Schuldbemiddeling en erven

saveria
Topic Starter
Berichten: 24

Schuldbemiddeling en erven

#1 , 15 jan 2012 14:17

Hallo,

Mijn moeder zit in Collectieve schuldbemiddeling.

Ondertussen zal mijn moeder binnenkort een erfenis krijgen, de schulden zouden hiermee ineens afbetaald kunnen worden.
(ik heb al een gedeeltelijk antwoord gevonden via http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=7191" onclick="window.open(this.href);return false; )

Maar mijn moeder dacht ook dat omdat ze in schuldbemiddeling zit, dat ze minder successierechten op haar erfdeel moet betalen.

Klopt dit ?

Hopelijk kan iemand hier ons verder informeren.
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door saveria op 18 jan 2012 06:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
saveria
Topic Starter
Berichten: 24

#2 , 15 jan 2012 14:18

misschien is het ook relevant om te vermelden dat mijn moeder een aanvraag tot invaliditeit heeft ingedient, en nog op goedkeuring wacht.
Laatst gewijzigd door saveria op 18 jan 2012 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 15 jan 2012 17:54

Schuldbemiddeling is geen reden om minder successierechten te moeten betalen. Alleen als uw moeder als invalide + 66 % is erkend is er een zekere vrijstelling , een bedrag waarop niets moet betaald worden.
En jawel , de ontvangen erfenis kan volledig gebruikt worden où de schulden te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

saveria
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 18 jan 2012 06:40

ok, bedankt voor de info!

Kheb ondertussen extra info gevonden ivm de vrijstelling voor invaliden. (formule afhankelijk van leeftijd, etc..)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”