Telenet incasso 150€+kosten voor digicorder.

Heronic
Topic Starter
Berichten: 6

Telenet incasso 150€+kosten voor digicorder.

#1 , 03 dec 2011 10:37

Toen ik alle telenet diensten opgezegd had, werd de gehuurde digicorder niet op tijd binnengebracht. (kreeg 1 of max 2 weken tijd geloof ik, wat niet gelukt is gezien de dichstbijzijnde toch al snel enkele dorpen verder is, en dit gepland was in combinatie met een familiebezoek.)

Code: Selecteer alles

4. Beëindigingsmodaliteiten en terugname van het Toestel 4.1. De overeenkomst kan opgezegd worden door het Toestel in goede staat terug aan Telenet te bezorgen na opzegging van de dienst Telenet digitale televisie, tenzij anders wordt overeengekomen. 4.2. Bij beëindiging van deze vereenkomst, om welke reden ook, zal de huurder het Toestel conform de op het moment van beëindiging gegeven instructies, terug bezorgen aan Telenet. 4.3. [i]Indien de huurder in gebreke blijft het Toestel aan Telenet terug te brengen binnen de daartoe voorziene termijn of het Toestel in slechte staat terugbrengt, verbindt hij zich ertoe om [b]een forfaitair door Telenet bepaalde vergoeding voor het Toestel aan Telenet te betalen[/b], onverminderd het recht van Telenet om een groter bedrag te vorderen indien hij een grotere schade kan aantonen.[/i]
Ik weet helaas niet hoe de voorwaarden er op afsluiten van het contract uitzagen. (Niet de eerste keer dat telenet hun voorwaarden aanpast.)
Het betreft hier een bedrag van 150€.
Op de eerste factuur waar sprake was van 150€ stond geen vermelding van onderwerp enkel : nieuw openstaand saldo.
Na contact met de helpdesk bleek het inderdaad gebruikelijk om na verstrijken van de datum onmiddellijk tot vordering in te gaan.
Ik heb de digicorder dan ook niet meer binnengebracht (uit schrik dat ik en digicorder(ook al is die waardeloos) + 150€ zou kwijt zijn.)
Ik heb voorgesteld om gewoon huur te betalen voor de verstreken tijd maar daar had telenet geen oren naar.
Dan ben ik brieven van incasso beginnen krijgen 150€+ 40€ incasso kosten + (ondertussen) 10,15€ interesten.
Ik heb ook via de website van het incasso een document geupload waarin ik de vordering aanvecht en een tegemoetkoming dmv achterstallige huur(3 maand, wat al ruim langer was dan die maand waarin het anders wel gelukt zou zijn.) (welke de enige werkelijke schade is die telenet geleden heeft) + alsnog binnenbrengen van de decoder voorstel. Ik heb dit dan ook nogmaals via de telenet helpdesk willen doen. Ik gaf aan dat ik het gesprek zou opnemen, helaas werd toen zeer veel rond de pot gedraaid en ging ik het antwoord op al mijn vragen een week later per mail krijgen. U raad het al.. geen mail gezien. Een tijd terug wel al eens gehoiord op 'klachtenpunt' dat de redelijke termijn voor het binnenbrengen overschreden was. (Tuurlijk en die termijn loopt nog altijd door en word nog altijd onredelijker.)

Ik ben mij ervan bewust van punt 4.3 in het contract toch heb ik sterke twijfels bij dat punt.
1. Het laat heel veel ruimte en 'macht' over aan telenet. Op de letter genomen kan men zelfs 1.000.000.000€ vorderen.
2. Het gaat hier dus om een verplichting tot aankoop welk ik niet wens.
3. Het toestel is grotendeels onbruikbaar zonder de dienst van telenet en bijgevolg waardeloos, ik heb immers geen login(code) om bv de usb poorten te activeren, en/of om de box een andere bestemming te geven aangezien alle settings geblokkeerd zijn door telenet en deze zelfs na verplichte aankoop (volgens helpdesk medewerker) niet vrijgegeven worden

Ik kan tal van voorbeelden en vergelijken geven om te belichten (die spaar ik evt wel voor de vrederechter) dat deze praktijk absoluut niet redelijk is, en heb dan ook vragen bij de 'geldigheid' van dat soort clausules. Iemand hier enige ervaring mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 03 dec 2011 11:28

U kan een forfaitair bedrag worden aangerekend voor het te laat terugbrengen van het toestel. Indien dit redelijk is (en dus geen 1.000.000.000€) zal de vrederechter hier waarschijnlijk wel mee akkoord gaan. Beter dat u die 150€ al betaald (en rechtstreeks aan telenet).

