“Art.1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :1° de wet : de wet van 10 augustus 2001 betreffende de Centrale voor Kredieten aan Particulieren;2° de kredietovereenkomst : de overeenkomst bedoeld in artikel 2, 3° en 4,° van de wet...Art.5.§ 1. De wanbetalingen bedoeld in artikel 3, § 1, 3°, van de wet worden in de Centrale geregistreerd indien ze beantwoorden aan de volgende criteria :1° in geval van verkoop op afbetaling, financieringshuur en lening op afbetaling :a) drie termijnbedragen zijn op hun vervaldag niet of onvolledig betaald, of b) een vervallen termijnbedrag is gedurende drie maanden niet of onvolledig betaald, of c) de nog te vervallen termijnbedragen zijn onmiddellijk opeisbaar geworden...”(7 JULI 2002. - Koninklijk besluit tot regeling van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren).
“Art.2.Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :...3° de consumentenkredietovereenkomst : de overeenkomst die geheel of gedeeltelijk onderworpen is aan de toepassing van de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet...Art.3..§ 1. De Bank is belast met de registratie, in de Centrale, van :...3° de wanbetalingen voortvloeiend uit de consumentenkredietovereenkomsten en de hypothecaire kredietovereenkomsten die beantwoorden aan de door de Koning vastgestelde criteria.”(10 AUGUSTUS 2001. - Wet betreffende de Centrale voor Kredieten aan Particulieren).
‘dat er reeds 2 maanden niet was afgelost op een autolening’
Ik ga ervan uit dat uw autolening een consumentenkredietovereenkomst is doch ‘2 maanden niet was afgelost’ voldoet niet aan ‘a) drie termijnbedragen zijn op hun vervaldag niet of onvolledig betaald‘.Onderzoek echter of al dan niet voldaan is aan ’b) een vervallen termijnbedrag is gedurende drie maanden niet of onvolledig betaald‘ of ‘c) de nog te vervallen termijnbedragen zijn onmiddellijk opeisbaar geworden‘.
“Als u denkt dat u ten onrechte bent geregistreerd of dat de registratie niet correct is, neemt u in de eerste plaats contact op met uw eigen kredietgever. Wanneer er geen afdoende oplossing werd bereikt binnen een redelijke termijn, kunt u tevens een gemotiveerde klacht indienen bij de Bemiddelingsdienst Banken - Krediet – Beleggingen“ (
http://economie.fgov.be/nl/consument/co ... nale_Bank/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/