onbegrijpbare beslissing Dexia

Marco Polo
Topic Starter
Berichten: 20

onbegrijpbare beslissing Dexia

#1 , 27 feb 2012 17:26

Geoffrey is 34 en wenst nu een huis te kopen.
Kostprijs 233.000€ en vraagt lening aan van 150.000€ bij Dexia.
Rest legt hij zelf bij, deel gespaard, deel geschenk grootvader.
Verdient 1.650€ per maand.
Lening wordt geweigerd wegens een openstaande schuld van 85€.
Algemene consternatie en gaat op onderzoek.
Wat blijkt nu :
In het jaar 1998 heeft hij zijn rekening bij Dexia laten afsluiten en verhuist naar andere gemeente.
Heeft over die rekening niks meer gehoord.
Wat blijkt nu dat er in 1998 die rekening niet werd afgesloten omdat Geoffrey enkel franken in het rood stond.
Dit is blijven openstaan met alle gekende gevolgen en is nu opgelopen tot 85€.
Die 85€ werd natuurlijk direct betaald doch helaas lening wordt niet toegekend.
Gaat langs bij Argenta en daar ziet men dat zijn lening door Dexia geweigerd is en zij kennen dan evenmin een lening toe.
Dus verkoop gaat niet door maar heeft reeds 23.000€ gestort voor onkosten agence en dergelijke.
Dus is die kwijt.
Kan terug een lening aanvragen nà 3 maand....
Dit is toch niet te begrijpen....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TheJudge007
Berichten: 366

#2 , 27 feb 2012 18:54

Mis ! Dit is volledig te begrijpen. Alles is geautomatiseerd en uw kennis Geoffrey mag nog van geluk spreken dat hij een reden gekregen heeft. Er worden beslissingen genomen door software en programma's. Na 20 jaar werd mij plots een automatische kredietlijn ontnomen waar ik al sedert dag 1 van het openen van de rekening kon van genieten. Niemand van de bank of van de hoofdzetel kan een reden geven.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2012 08:57

En Uw vraag is?

Reclame

Marco Polo
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 28 feb 2012 11:10

Waar kan hij nu geld lenen voor dat huis?
Argenta heeft reeds geweigerd daar Dexia ook geweigerd heeft.
De "compromis" is reeds getekend en die zal nu 23.350€ verliezen door het niet kunnen kopen van dit huis.
Lening moet goedgekeurd zijn tegen donderdag 1 maart 2012.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 28 feb 2012 11:33

Werd in de compromis geen beding "onder het voorbehoud van het bekomen van een lening" opgenomen?

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 feb 2012 12:56

Waar kan hij nu geld lenen voor dat huis?
Vijgen na Pasen, maar Geoffrey had zich deze vraag moeten stellen vooraleer hij een bod uitbracht. Zoals vdb al aangeeft is het te hopen voor Geoffrey dat het verkrijgen van een lening bij de opschortende voorwaarden van de compromis zit.

Trouwens, met de getallen uit Uw openingspost lijkt Geoffrey zich op het randje te bevinden om een lening te krijgen, misschien dat hij er zelfs al over zit. In dat geval is die 85€ misschien een welkom excuus voor de bank om de lening niet toe te kennen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 06 mar 2012 22:10

Ik deel de laatste alinea van Lanox. Die 85 euro lijkt me niet dé reden, wel de 150.000 euro die geleend moet worden. Daar mag je toch op een 900 euro per maand rekenen (op 20 jaar, langer zal een véél grotere schuldsaldo opleveren), met daarnaast nog dus de schuldsaldo én het feit dat er slechts 1 inkomen is (hoe stabiel is dat inkomen trouwens?)

Naast Dexia en Argenta bestaan er echter nog andere banken, dus geen lening kunnen krijgen bij die 2 banken kan op zich niet hét probleem zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mar 2012 09:52

Misschien zie ik het te simpel, maar als Geoffrey die openstaande schuld nu eens betaalt, is het probleem dan niet opgelost?

Verder ben ik akkoord met de mening dat deze lening veel te zwaar is voor Geoffrey. Hij heeft een inkomen van 1.650 €. Een lening waarbij je ongeveer 900 € afbetaalt. Blijft er nog 750 € over om van te leven. Trek daar nog 150 € energiekosten af (is echt héél weinig), telecomkosten (Internet, TV, Telefoon, GSM) van 50 € (is ook echt héél erg weinig), water: 50 € per maand, verzekeringskosten mag je toch ook op een 50 € per maand rekenen. Dus alles samen gaat er van die 750 € nog 300€ af, waardoor je nog 450 € overhoudt. Ik hoop van harte dat Geoffrey geen auto heeft, anders gaat er nog eens een paar 100 € per maand af voor het onderhoud, brandstofkosten en verzekering van die wagen.

Dus we gaan er van uit dat Geoffrey GEEN wagen heeft. De bedragen die ik aangaf voor energie, telecom enz... zijn echt héél erg laag, waarschijnlijk zit hij erboven. Zeg nu eerlijk: wil jij proberen rondkomen met een paar honderd euro per maand? Het kan, maar ik zou het niet willen proberen. Meteen ook de hoofdreden waarom een lening geweigerd werd.

Om je een idee te geven: mijn vriendin en ik zijn ook aan het uitkijken voor een lening (200.000 € op 25 jaar). We rekenen op een afbetaling van ongeveer 1000 € per maand. We verdienen samen echter wel een kleine 4000 € netto. Da's dus zeker haalbaar. Meer dan 1000 € willen we echter niet betalen per maand, zodat we niet in de problemen zouden komen moest één iemand van ons zijn job verliezen. In dat geval zal het even wat moeilijker zijn, maar wel nog doenbaar om de lening te blijven afbetalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 20 mar 2012 10:04

Misschien zie ik het te simpel, maar als Geoffrey die openstaande schuld nu eens betaalt, is het probleem dan niet opgelost?
nee, omwille van 2 redenen:
- bij een vermelding op de zwarte lijst word je pas geschrapt van die zwarte lijst 1 jaar na de regularisatiedatum. "serieuze" banken zullen elk nieuw krediet weigeren bij een vermelding op de zwarte lijst (zelfs al heb je alles afgelost, behalve in uitzonderlijke gevallen).
- het probleem is dat hij geen lening krijgt. En daarvoor zijn er meer redenen dan die vermelding op de zwarte lijst.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 mar 2012 10:19

Maar het aflossen van die schuld is dus nog altijd beter dan het NIET aflossen van die schuld. In het laatste geval blijft hij immers op die zwarte lijst staan.

Maar je hebt gelijk over het feit dat zelfs als hij niet op de zwarte lijst staat, hij moeilijk een lening zal krijgen met de cijfers die de TS gegeven heeft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”