Schuldenberg na overlijden - hoe geraken we hieruit?

schoonzoon76
Topic Starter
Berichten: 4

Schuldenberg na overlijden - hoe geraken we hieruit?

#1 , 27 feb 2012 14:37

Na een jarenlange ziekte, is onlangs mijn schoonvader overleden. Door de vele ziekenhuisopnames en de dure medicatie, is er een financiele krater achtergebleven. Om alle ziekenhuisrekeningen te kunnen betalen, zagen mijn schoonouders zich enkele jaren geleden genoodzaakt om een lening af te sluiten. Mijn schoonvader kreeg een invaliditeitsuitkering en gecombineerd met het loon van mijn schoonmoeder, konden ze de maandelijkse aflossingen van deze lening nipt dragen. Omwille van zijn gezondheidstoestand, kregen ze echter geen schuldsaldo verzekering.

Na zijn overlijden, is de invaliditeitsuitkering natuurlijk weggevallen en is mijn schoonmoeder achtergebleven met een lening die ze onmogelijk kan dragen. De rekening is eenvoudig: ze verdient 1.440 euro netto per maand, de lening bedraagt 700 euro per maand, de huur 500 euro per maand. Blijft over: 240 euro per maand om met 2 personen te leven (ze heeft nog 1 zoon ten laste). Dat is uiteraard onmogelijk. De lening loopt nog 6 jaar. Mijn schoonmoeder is 58 jaar.

Mijn vraag is wat haar opties zijn. Dit hebben we al geprobeerd/onderzocht:
- Ze is al langsgeweest bij het OCMW, maar daar zeggen ze niets voor haar te kunnen doen, aangezien haar inkomen "te hoog" is.
- De bank was niet bereid om de termijn van de lening te verlengen.
- Ze heeft een aanvraag gedaan voor een weduwe pensioen, maar wellicht gaat haar inkomen daarvoor ook te hoog zijn.
- Als ze stopt met haar lening te betalen, zal de bank loonbeslag laten uitvoeren bij haar werkgever. Als ik het goed begrijp, kan de bank in deze concrete situatie slechts beslag leggen op 128 euro per maand. Zal de bank hiermee genoegen nemen, of resulteert dit waarschijnlijk in een persoonlijk faillisement? Wat zijn de gevolgen daarvan? Buiten wat meubels en enkele duizenden euros spaargeld, heeft mijn schoonmoeder geen enkel eigendom. Veel lijkt de bank dus niet te winnen te hebben met een faillisement, ik veronderstel zelfs in tegendeel.
- Ze werkt als ambtenaar voor de federale overheid, maar is niet vastbenoemd. Loopt ze het risico om ontslagen te worden, als de bank effectief overgaat tot loonbeslag?
- Heeft het zin om onze stoute schoenen aan te trekken en tegen de bank te zeggen: "Kijk, een klein kind kan zien dat ik die lening nooit volledig zal kunnen terugbetalen. In geval van loonbeslag kunnen jullie maximaal 128 euro per maand verwachten. In geval van faling wellicht nog minder want jullie kunnen zelf zien dat ik bezittingen noch spaargeld heb. Laten we ons allebei een hoop ellende besparen en ken mij een herschikking van de lening toe die neerkomt op een maandlast van 150 euro per maand." Heeft zoiets kans op slagen?

Zijn er nog potentiele oplossingen die we over het hoofd zien? Wij beschikken zelf ook niet over genoeg middelen om dit allemaal op te vangen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 27 feb 2012 15:21

En kunnen alle kinderen niet samen helpen, Of is je vrouw enigst kind?

schoonzoon76
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 28 feb 2012 11:38

Nee, mijn vrouw heeft nog een jonger broer, maar die gaat nog naar school...

