Schuldbemiddeling en samenwonen

Jefder
Topic Starter
Berichten: 1

Schuldbemiddeling en samenwonen

#1 , 09 feb 2012 00:35

Hallo iedereen,

Eventjes uitleggen en de vraag stellen:

Mijn ex en ik hebbe samengewoond en na vele problemen in de schulden geraakt. De relatie is misgelopen en
heb ik naar schuldbemiddeling moeten gaan omdat ik niet alles meer kon betalen. Nu na een jaar heb ik al tijdje
een andere vriendin en we zouden willen samenwonen.

Mijn vraag:
Als ze bij mij intrekt, word haar geld ook naar schuldbemiddeling gedaan?

Mvg Jefder

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 feb 2012 16:49

Neen , zij heeft die schulden niet aangegaan. Zij heeft niets met uw schulden te maken. Samenwoners leven in een systeem van scheiding van goederen: ieder zijn inkomsten , uitgaven , schulden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Eddy009
Berichten: 187

#3 , 09 feb 2012 19:47

Haar inkomsten worden ook niet ontvangen voor de schuldbemiddelaar en zij zal niet dienen in te staan voor de afbetaling van uw schulden. Anderzijds, en dit lijkt mij vanzelfsprekend, zal zij geacht worden bij te dragen in de kosten van het huishouden (huur, water, electriciteit, ...). Dit kan tot gevolg hebben dat er meer fondsen voorhanden zullen zijn om uw schuldeisers te betalen.

Voor de goede orde : op het moment dat u effectief samenwoont, dient u dit te melden aan de schuldbemiddelaar, zulks op straffe van herroeping.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 10 feb 2012 12:43

“Art.1675/4...§2.Het verzoekschrift bevat volgende vermeldingen:...6°...of de met de verzoeker samenwonenden...” (Gerechtelijk Wetboek)

’24.De vermogenstoestand van de partner zal een onmiskenbare invloed hebben op het feit of iemand heeft af te rekenen met een problematische schuldenlast...Anders dan de echtgenoot blijft de samenwonende(n)(al dan niet partner) verbintenisrechtelijk buiten schot. Er is bijgevolg geen verhaal mogelijk door de schuldeisers op het vermogen van de samenwonende(n)...’(DIRIX,E.,TAELMAN,P.,Collectieve schuldenregeling in de praktijk,Antwerpen Intersentia 1998).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sleper
Berichten: 391

#5 , 10 feb 2012 16:24

toch effen opletten ! Stel dat Jefder alimentatie moet betalen voor kinderen . Mogelijks ligt dat bedrag dan niet zo hoog omwille van de schuldbemiddeling . Nu komt Jefder er echter beter voor te ziiten omwille van samenwoonst . kan de Ex dan in zulk geval meer alimentatie vragen voor de kinderen . Dit alles natuurlijk o,nder een voorwaatdelijke wijze

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 10 feb 2012 19:35

Zoals eddy zegt , moet de inwonende partner een bijdrage leveren aan het huishouden. Daardoor kan het gebeuren dat er een andere regeling komt voor de schulden van Jefder , ook qua alimentatie. Maar voor de schulden kan de partner niet verantwoordelijk worden gesteld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”