Lening aan particulier

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

Lening aan particulier

#1 , 05 jan 2012 12:18

Ik heb een geldlening (zonder notariële akte) verstrekt aan een bekende. Er zijn wat afspraken op papier gezet destijds, maar deze zijn niet notarieel vastgelegd.

Nu voldoet deze persoon niet aan de gemaakte afspraken. Betalingen zijn niet conform afspraak verricht (zijn zelfs helemaal niet verricht). Mede hierdoor kan ik inmiddels een stuk minder goed overweg met deze figuur.

Ik heb geprobeerd contact te leggen, maar deze persoon houdt zich van de domme en reageert nergens op. Niet op voicemailberichten, niet op emailberichten, etc. Via-via heb ik vernomen dat deze persoon rond aan het zwatsen is dat het geld al aan mij terugbetaald zou zijn en dat ik haar op een erg grove en bedreigende manier aanspoor tot het betalen van interesten. Daar is echter niets van waar. Er is nog geen eurocent betaald en ik vraag diegene slechts om de afspraken na te komen.

Wat zijn de mogelijkheden juridisch gezien om deze vordering te incasseren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 05 jan 2012 12:52

Wat staat er in de overeenkomst: worden wijze terugbetalen, periode, intrest enz... hierin vermeld.
Start met een aangetekende ingebrekestelling ( en een gewone brief).
U herhaalt te afspraken indien niet betaald op datum verzenden +15 u betrokkene zal dagen voor bevoegde rechtbank.
Dit hangt dan af van hoegrootheid bedrag.

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#3 , 05 jan 2012 13:25

Periode staat erin, er staat een rentetarief in.... Wijze terugbetalen staat er niet in. Wel het bedrag dat terug moet worden betaald. Ik heb niets ontvangen en de persoon aan wie ik het heb uitgeleend kan op geen enkele manier aantonen dat ze iets heeft terugbetaald (logisch ook, want ze heeft niets terugbetaald).

Maakt het voor de rechtbank niet uit dat deze lening niet notarieel is vastgelegd?

De ingebrekestelling ga ik alvast eens maken. :)

Het gaat om € 6k.

Reclame

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#4 , 05 jan 2012 13:51

Is dit ok als ingebreke stelling?

In spite of previous reminders, the amount specified below remains unpaid.
Due date: 1 march 2011

Amount open: € 6000 credit, € 500,00 transfer costs, € 500,00 collection costs and interest (p.m.), which makes a total of € 7.000,00 (ex. Interest, p.m.)
I request you to arrange payment within 8 days after today. Failure to settle the outstanding amount will force me to put this account in hands of my lawyer.
We intend to claim interest at the statutory rate in relation to the outstanding amounts. All costst of this process will be for your account.
I trust that the above procedure will not be necessary and that you will arrange the payment within 8 days after today.

Daar boven en onder het gebruikelijke formele gebla-bla zoals gebruikelijk is in brieven...

Eddy009
Berichten: 187

#5 , 07 jan 2012 14:43

dit volstaat

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”