Code: Selecteer alles
4. Beëindigingsmodaliteiten en terugname van het Toestel
4.1. De overeenkomst kan opgezegd worden door het Toestel in goede staat terug aan Telenet te bezorgen na opzegging van de dienst Telenet digitale televisie,
tenzij anders wordt overeengekomen.
4.2. Bij beëindiging van deze vereenkomst, om welke reden ook, zal de huurder het Toestel conform de op het moment van beëindiging gegeven instructies, terug
bezorgen aan Telenet.
4.3. [i]Indien de huurder in gebreke blijft het Toestel aan Telenet terug te brengen binnen de daartoe voorziene termijn of het Toestel in slechte staat terugbrengt,
verbindt hij zich ertoe om [b]een forfaitair door Telenet bepaalde vergoeding voor het Toestel aan Telenet te betalen[/b], onverminderd het recht van Telenet om een
groter bedrag te vorderen indien hij een grotere schade kan aantonen.[/i]
Het betreft hier een bedrag van 150€.
Op de eerste factuur waar sprake was van 150€ stond geen vermelding van onderwerp enkel : nieuw openstaand saldo.
Na contact met de helpdesk bleek het inderdaad gebruikelijk om na verstrijken van de datum onmiddellijk tot vordering in te gaan.
Ik heb de digicorder dan ook niet meer binnengebracht (uit schrik dat ik en digicorder(ook al is die waardeloos) + 150€ zou kwijt zijn.)
Ik heb voorgesteld om gewoon huur te betalen voor de verstreken tijd maar daar had telenet geen oren naar.
Dan ben ik brieven van incasso beginnen krijgen 150€+ 40€ incasso kosten + (ondertussen) 10,15€ interesten.
Ik heb ook via de website van het incasso een document geupload waarin ik de vordering aanvecht en een tegemoetkoming dmv achterstallige huur(3 maand, wat al ruim langer was dan die maand waarin het anders wel gelukt zou zijn.) (welke de enige werkelijke schade is die telenet geleden heeft) + alsnog binnenbrengen van de decoder voorstel. Ik heb dit dan ook nogmaals via de telenet helpdesk willen doen. Ik gaf aan dat ik het gesprek zou opnemen, helaas werd toen zeer veel rond de pot gedraaid en ging ik het antwoord op al mijn vragen een week later per mail krijgen. U raad het al.. geen mail gezien. Een tijd terug wel al eens gehoiord op 'klachtenpunt' dat de redelijke termijn voor het binnenbrengen overschreden was. (Tuurlijk en die termijn loopt nog altijd door en word nog altijd onredelijker.)
Ik ben mij ervan bewust van punt 4.3 in het contract toch heb ik sterke twijfels bij dat punt.
1. Het laat heel veel ruimte en 'macht' over aan telenet. Op de letter genomen kan men zelfs 1.000.000.000€ vorderen.
2. Het gaat hier dus om een verplichting tot aankoop welk ik niet wens.
3. Het toestel is grotendeels onbruikbaar zonder de dienst van telenet en bijgevolg waardeloos, ik heb immers geen login(code) om bv de usb poorten te activeren, en/of om de box een andere bestemming te geven aangezien alle settings geblokkeerd zijn door telenet en deze zelfs na verplichte aankoop (volgens helpdesk medewerker) niet vrijgegeven worden
Ik kan tal van voorbeelden en vergelijken geven om te belichten (die spaar ik evt wel voor de vrederechter) dat deze praktijk absoluut niet redelijk is, en heb dan ook vragen bij de 'geldigheid' van dat soort clausules. Iemand hier enige ervaring mee?