autolening maar schuld tegenover mijn vorige eigenaar?

snower
Topic Starter
Berichten: 21

autolening maar schuld tegenover mijn vorige eigenaar?

#1 , 10 feb 2012 13:04

Ik heb persoonlijk een lening gekregen voor een wagen.
Alhoewel ik ben mijn vorige eigenaar (huur appartement)nog geld schuldig maar betaal af maandelijks.
Nu is mijn vraag kan mijn vorige eigenaar beslag leggen op de wagen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 10 feb 2012 18:43

Wat staat er in de overeenkomst?
Normaal als u niet betaald kan de schuldeiser via procedure (rechtbank of contractueel overeengekomen ) beslag laten leggen op uw eigendommen en of uw loon.

snower
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 11 feb 2012 21:05

Ik woon daar niet meer en heb een schuld tegenover die eigenaar en ik heb een minimumloon en de wagen is op krediet dus vraag ik me af hij iets kan doen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 11 feb 2012 22:28

Dat u daar al of niet woont doet er niet toe. Geen juridisch argument.
Hoeveel moet je nog betalen, hoeveel betaal je af per maand, nog lang?
Staat de schuldovereenkomst op papier is en een vonnis dat dit regelt?
Allemaal elementen die zullen meespelen, maar zolang je betaald geen probleem.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 12 feb 2012 10:14

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘...ik ben mijn vorige eigenaar (huur appartement)nog geld schuldig...’

INDIEN uw vorige eigenaar beschikt over een uitvoerbare titel (=uitgifte van vonnis) dan kan hij daarmee uitvoerend beslag leggen op uw wagen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

xena

#6 , 12 feb 2012 14:10

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘...ik ben mijn vorige eigenaar (huur appartement)nog geld schuldig...’

INDIEN uw vorige eigenaar beschikt over een uitvoerbare titel (=uitgifte van vonnis) dan kan hij daarmee uitvoerend beslag leggen op uw wagen.
en wat als de auto als borg dient voor de lening , moet men dan geen rekening houden met de rechten van degene waarbij men de lening heeft afgesloten ?

snower
Topic Starter
Berichten: 21

#7 , 14 feb 2012 10:56

OK de eigenaar heeft inderdaad de vonnis gewonnen maar daarmee kan ze toch geen beslag nemen op mijn wagen wanneer ik een lening aanga van 4 jaar?Of wel?

tombe
Berichten: 136

#8 , 14 feb 2012 11:49

Zeer zeker wel. Als hij zijn centen niet krijgt mag hij de uitvoering van het vonnis vragen via deurwaarder (en daarbij zijn de deurwaarderskosten normaal ook voor uw rekening, evenals de gerechtskosten die ah vonnis verbonden zijn). Voor een persoonlijke lening maakt dit niet uit, die moet u gewoon verder betalen.

snower
Topic Starter
Berichten: 21

#9 , 15 feb 2012 08:43

ALS hij zijn centen elke maand krijgt en ik heb een lening van de bank kunnen ze niks doen dat heeft mijn advokaat nu wel gezegd

Veebee
Berichten: 565

#10 , 15 feb 2012 15:13

Natuurlijk zal hij je niets doen ZOLANG jij betaalt, je zegt het zelf. Het is pas wanneer jij je schuld bij hem niet meer aflost dat er problemen zullen komen, wat logisch is lijkt mij.

snower
Topic Starter
Berichten: 21

#11 , 17 feb 2012 12:50

Sorry hoor ben niet helemaal akkoord ben te weten gekomen dat totdat je autokrediet niet afbetaald is ,is de wagen eigendom van de kredietgever dus kan de eigenaar niks beslag leggen.

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 17 feb 2012 13:06

Op wiens naam staat de wagen? Op die van u vermoed ik.
Wel dan is hij van u.
Dat de kredietmaatschappij een claim heeft op de wagen doet er niet toe. Dat weet de deurwaarder niet die de wagen meeneemt.
De ex-verhuurder is evenzo schuldeiser en kan dus zoals reeds gezegd al uw bezittingen laten in beslag nemen.
Dan zal blijken dat het voertuig nog een eigendomsbeding heeft. Dan betaal je dus voor een auto die is ingehouden en waarvoor jij naar de beslagrechter mag stappen om revindicatie te doen.
Uiteindelijk zal misschien de wagen wel terug worden vrijgegeven maar dat heeft je ook weer veel geld gekost.

snower
Topic Starter
Berichten: 21

#13 , 17 feb 2012 13:20

Ja maar ik betaal die onnozele verhuurder elke maand maar die wilt elke maand meer.

Franciscus
Berichten: 38602

#14 , 17 feb 2012 13:36

Om te beginnen is die verhuurder niet onnozel.
Op dit forum trachten we juridisch advies te geven en dient er niet beledigd te worden.
Wat het betalen aan de verhuurder betreft Is daar schriftelijk een regeling over de maandelijkse betaling?
Hoe groot is/was het bedrag?
Als er geen akkoord is en ik(als verhuurder) zou nu zien dat je met een nieuwe wagen rijdt zou ik als verhuurder ook aandringen om ineens uw schuld te betalen.

snower
Topic Starter
Berichten: 21

#15 , 17 feb 2012 14:24

sorry maar de verhuurder heeft nooit niks gedaan in al die jaren en toch heeft hij gewonnen en ik betaal die elke maand uit ,alhoewel hij is niet akkoord en wilt meer en meer kan ik niet dus doe ik wat ik kan en dat moeten ze normaal gezien aanvaaarden.Trouwens ik ken de wet wel de verhuurder heeft niet de macht van de belastingen,btw of rsz ,want ik weet dat de 3 die ik vernoemd heb altijd alles mogen doen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”