loonbeslag en ecocheque's

anneke54
Topic Starter
Berichten: 11

loonbeslag en ecocheque's

#1 , 15 jan 2012 18:43

Kunnen ecocheque's aangeslagen worden voor loonbeslag? Maw, kan het bedrag van ecocheque's van je nettoloon afgehouden worden als je loonbeslag hebt gekregen?

Groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 jan 2012 09:03

“Art.1409.§ 1. Bedragen uitgekeerd ter uitvoering van een arbeidsovereenkomst, een leerovereenkomst, een statuut, een abonnement, alsmede die welke worden uitgekeerd aan personen die tegen loon onder het gezag van een ander persoon arbeid verrichten buiten een arbeidsovereenkomst, en het vakantiegeld betaald krachtens de wetgeving op de jaarlijkse vakantie kunnen onbeperkt overgedragen of in beslag genomen worden voor het gedeelte van hun totaal bedrag boven...per kalendermaand...”(10 oktober 1967 Gerechtelijk Wetboek).

‘Kunnen ecocheque's aangeslagen worden voor loonbeslag?’

In zoverre de ecocheques uitgekeerd worden ‘ter uitvoering van een arbeidsovereenkomst’ komen zij in aanmerking voor de bepaling van het beslagbaar gedeelte van het loon.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

anneke54
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 17 jan 2012 21:08

Dank u wel voor het antwoord.

De juridische dienst van ons sociaal secretariaat is er nog niet over uit. Volgens de vakbond wordt er ook niets gevonden in het sociale wetboek van Kluwer, wel over maaltijdcheque's, die niet aangeslagen mogen worden en ecocheque's zijn ook niet onderworpen aan rsz en belastingen. De ecocheque's zijn mij wel overhandigt maar ook wel van mijn nettoloon afgehouden.

Op fisconet vind ik ook niets erover terug.

Kan ik ergens terecht om beroep aan te tekenen voor die belastingschulden van mijn ex. Is het normaal dat ik alleen dat volledige bedrag moet betalen. Als bedrijven hun geld niet krijgen van een buitenlands bedrijf, kunnen zij er via het internationaal recht achteraan gaan. Waarom kan zoiets dan niet met deze belastingen?

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”