loonbeslag

ditoke
Topic Starter
Berichten: 49

loonbeslag

#1 , 16 nov 2011 17:33

Na problemen met de belasting hebben deze loonbeslag laten leggen .
In mijn ogen is dit onterecht want ik kan aantonen dat ik dit niet zou moeten betalen maar krijg de deur op me neus

Probleem is dus dat ik ben ontslagen en mijn werkgever mijn hele opzeg vergoeding plus mijn vervroegd vakantie geld maar ook het dubbel vakantie geld en mijn eindejaars premie volledig aan de belasting heeft over gemaakt

ik kreeg in totaal een bedrag gestort van 18.62 euro

Dus mijn ex werkgever heeft in totaal 1212,32euro aan de belasting overgemaakt.

kan dit zo maar dat ze beslag leggen op het volledige vakantie geld en eindejaarspremie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 nov 2011 17:37

Dat is nu net de bedoeling van "loonbeslag".....
Hebt u binnen de voorziene termijnen geen beroep aangetekend bij de fiscus?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ditoke
Topic Starter
Berichten: 49

#3 , 16 nov 2011 18:50

is dit het eerste wat ik ervan gehoord heb
In het begin hield me wergever een dikke 80 euro per maand in en nu ik daar weg ben is het opeens zoveel

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 18 nov 2011 10:16

“Art.1409.§ 1. Bedragen uitgekeerd ter uitvoering van een arbeidsovereenkomst...en het vakantiegeld betaald krachtens de wetgeving op de jaarlijkse vakantie kunnen onbeperkt overgedraen of in beslag genomen worden voor het gedeelte van hun totaal bedrag boven 35 000 frank per kalendermaand. Het gedeelte van die bedragen boven 29 000 frank en tot ten hoogste 32 000 frank per kalendermaand, kan niet worden overgedragen of in beslag genomen voor meer dan 30 % in totaal, het gedeelte boven 32 000 frank en tot ten hoogste 35 000 frank per kalendermaand, kan niet worden overgedragen of in beslag genomen voor meer dan 40 % in totaal; het gedeelte boven 27 000 frank en tot ten hoogste 29 000 frank per kalendermaand, kan niet worden overgedragen of in beslag genomen voor meer dan een vijfde in totaal. Het gedeelte van genoemde bedragen dat 27 000 frank per kalendermaand niet te boven gaat, is niet vatbaar voor overdracht of beslag. Wanneer personen die inkomsten genieten bedoeld in het eerste lid één of meer kinderen ten laste hebben, wordt het voor beslag of overdracht vatbare bedrag, binnen de grenzen ervan, verminderd met 50 euro per kind ten laste...§ 2. Elk jaar past de Koning de in § 1 en § 1bis bepaalde bedragen aan, rekening houdend met het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand november van elk jaar”(Gerechtelijk Wetboek).

Voornoemde bedragen worden in 2011 na indexering respectievelijk 1.003 EUR, 1.077 EUR, 1.188 EUR, 1.300 EUR, 62 EUR (8 DECEMBER 2010. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 1409, § 2, van het Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”