rangorde schuldeisers

emmanuel
Topic Starter
Berichten: 4

rangorde schuldeisers

#1 , 22 jan 2012 08:54

ik ben verhuurder van een woning waarbij de huurster in een collectieve schuldenbemiddelingsregeling zit na een echtscheiding. Haar advocate die optreedt als schuldenbemiddelaarster zou volgens mij de huur moeten doorstorten naar mij, als bevoorrechte schuldeiser. Zij claimt echter dat haar ereloon voor gaat op alle andere schulden en onlangs betaalde zij zelfs een boedelschuld van de belastingen terwijl ik mijn achterstallige huur niet ontvang. Wie heeft er hier nu eigenlijk voorrang? Bij mijn weten staan de advocate en ik toch beide op dezelfde rang, en de belastingen lager?
alvast dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 22 jan 2012 10:14

ik d8 belastingen altijd als eerste
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 22 jan 2012 12:07

1. overheid
2. banken
3. bevoorrechte schuldeisers (cfr verhuurders en schuldbemiddelaars.)

Er zijn momenteel een flink aantal schuldbemiddelaars (zelfs deze door de rechtbank aangesteld die het "eerst oompje en dan de kindjes" principe hanteren...

Naar verluidt is men de wetgeving omheen collectieve schuldbemiddeling aan het herschrijven.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 24 jan 2012 11:42

“Art.1675/7...§ 1. Onverminderd...doet de beschikking van toelaatbaarheid een toestand van samenloop ontstaan tussen de schuldeisers...Art.1675/9...§2...Die aangifte omschrijft de aard van de schuldvordering alsmede de verantwoording ervan, het bedrag ervan in hoofdsom, interesten en kosten, de eventuele redenen van VOORRANG, alsook de procedures waartoe ze aanleiding kan geven...Art.1675/19...§ 2. De staat van ereloon, emolumenten en kosten van de schuldbemiddelaar komt ten laste van de schuldenaar en wordt bij voorrang betaald...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘schuldenbemiddelaarster zou volgens mij de huur moeten doorstorten naar mij, als bevoorrechte schuldeiser’.

Art.19 Hypotheekwet 16 december 1851 vermeldt geen voorrecht van de verhuurder op de inkomsten van zijn huurder. Wel voorziet art.20 ervan dat de huurgelden bevoorrecht zijn op de waarde van al hetgeen het verhuurde huis stoffeert.

Dit belet u niet de ontbinding van de huurovereenkomst te vorderen indien de schuldbemiddelaar u niet de komende huur betaalt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

emmanuel
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 25 feb 2012 20:44

blijkbaar betaalt de schuldbemiddelaar een deel van het loon van mijn huurster rechtstreeks aan haar en moet zij dan daar mee de huur betalen. Ze (huurster) staat echter nog 2 maand huur achter en ik had een afbetalingsplan gevraagd aan de schuldbemiddelaarster en deze reageert gewoon niet op mijn vraag. Ik ben echter niet officieel door de rechtbank erkend als schuldeiser omdat de huurster toen ze bij mij kwam huren had verzwegen dat de in een CSR zat en ook haar bemiddelaarster niet had verwittigd alvorens ze van woning veranderde. Wat staat me nu te doen? de bemiddelaarster wraken??

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 25 feb 2012 22:45

Collectieve schuldbemiddeling.... dan had u moeten verwittigd worden via de arbeidsrechtbank.
Dan is het ook niet haar advocaat maar door de rechtbank aangesteld.
U kan via de vrederechter haar uitzetting vragen.
De huurster is zo wie zo in fout gezien ze geen melding van de huur heeft gemaakt bij de rechtbank.
Bij mijn weten kan u zich ook op de lijst laten zetten.
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

jojan
Berichten: 739

#7 , 27 feb 2012 12:27

Bij collectieve schuldenregeling is er geen rangorde. Er wordt door de schuldbemiddelaar een afbetalingsregeling voorgesteld aan de schuldeisers - als de schuldeisers akkoord gaan wordt dit door de arbeidsrechter bevestigd in een vonnis. Als de schuldeisers niet akkoord gaan zal uiteindelijk de arbeidsrechter zelf een regeling opstellen en dit bekrachtigen in een vonnis. De schuldbemiddelaar wordt inderdaad betaald met de inkomsten van de persoon in collectieve schuldenregeling, en dit met voorrang.

Uw schuld dateert echter van na de collectieve schuldenregeling - in principe is het zo dat iemand in collectieve schuldenregeling geen bijkomende schulden mag maken - hierdoor kan de collectieve schuldenregeling herroepen worden. Wat u echter moet doen is dezelfde procedure starten als bij elke huurder die huur niet betaald - via de vrederechter.

Nachtuil
Berichten: 92

#8 , 27 feb 2012 17:31

Uw schuld dateert echter van na de collectieve schuldenregeling - in principe is het zo dat iemand in collectieve schuldenregeling geen bijkomende schulden mag maken - hierdoor kan de collectieve schuldenregeling herroepen worden. Wat u echter moet doen is dezelfde procedure starten als bij elke huurder die huur niet betaald - via de vrederechter.
Maar de schuldbemiddelaar is blijkbaar op de hoogte dat er nieuwe schulden gemaakt worden :?:

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”