me moeilijk vast te stellen door een derde zonder toegang tot RSZ-gegevens of iemand in het zwart werken, vandaar de "lijkt")

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#12 , 22 mar 2012 16:59

Zelf bevestigen heeft ze dit niet gedaan, maar het is wel logisch. Ze werkt meer in het zwart dan in het wit om het zo maar te zeggen.
Ikzelf ben ook van mening dat als je schulden hebt, je er maar voor moet opdraaien, maar bon.

Zij krijgt dus haar dossier terug en wordt naar alle waarschijnlijkheid kaalgeplukt, heeft dan zo goed als niks meer over, ze kunnen van haar spullen waarschijnlijk ook niks verkopen want da's allemaal rommel.

Dus dan zit ze diep in de str*nt als die intresten blijven oplopen, want aan de rato waartegen deze nu worden afbetaald ... Zo blijven we bezig.

Ondertussen woont haar ex al bij zijn nieuwe vriendin in, 't zou goed zijn voor hem (maar slecht voor zijn nieuwe vriendin) moesten ze daar ook wat spullen gaan buitenhalen :-)

Kan ik als zus van contact opnemen met die advocaat om haar dossier in te kijken? Waarschijnlijk niet zeker?
Want als zij dan alles gaat moeten regelen dan geraakt ze er nooit uit ...
Niet dat ik er enen euro in ga steken, maar een beetje moeite en tijd wil ik er desnoods nog in steken.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#13 , 30 mar 2012 10:50

Kan zij een persoonlijk faillissement aanvragen?

"Indien immers noch een minnelijke, noch een gerechtelijke aanzuiveringsregeling kans op slagen
heeft, kan sinds 1 januari 2006 de arbeidsrechter een volledige kwijtschelding van schulden
toestaan. (Art. 1675/13bis § 1 – 5 Ger. W.)
De regeling komt er voor personen die in een uitzichtloze situatie verkeren en over onvoldoende
middelen beschikken om een menswaardig bestaan te leiden. De totale kwijtschelding van
schulden kan dan ook enkel en alleen maar voor zover ze de enigste oplossing is om de
betrokkene opnieuw in de maatschappij te integreren.
De kwijtschelding van schulden geldt voor een termijn van vijf jaar en kan gedurende deze
periode gepaard gaan met een aantal begeleidingsmaatregelen."

Voor zover ik weet heeft ze nu ongeveer 800 euro netto per maand, zowel de zwarte als witte inkomsten, en misschien zelfs zoveel nog niet.

Haar schulden zouden ongeveer rond de 90 000 euro bedragen. Gigantisch veel, ik weet het. Haar man (ze zijn nog niet gescheiden) is dokwerder dus die verdient wel beter.

Maar zij zit een uitzichtloze situatie.

En die begeleidingsmaatregelen - wat zijn die dan? Weet iemand dat?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”