mondelinge overeenkomst met zus geldig?

siamcookie
Topic Starter
Berichten: 10

mondelinge overeenkomst met zus geldig?

#1 , 13 dec 2011 15:20

Het betreft mijn huurwaarborg.
2 jaar geleden heeft mijn zus mijn huurwaarborg betaald. Dat ik dat maandelijks ging terugbetalen was voor mij een logisch iets.
Bij mijn vraag hoe we dag gingen regelen zei ze "je hoeft je daar geen zorgen over te maken, het is mijn spaarpotje, het staat er veilig, het groeit en als je hem niet meer nodig hebt, krijg ik alles terug + de intresten. Dus het blijft van mij en jij hoeft niks terug te betalen."
Voor allebei een goede deal. Huurwaarborg ok dus ik moest er ook niet meer aan denken.
Nu is mijn zus voor een banaal iets in een zodanige colère geschoten, dat ze me via een sms liet weten dat het hoog tijd werd dat ik in actie schoot en haar huurwaarborg begon af te lossen.
Ik viel compleet uit de lucht, wist zelfs niet eens dat ze boos was en dan haar actie die ze onderneemt, ik ben er nog niet goed van.
Haar spaarpotje werd plots een lening met afbetaling.

In januari start ik met afbetalen, dat staat vast, ik heb er geen probleem mee.
Mijn vraag is eigenlijk of onze mondelinge afspraak rechtsgeldig is? Kan ik daar eventueel mee naar de rechtbank stappen?
Ik dat zeker en vast niet doen, maar ik wil gewoon weten of ik recht in mijn schoenen sta en of ik het recht heb te vinden dat dit niet kan.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 13 dec 2011 15:42

Elke overeenkomst is een overeenkomst maar hoe gaat men een mondelinge overeenkomst bewijzen.
Er is geen geschrift.
Hoe kan zij het bewijzen.... wel vanwaar kwam het geld van haar rekening? dan heeft zij al een begin van bewijs.
Hoe groot is het bedrag boven de €375 ?
Verdere bewijzen door getuigen, geding beslissende eed.
U kan ook aan haar laten weten via AS dat u op datum x van haar een bedrag Y ter beschikking hebt gekregen dat u mocht gebruiken als huurwaarborg en dat u moest teruggeven op het einde van de borgstelling tegen bedrag + verkregen intresten.
Dat u gezien haar vraag nu (via sms) dadelijk het bedrag zal terugbetalen + de ondertussen verworven intrest.
Stuur deze melding ook per gewone brief.
Als zij daarna naar de rechtbank zou gaan staat ze toch heel zwak.
Gezien wat u voorstelt perfect verklaarbaar zal zijn.
PS wij hebben dat ooit ook gedaan( geld verzameld voor een firma) en betaalde de intrest op een spaarboekje (was nog altijd minder dan een banklening) - fiscus was niet akkoord - maar heeft bakzeil moeten halen gezien alles in boekhouding zo was opgenomen.
Het waren ook mondelinge afspraken die we hadden.

siamcookie
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 13 dec 2011 16:04

Van hetgeen ik ondertss weet is dat een mondeling akkoord rechtsgeldig is. Als er problemen komen moeten beide partijen wel bekennen dat ze een afspraak hadden. De beslissing van wie gelijk heeft of niet ligt bij de rechter. Als er bewijzen zijn is het duidelijk.
Maar zou zo"n mondelinge overeenkomst ook gelden voor een huurwaarborg die vaststaat en waar ik geen gebruik kan van maken. Het gaat dus eigenlijk om geld dat ze me in bruikleen heeft gegeven met onze overeenkomst.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 13 dec 2011 16:16

Uiteraard. Wie is de begunstigde van de huurwaarborg. Ik heb een zwaar vermoeden dat die op uw naam en op naam van de verhuurder staat niet op naam van uw zus.
Als DAT nu was voorzien bij de bank dat het geld enkel aan uw zus mocht uitbetaald worden was het duidelijk(er) geweest.

siamcookie
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 13 dec 2011 16:39

Volgens de info die ik kreeg, kon de begunstigde enkel mijn zoon van 16 zijn, die bij me woont. Degene waar je een gezin mee vormt.
Dat hebben men zus en ik ook besproken en haar antwoord was: "zeg, we kennen mekaar wel beter zeker"

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”