Reclame

Kingfisher
Berichten: 483

#4 , 28 feb 2012 13:33

Die lening is een contract tussen twee partijen, dus je kan altijd heronderhandelen. Maar het argument "loonbeslag" zet geen zoden aan de dijk. Voor de bank maakt het niet uit, want zo loopt de lening langer, én waarschijnlijk komen er boetes...sorry "administratieve kosten" bij en zal de interest omhoog gaan. Win-win voor de bank.
Waar je wel kan mee dreigen is schuldbemiddeling. Als je in schuldbemiddeling gaat, en de rechtbank oordeelt mild, is de bank een pak inkomsten kwijt (vnl interesten).
ALs je heronderhandeltt zal de bank misschien wel eisen dat iemand borg staat voor de schuld. Persoonlijk zou ik nooit borg staan voor iemand, maar dat moet jouw vrouw maar afwegen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mar 2012 10:11

[verwijderd door JPV (zie PM)]
Los daarvan: geen idee of persoonlijk faillissement een oplossing kan bieden, maar misschien is het goed om voor dit gebeurd, de duurdere meubelstukken en bezittingen van uw moeder onder te brengen bij familie tot deze zaak overgewaaid is, zodat ze die spulletjes al niet kwijt is. Geen idee of het mogelijk is om ook het spaargeld tijdelijk op een andere rekening te parkeren, dat soort dingen? Misschien kunnen mensen hier raad geven over hoe je oplegale manier zoveel mogelijk bezittingen van uw schoonmoeder kan veilig stellen, vooraleer in dergelijke situatie te komen... Veel sterkte in ieder geval!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 20 mar 2012 15:03

En de maximum factuur?
In mijn vriendenkring is moeder opgenomen .... sedert maart 2011 tot november 2011 ... maximimum factuur van toepassing

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mar 2012 15:10

En de maximum factuur?
In mijn vriendenkring is moeder opgenomen .... sedert maart 2011 tot november 2011 ... maximimum factuur van toepassing
Goede opmerking van Franciscus. Misschien kan de topic starter (of haar schoonmoeder) contact opnemen met de mutualiteit? Ik weet dat de CM bijvoorbeeld een gratis dienstverlening heeft waar je uw ziekenhuisfacturen kan laten nakijken op onterechte / overdreven supplementen / kosten die zouden aangerekend worden. Misschien kan die dienst ook extra advies geven inzake hoge ziekenhuiskosten. Het helpt uiteraard niet veel wat betreft de lening, maar misschien kunnen bepaalde kosten teruggevorderd worden. Alle beetjes helpen, zeker?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

schoonzoon76
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 22 mar 2012 16:54

Bedankt voor de ideeen. Maximum factuur zal idd wel van toepassing zijn en het lijkt ook een goed idee om de CM in te schakelen, alle beetjes helpen inderdaad.

Duurdere meubelstukken, spaargeld e.d. is er allemaal niet, alles is op, ze is deze week aan haar laatste 300 euro begonnen... zucht...

Weten jullie waar ik meer info kan vinden over onvermogend verklaring? Kan dat bijvoorbeeld als je nog werk hebt? En kunnen de schuldeisers zich richten tot de kinderen?

Bedankt!

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 22 mar 2012 23:00

Ook sociale dienst gemeente/ocmw kan misschien eens de zaak mee bekijken.

schoonzoon76
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 23 mar 2012 11:35

Dat had ik ook gehoopt, maar het OCMW zegt niets te kunnen doen, aangezien haar inkomen te hoog is (1440 euro netto per maand)...

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#11 , 23 mar 2012 14:01

Alle waardevolle zaken van je schoonmoeder verstoppen en idd dreigen met schuldbemiddeling.
Onvermogend kan ze niet worden verklaard mijn inziens.
Ik voel uit u reacties dat u denkt nog een morele last te moeten dragen in de zin van oei oei oei de bank....
Maar je mag geen vrees uiten daaromtrent u dient het keihard te spelen die bank zal dat ook niet nalaten.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Artis
Berichten: 184

#12 , 23 mar 2012 20:24

Indien de ziekte kanker zou zijn: de Vlaamse Liga tegen Kanker voorziet ook financiële tussenkomsten.

Wat het OCMW betreft: hulp via bvb leefloon idd niet mogelijk. Wel individuele tussenkomsten voor energie voor bvb 3 maand, ten laste name van huidige medische kosten, voedselbons/voedselpakketten, ... Maar dit zijn oplapmiddelen op korte termijn, maar lossen structureel niets op.

betreft loonbeslag ed: win juridisch advies in bij een justitiehuis in jouw arrondissement/provincie of eventueel notaris/advocaat. Is er geen juridisch advies op het OCMW (bvb iemand extern/intern met een vaste zitdag)?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”