Schatting looptijd collectieve schuldbemiddeling

dennis2000
Topic Starter
Berichten: 18

Schatting looptijd collectieve schuldbemiddeling

#1 , 22 nov 2011 18:45

deleted
Laatst gewijzigd door dennis2000 op 15 apr 2012 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
huurder45
Berichten: 62

#2 , 22 nov 2011 18:52

Middelmatig loon = 1500 € en hoeveel betaal je af per maand? Laten we stellen 500 €
40.000 € TOTALE SCHULDEN /500 = 80 maanden oftewel 6 jaar en 8 maanden.

dennis2000
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 22 nov 2011 19:05

deleted
Laatst gewijzigd door dennis2000 op 15 apr 2012 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

moederke27
Berichten: 61
Locatie: vl-brabant

#4 , 24 nov 2011 12:58

ik heb een schuld van ong. 50.000€ en ik ben voor 7j en 8 maand in collectieve schuldenregeling waarvan ik 150€ per maand van mijn loon niet in handen krijg.
waarvan ook nog eens 25€ voor schuldbemiddelaar is en 25€ spaart die per maand.
dus in totaal gaan er 100€ per maand naar schuldeisers.
ik weet ook dat dit bij iedereen anders is en ook hangt het ervanaf hoe het komt dat de schulden er zijn( zo heeft mijn bemiddelaar me toch medegedeeld)

mvg

jojan
Berichten: 739

#5 , 25 nov 2011 12:58

Het hangt vooral af van hoeveel % er van de schulden wordt kwijtscholden (zoals intresten die worden meestal kwijtgescholden). Verder hangt het ook nog af van het aantal schuldeisers en van welke regelingen de schuldbemiddelaar met hen kan treffen. (minnelijke regeling die de rechter bekrachtigt) of niet kan treffen waar de rechter er dan over zal beslissen (gerechtelijke regeling). Uiteindelijk hangt het dus af van wat de rechter vonnist. De looptijd van een minnelijke regeling is meestal tussen de 5 en 10 jaar.

Hou er bij een CSR ook altijd rekening mee dat de aangestelde schuldbemiddelaar ook vergoed wordt vanuit het inkomen van de schuldenaaar die in CSR zit en dat een rechter ook kan bevelen dat waardevolle goederen (auto, juwelen,...) moeten verkocht worden om de schuldeisers te vergoeden.

dennis2000
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 25 nov 2011 14:51

deleted
Laatst gewijzigd door dennis2000 op 15 apr 2012 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

jojan
Berichten: 739

#7 , 25 nov 2011 15:12

Nogmaals je kan die dossiers niet met elkaar vergelijken, het heeft er mee te maken hoe de schulden ontstaan zijn, hoeveel schuldeisers er zijn, wie die schuldeisers zijn (banken, overheid, ziekenhuizen, handelaars,particulieren, ....), met de schuldbemiddelaar en het afbetalingsplan dat hij kan verwezelijken (of niet kan verwezelijken), het heeft verder ook te maken met het reële inkomen en met de gezinssituatie.

Bv: alleenstaande met een inkomen van 2000 euro met 50000 euro schulden die voornamelijk bestaan uit leningen waar de schuldenaar dure wagens en feesten mee betaald heeft daar mag je een andere vonnis verwachten dan bij een alleenstaande moeder met ziekteuitkering en met 4 kinderen ten laste waar de schulden voornamelijk ontstaan zijn door een echtscheiding en ziekenhuis kosten.

Er zijn collectieve schuldenregelingen waar de volledige schulden worden kwijtgescholden, er zijn er waar alleen de hoofdsommen moeten betaald worden, er zijn er waar bijna alles moet terugbetaald worden. De uiteindelijke beslissing daarin ligt bij de arbeidsrechter.

moederke27
Berichten: 61
Locatie: vl-brabant

#8 , 25 nov 2011 15:38

Aan Moederke27

Dit is geen persoonlijke aanval maar een kritische bedenking. Met wat u neerpent (duur en 100€/maand die naar de schuldeisers gaat) betaalt u 9.200€ van de 50.000€ schulden terug (kosten van de bemiddelaar terzijde). Dus meer dan 80% van uw schulden werden kwijtgescholden door de arbeidsrechter? U moet daar toch eens een woordje uitleg bij geven, want ik denk dat iedereen die collectieve schuldbemiddeling overweegt onmiddellijk zijn handtekening wil plaatsen onder dergelijke deal.
beste,

dit komt ook omdat deze schulden helemaal niet door mij komen, ik was getrouwd en exman maakte de schulden, ik mocht NIET gaan werken dus kon ik ook geen rekeningen of dergelijke betalen he.

ook kunnen ze mijn ex man niets doen wegens die nu al 4j ambtswege geschrapt is en waardoor alles naar mij kwam!
ook heb ik al verhalen gehoord van mensen die 2500€ per jaar moeten laten vallen voor de bemiddelaar te betalen, wel bij mij is dit ong 300€ op jaarbasis!

had liever ook gaan werken toen zodat alles mooi betaald werd in de plaats meneer al zijn € opgokte he!!
dan had ik nu ook niet in deze situatie gezeten en een lening kunnen aangaan voor huisje te kopen.

ook weet ik dat er velen hun belastingen/ vakantiegeld/ eindejaarspremie niet krijgen of toch niet helemaal
ook dit krijg ik integraal op mijn rekening gestort, moet het wel eventjes melden aan bemiddelaar.

en ik ben alleenstaande met kindje en een netto inkomen van ong. 1500€ de maand dis nu al zo'n 3j.

zoals ik al zei "ja ik heb geluk met men bemiddelaar" en ik weet dat niet iedereen dat geluk heeft, maar er zijn erbij die het allemaal hadden kunnen voorkomen ook en dat is het verschil denk ik dan in zo'n situatie!!

mvg.

dennis2000
Topic Starter
Berichten: 18

#9 , 25 nov 2011 17:52

deleted
Laatst gewijzigd door dennis2000 op 15 apr 2012 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

jojan
Berichten: 739

#10 , 28 nov 2011 12:16

De erelonen van de schuldbemiddelaar kan u hier raadplegen (cijfers vanaf 01/01/2011 - de bedragen worden geregeld geindexeerd): http://www.gdwantw.com/information/Erel ... delaar.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; - ik dacht dat de erelonen het eerste jaar het hoogst waren (ivm samenstelling van het dossier + schuldeisers aanschrijven + zittingen rechtbank) en eens dat de collectieve loopt deze kosten wel wegvallen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”