stoppen met collectieve schuldbemiddeling

wonderingwhy
Berichten: 118

Re: stoppen met collectieve schuldbemiddeling

#16 , 31 mar 2012 10:17

Je hoort in elk geval veel meer mensen klagen over collectieve schuldbemiddeling dan mensen die er tevreden over zijn.

Maar afgezien daarvan vraag ik me, met alle respect, toch af hoe het komt dat de TS zelfs niet wist dat ze in collectieve schuldbemiddeling zat en dat die zaak idd voor een RB moest verschenen zijn. Hoe kon het anders dat ze geen geld ontving maar alles aan haar schuldbemiddelaar moest vragen. Hoe kon haar kindergeld anders afgepakt worden zoals ze zelf zegt. Is de TS hier niet een beetje onbezorgd geweest, en heeft de TS op het eerste zicht de hele situatie gedurende 2j. misschien maar een beetje laten aanmodderen ? Hoe kan je nu 2 DW's aan huis krijgen zonder je af te vragen wat er loos is. De TS heeft volgens mij teveel vertrouwen gehad in die schuldbemiddelaars die er soms een boeltje van maken waardoor je nadien nog kaler geplukt bent dan daarvoor.

Ik zou de TS dus aanraden een nieuw onderzoek te starten voor de arbeidersrechtbank wegens grove nalatigheid van haar bemiddelaar en mogelijk fraude. En gezien de laatste post zit dat er dik in.
We krijgen hier niet het ganse verhaal te lezen eh JohnD. Maar... volgens wat ik lees heeft de TS wel degelijk pogingen ondernemen om het geheel op te volgen. Alleen kreeg ze haar bemiddelaar zelden tot nooit te pakken.

Waarom de TS pas na 2 jaar echt tot daadwerkelijke actie komt, dat is een ander verhaal, maar daar zal de TS ook wel haar redenen voor hebben gehad neem ik aan? :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#17 , 31 mar 2012 18:29

Ja, de ene mens volgt dat alles natuurlijk wel beter op dan de andere. Maar gedurende 2j. enkele DW's over de vloer krijgen dan zou ik me toch uitermate ernstig zorgen maken en me vragen stellen want CSB is er juist om die tegen te houden. Ik denk toch wel dat men haar dat op het OCMW in principe moet gezegd hebben. Misschien was de TS toch iets te goedgelovig en had ze toch nog wat meer inlichtingen moeten vragen aan het OCMW. Op het ogenblik van haar eerste post wist de TS zelfs nog niet dat ze in CSB zat.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Eddy009
Berichten: 187

#18 , 31 mar 2012 18:49

De bescherming van de CSR beschermt niet tegen 'nieuwe' schulden ...

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#19 , 31 mar 2012 21:11

Ja dat klopt Eddy, maar jij gaat er al vanuit dat de TS nieuwe schulden gemaakt heeft. Enfin ik vind het een vreemd geval.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

wonderingwhy
Berichten: 118

#20 , 31 mar 2012 23:37

De bescherming van de CSR beschermt niet tegen 'nieuwe' schulden ...
Normaliter kan je in CSB toch geen nieuwe schulden meer maken? Je staat overal geseind als in CSB dacht ik?

Eddy009
Berichten: 187

#21 , 01 apr 2012 02:33

John, het is een mogelijke piste maar zekerheid heb ik uiteraard ook niet.

Wonderingwhy, de CSR impliceert geenszins dat je handelingsonbekwaam bent (dit in tegenstelling tot bvb voorlopige bewindvoering), m.a.w. je kan perfect een nieuwe auto kopen. De CSR wordt niet gepubliceerd in pakweg het Belgisch Staatsblad (in tegenstelling tot wederom de voorlopige bewindvoering), maar wel in de beslagberichten (en die zijn niet door iedereen consulteerbaar).

TheJudge007
Berichten: 366

#22 , 01 apr 2012 12:38

De CSR wordt niet gepubliceerd in pakweg het Belgisch Staatsblad (in tegenstelling tot wederom de voorlopige bewindvoering), maar wel in de beslagberichten (en die zijn niet door iedereen consulteerbaar).
Weet u toevallig wie inzage heeft in die ondertussen wettelijk verplichte "berichten van beslag" ? Ik neem het voorbeeld van een deurwaarder die een uitvoerend beslag legt op zo'n 150 € aan waarde van een schuldenaar op een schuld van pakweg € 2000, maar die op de dag van de zgz openbare verkoop niet langskomt. Ondertussen vraagt de inbeslagene zich natuurlijk af "que pasa", want hoewel de inbeslagene zich misschien al geinformeerd heeft bij zijn advocaat dat er nooit een deurwaarder zal langskomen om voor zo'n € 150 aan waarde op te halen terwijl een openbare verkoop al gauw minstens een klein 10-voudige kost verhuis inbegrepen, vraagt hij zich toch af of hij met het zwaard van damocles boven zijn hoofd moet verderleven.

Eddy009
Berichten: 187

#23 , 01 apr 2012 18:00

Uiteraard gerechtsdeurwaarders en ook advocaten.

Indien de waarde van de roerende goederen onvoldoende zijn om zelfs maar de kosten van de verkoop te dekken (dewelke toch gauw oplopen tot een goede 1'000.00 EUR), zal de gerechtsdeurwaarder inderdaad niet overgaan tot oplading.

In principe blijft het beslag 3 jaar geldig.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”