Curator legt beslag op wagen van derde.

lukasi
Topic Starter
Berichten: 1141

Curator legt beslag op wagen van derde.

#1 , 19 feb 2012 09:49

Volgende situatie:
Ik bezit een wagen van cc 40 jaar oud, deze staat gestald op een afgesloten terrein.
Eigenaar en huurder hebben voor deze stalling, mondeling toestemming gegeven.
Er is geen schriftelijke overeenkomst opgemaakt.
Ik mocht de wagen door gratis en onbeperkt in tijd, plaatsen ( weder/ vriendendienst)
Papieren vd wagen zijn in mijn bezit.

Nu is er een dispuut tussen de eigenaar en de huurder, waarbij er door een curator bezwarend beslag is gelegd op alle eigendommen van de huurder ( rollend materieel) op dit terrein.
Mijn wagen is door de curator mee genoteerd.
Ik heb mondeling de eigenaar op de hoogte gebracht dat de wagen mijn eigendom is.
De eigenaar ging zijn raadsman op de hoogte brengen, die op zijn beurt dan wel contact ging opnemen met de curator.

Ik heb geen naam van de advocaat en/of curator.
Hoe pak ik dit nu het beste aan?

thanks

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 feb 2012 10:04

U neemt best rechtstreeks contact op met de curator in kwestie met de bewijzen dat de wagen uw eigendom is. Indien nodig aangetekend bevestigen.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 19 feb 2012 10:04

U neemt best rechtstreeks contact op met de curator in kwestie met de bewijzen dat de wagen uw eigendom is. Indien nodig aangetekend bevestigen.

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 19 feb 2012 13:19

En indien nodig omdat geen gevolg wordt gegeven aan uw oproep klacht tegen de curator neerleggen bij het parket en de rechter commisaris.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 19 feb 2012 13:20

Waarom? Omdat de curator gedaan heeft wat moet?

katwezel
Berichten: 375

#6 , 19 feb 2012 16:01

En indien nodig omdat geen gevolg wordt gegeven aan uw oproep klacht tegen de curator neerleggen bij het parket en de rechter commisaris.
de curator voert enkel zijn opdracht uit , hij kan niet weten van wie wat is , maar je zegt zelf dat je de papieren dus het eigendomsbewijs hebt , en tip , gewoonlijk is de lokale politie op de hoogte van een beslaglegging , ga daar je verweer doen en je zult zien dat het vrij snel opgelost geraakt

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 19 feb 2012 16:05

Ik vrees dat de politie gewoon terug zal doorverwijzen naar de curator en zelfs verder geen enkele moeite zal doen. De curator heeft maar twee mogelijkheden: ofwel vrijgeven ofwel naar de beslagrechter stappen om de beslissing aan de rechter over te laten. Voor het rolrecht mag je zelf opdraaien.

katwezel
Berichten: 375

#8 , 19 feb 2012 16:12

@bartvdv bedoelde ik ook , had mijn antwoord te onvolledig gegeven sorry daarvoor , maar als hij eerst naar de lokale politie gaat kan hij in elk geval een PV laten opstellen waarmee hij naar de curator kan gaan , dit vereenvouwdigd de vrijgave ,

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#9 , 19 feb 2012 19:18

Waarom? Omdat de curator gedaan heeft wat moet?
Als curtor geen gevolg geeft aan de bewijzen die worden voorgelegd en toch zou trachten iemand zijn eigendom die niet binnen zijn opdracht behoort te verkopen dan lijkt het mij vrij evident waarom.
Ook curators gaan soms hun boekje te buiten.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 19 feb 2012 20:05

De gerechtsdeurwaarder heeft zijn werk gedaan: beslag leggen op wat zich op dat adres bevond. Het is niet aan de gerechtsdeurwaarder om bewijzen te beoordelen. Daar dient de beslagrechter nu net voor. Uiteraard kan de gerechtsdeurwaarder besluiten om vrijwillig het beslag op te heffen, maar hij is daartoe niet verplicht. Klacht neerleggen kan je niet, want er is geen misdrijf. Parket en rechter-commissaris komen hier dus niet tussen. Voor klachten over een gerechtsdeurwaarder moet je bij de rechtbank van eerste aanleg zijn of bij de arrondissementskamer.

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 19 feb 2012 23:26

Burgerlijke zaak politie zal niet in tussenkomen is hun bevoegdheid niet.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#12 , 19 feb 2012 23:46

De gerechtsdeurwaarder heeft zijn werk gedaan: beslag leggen op wat zich op dat adres bevond. Het is niet aan de gerechtsdeurwaarder om bewijzen te beoordelen. Daar dient de beslagrechter nu net voor. Uiteraard kan de gerechtsdeurwaarder besluiten om vrijwillig het beslag op te heffen, maar hij is daartoe niet verplicht. Klacht neerleggen kan je niet, want er is geen misdrijf. Parket en rechter-commissaris komen hier dus niet tussen. Voor klachten over een gerechtsdeurwaarder moet je bij de rechtbank van eerste aanleg zijn of bij de arrondissementskamer.
men heeft het hier over de curator niet over de gerechtsdeurwaarder
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

lukasi
Topic Starter
Berichten: 1141

#13 , 19 feb 2012 23:54

Dank voor de adviesen,
Ik neem morgen kontact met mijn raadsman,
Hou jullie op d hoogte van het verdere verloop

j.demoor
Berichten: 10360

#14 , 21 feb 2012 08:45

“Art.1514.Degene die beweert eigenaar te zijn van het geheel of een gedeelte van de in beslag genomen voorwerpen, kan tegen de verkoop verzet doen bij exploot, betekend aan de beslaglegger, aan de beslagen schuldenaar en aan de gerechtsdeurwaarder, en houdende dagvaarding van de beslaglegger en van de beslagen schuldenaar, met vermelding in het exploot van de bewijzen van eigendom, op straffe van nietigheid...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”