Over de incasso kosten is al veel gezegd: indien niet in uw contract staat dat die ook ter uwer laste gaan zijn, moet u die niet betalen. Idem met de interesten.

Kort samengevat:
1. Neen, ze kunnen niet zomaar wat eisen. 150€ lijkt mij ook niet onredelijk.
2. U moet zich houden aan de voorwaarden van uw contract, en het toestel tijdig binnenbrengen bij opzeg. U kan het toestel volgens mij trouwens nog steeds binnenbrengen (zie het als een boete voor te laat binnenbrengen, zoals in een bib).
3. U bent ook geen klant meer bij hen, waarom zou u nog toegang hebben tot hun diensten?

Zoals ik als zij, best die 150€ betalen rechtstreeks aan telenet, incasso vraagt u om bewijs van contract met hen, en als u uw toestel niet meer wil, toch nog binnenbrengen.

Heronic
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 03 dec 2011 12:00

Ik wil het toestel inderdaad niet, maar als ik het met het mes op de keel moet kopen ga ik het hun zeker niet nog eens 'gratis' cadeau doen.

Reclame

Lightning

#4 , 03 dec 2011 13:48

1.3. X blijft op elk ogenblik eigenaar van het Toestel.
U moet het toestel sowieso terug inleveren aangezien U er geen eigenaar van bent.
Ook uit de door U reeds aangehaalde artikels 4.2 en 4.3 volgt niet dat U eigenaar wordt door het betalen van de forfaitaire vergoeding voor het laattijdig inleveren.

Heronic
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 03 dec 2011 14:00

of het Toestel in slechte staat terugbrengt
Geen van de medewerkers heeft in geen der gesprekken gesproken over het alsnog inleveren van de digicorder (bewust om achteraf nog eens langs de kassa te gaan?) Men heeft zelfs letterlijk gezegd dat ze het toestel niet terug hoeven.
Mocht dat wel zo blijken vrees ik dat het toestel in dusdanige slechte staat zal verkeren dat het rijp is voor het containerpark.
Laatst gewijzigd door Heronic op 03 dec 2011 14:10, 4 keer totaal gewijzigd.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 03 dec 2011 14:07

of het Toestel in slechte staat terugbrengt
Geen van de medewerkers heeft in geen der gesprekken gesproken over het alsnog inleveren van de digicorder (bewust om achteraf nog eens langs de kassa te gaan?) Men heeft zelfs letterlijk gezegd dat ze het toestel niet terug hoeven.
Mocht dat wel zo blijken vrees ik dat het toestel in dusdanige slechte staat zal verkeren dat het rijp is voor het containerpark.
U loopt dan wel de kans dat ze een hogere vergoeding eisen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Heronic
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 03 dec 2011 14:09

En zo word de vordering minder redelijk?

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 03 dec 2011 16:59

En zo word de vordering minder redelijk?
U bent akkoord gegaan met deze voorwaarden, en het bedrag lijkt mij niet onredelijk hoog. Incassokosten daarentegen heeft u niets mee te maken.
Voor de rechter geef ik u niet veel kans, dus mij lijkt betalen hier de beste oplossing.

Heronic
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 03 dec 2011 21:07

Inderdaad het bedrag lijkt niet onredelijk, het is mi op zijn minst discutabel.
Stel je een dergelijk scenario eens voor op de huishuurmarkt...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 30 dec 2011 08:09

De wetgeving ivm consumentenpraktijken en huurwet is dan ook volledig anders.

Uiteindelijk is alles discutabel, maar wettelijk kan ik volledig Turaki's standpunt volgen. U bent natuurlijk vrij om zich daar niks van aan te trekken, maar er zullen hier dan weinig mensen verbaasd zijn dat u veroordeeld zal worden tot het betalen van een véél hoger bedrag dan u momenteel aangerekend wordt.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”