kosten persoonlijke lening bij een privé lener + derden

FC2600
Topic Starter
Berichten: 3

kosten persoonlijke lening bij een privé lener + derden

#1 , 19 nov 2011 02:58

In 2003 heb ik een lening afgesloten bij X voor een nominaal bedrag van 3.000 €. Dit oorspronkelijk terug te betalen in 30 x 119.80 € met een jaarlijks kostenpercentage van 15.5%.
Door persoonlijke problemen ben ik gestopt met die lening af te betalen met een verschuldigd blijvend kapitaal van 2.483,19 €.

Hierbij enkele details:
Verschuldigd blijvend saldo in kapitaal: 2.483,19 €
Overeengekomen schadevergoeding (schijf van 10%): 5.486,52 €
Detail van de nalatigheidsinteresten op 08/09/11:
Basis: 1.889,41 € Aantal dagen: 21 Interestvoet: 17.05% Resultaat: 18.52 Gecumuleerd resultaat: 3.265,99 €

Ten eerste begrijp ik hun berekening niet 100% maar ik vermoed dat ik op mijn geleend bedrag een intrest van 15.05% (X) betaal + 17.05% (nalatigeheidsinterest Y).

Nu wil ik eerst en vooral nog zeggen dat ik me er ten volle bewust van ben dat het niet correct van me was om die lening niet meer te betalen en dat ik begrijp dat de schuldeiser recht heeft op het door mij geleende bedrag.
Nu ben ik inmiddels weer enkele jaren op het rechte pad met een huurappartementje en een fulltime job als bediende. Ik betaal tevens aan Y maandelijks 100 €.

Ik ben wel verbaasd dat ik nu na ondertussen bijna 9 jaar nog steeds zoveel moet betalen en dit door onwaarschijnlijke hoge intresten. Kan ik deze laten kwijtschelden, herzien en mag dit allemaal?

Alvast bedankt voor uw advies.

mvg F.

[lees regels forum: Vandebos]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 19 nov 2011 13:59

Moeilijk na te rekenen zonder de contracten te zien. Lijkt me alleszins dat er nu nog een schuld openstaat van 1889,41 EUR.
Hoeveel jaren hebt u niet meer betaald? Dan lopen de intresten zeer snel op!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

FC2600
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 20 nov 2011 08:13

Ik heb te kampen gehad met diverse verslavingen en alle miserie die daarbij hoort maar daar ben ik gelukkig sinds 2009 volledig vanaf. In die tijd verschillende keren verhuisd, even ambtelijk geschrapt enz... Dan tijdens mijn hospitalisatie budgetbeheer opgestart en terug beginnen af te betalen. Ik ben een opleiding gaan volgen en ben direct terug fulltime beginnen werken als bediende. Door wantoestanden bij het OCMW budgetbeheer stopgezet en nu volledig zelfstandig alles aan het afbetalen.
Ik wil dit correct afbetalen en juist benaderen maar die woekerinteresten blijven me achtervolgen. Het zou zoveel sneller gaan als die interesten wegvallen. Die interesten bedragen meer dan het oorspronkelijk geleende bedrag...

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 20 nov 2011 13:11

Het maximum toegelaten percentage op uw lening bedraagt 15,5 percent, volgen de uitvoeringsbesluiten van de Wet op het Consumentenkrediet.
U kunt dus niets doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

FC2600
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 24 nov 2011 23:45

Toch best veel die 15.5% interesten op de lening + 17.05% aan het incassobureau. *zucht*

In ieder geval hartelijk bedankt.

mvg

Valium
Berichten: 76

#6 , 28 nov 2011 17:39

Een incassobureau mag geen suplementaire intresten aanrekenen

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 28 nov 2011 17:42

Een incassobureau mag geen suplementaire intresten aanrekenen
Het is volgens mij een nalatigheidsintrest die waarschijnlijk ook contractueel was vastgelegd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#8 , 14 mar 2012 13:17

Onze website ontving vandaag (14/03) een brief vanwege Atradius Credit Insurance (ICP - Instalment Credit Protection) aangaande onder meer bovenstaande topic.

Ik citeer uit de ontvangen brief en neem aan dat dit geldt als "recht van antwoord" + als mogelijke hulp voor de betrokkenen:
Met het oog op het geven van duidelijke informatie en het formuleren van een helder antwoord op de opmerkingen die de internauten hebben naar voor gebracht, delen wij u mee dat wij hen ter beschikking staan per telefoon (gratis nummer 0800/90189) of per e-mail (icpbox@atradius.com).
Bart

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”