collectieve schuldenregeling

busytrop
Topic Starter
Berichten: 1

collectieve schuldenregeling

#1 , 30 jan 2012 20:55

Ik heb na een faillissement de collectieve schuldenregeling aangevraagd en bekomen sinds december 2011, mij is mijn situatie in de toekomst onduidelijk gezien mijn pro deo advokaat reeds twee keer niets thuis geeft op mijn verzoek tot een persoonlijk onderhoud en ik mijn schuldbemiddelaar niet op korte termijn kan bereiken gezien hij correspondentie via e-mail weigert, ondertussen die ik toe te komen met een leefgeld van 200 € na betaling van mijn huisvestingskosten en is dit voor mij onhoudbaar, daarom wil ik overwegen om de collectieve terug stop te zetten en zelf de bemiddeling op mij te nemen ook indien dit in mijn nadeel uitvalt, ik wens mijn lot de komende jaren niet aan dergelijke figuren over te laten, daarom wil ik mij dringen informeren naar de mogelijkheden en de gevolgen maar heb niet de middelen juridisch advies in te winnen, men weet je heel goed in een situatie te duwen waar je geen kanten uitkan en dat vind ik onaanvaardbaar, daarom verzoek ik u om advies om zo tot een meer aanvaardbare oplossing te komen voor de jaren die voor mij liggen, wat ik vooral wil weten is wat er gebeurt met het geld dat de schuldbemiddelaar ondertussen heeft ontvangen wanneer ik de collectieve stop zet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 01 feb 2012 00:58

U had dit alles op voorhand dienen te overwegen. U kan die collectieve schuldbemiddelling niet zelf beeindigen. Ik raad steeds iedereen af in collectieve schuldbemiddeling te gaan.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 01 feb 2012 10:08

“Art.1675/7.§ 1. Onverminderd de toepassing van § 3, doet de beschikking van toelaatbaarheid een toestand van samenloop ontstaan tussen de schuldeisers en heeft de opschorting van de loop van de interesten en de onbeschikbaarheid van het vermogen van de verzoeker tot gevolg...§ 2. Alle middelen van tenuitvoerlegging die strekken tot betaling van een geldsom worden geschorst...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘wil ik overwegen om de collectieve terug stop te zetten’

Die stopzetting heeft als gevolg dat de loop van de interesten niet meer opgeschort is en de middelen van tenuitvoerlegging die strekken tot betaling van een geldsom niet meer geschorst zijn. Eventuele kwijtschelding van schulden vervalt dan.

Bij stopzetting gaat het eventuele saldo van geïnde gelden naar de schuldeisers en naar de schuldbemiddelaar ten bedrage van zijn staat van kosten en erelonen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Spectator
Berichten: 29

#4 , 01 feb 2012 11:05

Er staat vandaag een interessant artikel over schuldbemiddeling in de meeste kranten.
Meer bepaald over de verandering in de uitvoering en de bedragen die de schuldenaar ter beschikking gestald worden.
Het schijnt een nieuwe wet te zijn die vandaag ingang zou vinden.

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 01 feb 2012 12:26

Ik begrijp wel niet hoe men die collectieve schuldbemiddeling "zelf" kan stopzetten als het volledig inkomen dat men heeft eerst naar de schuldbemiddelaar gaat die dan normaal gesproken de betalingen, aflossingen en leefloon betaald.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 01 feb 2012 18:59

Dan staan de deurwaarders terug aan uw deur, heeft men uiteraard ook de intresten en de kosten te betalen.
Het is niet uw schuldbemiddelaar deze werkt voor de rechtbank.
U dient zich tot de arbeidsrechtbank te wenden.
Hebt u al contact gehad met http://www.tussenstap.be" onclick="window.open(this.href);return false; ?

link
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Eddy009
Berichten: 187

#7 , 01 feb 2012 19:55

Zoals Franciscus reeds aangaf, dient u uw verzoek tot stopzetting aan de Arbeidsrechtbank te richten. U zal dan opgeroepen worden om ter zitting te verschijnen.

Voor de goede orde, vroeger was er een strekking in de rechtsspraak die stelde dat u niet de mogelijkheid had om de procedure stop te zetten, doch de huidige tendens in de rechtsspraak is dat dit wel wordt aangenomen. Juridisch-technisch doet u afstand v

Eddy009
Berichten: 187

#8 , 01 feb 2012 20:01

oeps ....

... van het geding. De rechtbanken zijn immers, m.i. terecht, de mening toegedaan dat de schuldenregeling slechts kan slagen indien de schuldenaar gemotiveerd is. Anders oordelen zou immers tot gevolg hebben dat de schuldenaar eigengereid zal optreden en nieuwe schulden zal maken, hetgeen de facto dan zal leiden tot een herroeping van de schuldenregeling.

De eventueel 'overblijvende' gelden (uw schuldbemiddelaar zal wel een aantal betalingen verricht hebben) zullen in de eerste plaats dienen voor de vereffening van de kostenstaat van de schuldbemiddelaar. Indien er dan nog iets overschiet, komt dit, afhankelijk van rechtbank tot rechtbank, toe aan de schuldeisers of aan de schuldenaar.

jino
Berichten: 1

#9 , 12 mar 2012 20:00

ik zit ook met csb vandaag as mij eerste bezoek bij zakroller, zij will niet zeggen hoeveel haar erloon is, zij maak ons mij wijs dat een gezien met 3 personen 173 euro per week kan leven,

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 12 mar 2012 20:37

exclusief of inclusief huur?

JohnD
Berichten: 3580

#11 , 13 mar 2012 01:59

ik zit ook met csb vandaag as mij eerste bezoek bij zakroller, zij will niet zeggen hoeveel haar erloon is, zij maak ons mij wijs dat een gezien met 3 personen 173 euro per week kan leven,
Als zakroller zoals u zelf zegt verdient u waarschijnlijk een centje bij zal zij denken. In elk geval kan een goede advocaat er bij de arbeidsrechtbank er voor zorgen dat dat bedrag aanzienlijk verhoogd word. Succes want 173 € is in elk geval aan de lage kant.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Braafmens

#12 , 18 mar 2012 18:42

Mijn echtgenote heeft het jaren volgehouden met een weekloon van € 103... € 200 komt dan als riant over. :)

Nu is het wel zo, wat een toch niet te onderschatten voordeel is, dat al uw vaste kosten voor u geregeld worden, en u altijd extra geld kan krijgen door er een verzoek voor te doen. Zo vroeg en kreeg mijn echtgenote regelmatig extra geld voor kleren e.d. te kopen.

Bij mijn echtegnote werd dit echter wel allemaal geregeld via het OCMW. Haar bemiddelaars bleven eenvoudig bereikbaar. Misschien zou u het kunnen aanpassen en de bemiddeling ook via het OCMW kunnen laten verlopen? Dat is in haar geval in elk geval goed verlopen.

Waarom vraagt u niet gewoon een verhoging van het weekloon aan? Ik weet van haar dat er veel mensen een weekloon van meer dan € 300 hadden..

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”