Bedrag wordt niet betaald conform voorstel schuldbemiddelaar

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

Bedrag wordt niet betaald conform voorstel schuldbemiddelaar

#1 , 03 jan 2012 10:35

Welke stappen kan je ondernemen tegen een persoon die onder schuldbemiddeling staat, wanneer zijn schuldbemiddelaar heeft toegezegd om een bepaalde aankoop te doen bij een persoon, mits betaling d.m.v. afkortingen en deze afbetalingstermijnen en -bedragen niet respecteert?

Dien ik de persoon onder collectieve schuldbemiddeling rechtstreeks aan te spreken (evt. te dagvaarden) of moet ik me hiervoor richten ten aanzien van de collectieve schuldbemiddelaar? Ten slotte heeft deze laatste - op papier - bevestigt dat de persoon in kwestie het bedrag zal betalen d.m.v. een bepaalde afbetaling en nu blijkt daar niets van aan te zijn.

Bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 03 jan 2012 18:41

Is die aankoop geregistreerd in de collectieve schuldenregeling?
Of is het iets dat betrokkene met zijn deel van het geld moet betalen?
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 03 jan 2012 19:42

Ik kan niet goed antwoorden op bovenstaande vraag.

De vraag tot aankoop werd gesteld door de collectieve schuldenaar. Daarna werd contact opgenomen met de collectieve schuldbemiddelaar. Deze laatste bevestigde op papier dat de aankoop mocht gebeuren, op voorwaarde dat dit middels een afbetalingstermijn kon worden geregeld. Het werd niet gespecifieerd of dit met eigen fondsen zou zijn, dan wel via de schuldbemiddelaar.

Iemand is alleszins in gebreke: ofwel de collectieve schuldbemiddelaar die zijn eigen afbetalingsplan niet nakomt, of anders de collectieve schuldenaar die niet betaalt conform de eis van zijn schuldbemiddelaar. Maar wie kan hiervoor in eerste instantie worden aangesproken?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 03 jan 2012 22:03

Wat is het een collectieve schuldenregeling met een vonnis bij de arbeidsrechtbank
of
een schuldbemiddeling bij het ocmw
http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

#5 , 04 jan 2012 11:42

Collectieve schuldenregeling met een vonnis bij de arbeidsrechtbank.

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 04 jan 2012 14:00

Als de schuld dus niet is opgenomen in het vonnis is dit een nieuw feit.
Dus ingebrekestelling lijkt me aangewezen.
Wat u schrijft heeft de schuldbemiddelaar enkel gezegd dat de schuldenaar nog voldoende middelen had om dit zelf te regelen.

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

#7 , 05 jan 2012 00:22

Dus als ik het goed begrijp, dien ik de ingebrekstelling ten aanzien van de schuldenaar te richten en niet ten aanzien van de schuldbemiddelaar. Het is m.a.w. de schuldenaar die de betalingsverplichting niet nakomt en niet de collectieve schuldbemiddelaar. Er kan dus - bij blijvende weigering - gewoon worden overgegaan tot dagvaarding.

Bedankt voor deze informatie.

Eddy009
Berichten: 187

#8 , 07 jan 2012 14:54

Dagvaarding is perfect mogelijk maar uiteindelijk bekom je dan een situatie waarbij het quasi onmogelijk is om het vonnis uit te voeren ("beschermde" positie van de schuldenaar).
Wat in de praktijk veelal beter is, is dat je de Arbeidsrechtbank aanschrijft en jouw verhaal kort uiteenzet en waarin je zeker benadrukt dat de schuldenaar tijdens de collectieve schuldenregeling bijkomende schulden heeft gemaakt. Je verzoekt de rechtbank tenslotte de zaak voor de eerstvolgende nuttige zitting te willen fixeren op basis van art. 1675/15 Gerechtelijk Wetboek (lees dit eens na). Ter zitting (waar je ook aanwezig dient te zijn), zal de rechter aan de schuldenaar duidelijk maken dat hij moet (af)betalen, bij gebreke waaraan de schuldenregeling wordt herroepen. Normaal zal de rechter de zaak vervolgens uitstellen op een 3-tal maanden om te zien of er inderdaad verder wordt afbetaald.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”