Hoelang zichtbaar bij Nationale Bank Brussel

Powphilly
Topic Starter
Berichten: 1

Hoelang zichtbaar bij Nationale Bank Brussel

#1 , 10 nov 2011 17:49

Sinds begin dit jaar, 04/01/2011, is mijn colletieve schuldbemiddeling afgelopen, welke ik had voor een faling van mijn zaak. Ik heb alle documenten ontvangen van de rechtbank, dus daar is alles in orde.
Mijn vraag is nu hoelang duurd het voor de vermelding bij de Nationale Bank van Brussel verdwijnt. Volgens mijn schuldbemiddelaar zou dit moeten gebeurd zijn na 6 maanden maar volgens de gegevens die ik kreeg van de NBB is dit pas na 12 maanden.
Ik ben ondertussen ook aan het rondkijken om een lening te nemen om een woning te bouwen, maar nu kreeg ik van 1 instelling te horen dat na het beeindigen van de schuldregeling je 3 jaar moet wachten voordat je een lening kan afsluiten.
Weet iemand hierover iets meer want zoals gewoonlijk spreken financiele en gerechtelijke instanties elkaar (nog maar eens) tegen.

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 11 nov 2011 12:55

KB 22 april 1999

De bewaringstermijn van de door de centrale geregistreerde berichten is :
1° (twaald maanden) vanaf het einde van de aanzuiveringsregeling, of <KB 2003-11-20/35, art. 10, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2003>
2° drie jaar vanaf de beslissing tot verwerping van de vordering tot gerechtelijke aanzuiveringsregeling, of
3° drie jaar vanaf de datum van herroeping van de beschikking van toelaatbaarheid en/of van de aanzuiveringsregeling.

Eigen toevoeging :

U spreekt hier over een collectieve regeling ingevolge faling.
Indien u ook persoonlijk in faling bent gesteld kunnen banken die info quasi altijd terugvinden. Ook al is dat 15 jaar geleden.

Een bankinstelling zal zijn kredietverlening altijd met de nodige voorzichtigheid toekennen en een recente faling/collectieve schuldenregeling is altijd een bijzonder zwaar knipperlicht. Het geeft in de feiten weer dat je er in een recent verleden niet in slaagde om je contractuele verplichtingen na te komen. je sociaal - economische standing zal bewijsbaar sterk moeten verbeterd zijn vooraleer je een krediet zal krijgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Je Oma

#3 , 11 nov 2011 13:48

Het feit ook dat mensen die uit collectieve schuldenregeling echt de dag zitten af te wachten tot het niet meer zichtbaar is om daarna terug voor krediet te gaan aankloppen is eigenlijk een teken dat het systeem nog te soepel is.
Eens men in collectieve heeft gezeten zou dit eeuwig en altijd moeten zichtbaar zijn voor kredietverstrekkers (en dit voor het welzijn van de kredietaanvrager zelf).

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 12 nov 2011 09:04

“Art.8.De bewaartermijnen van de gegevens betreffende wanbetalingen zijn de volgende :1° twaalf maanden vanaf de datum van regularisatie van de kredietovereenkomst; 2° maximaal tien jaar vanaf de datum van de eerste wanbetaling, bedoeld in artikel 6 van dit besluit, ongeacht of de kredietovereenkomst tussentijds al dan niet werd geregulariseerd. Indien na afloop van deze maximale termijn van tien jaar een nieuwe wanbetaling zich voordoet, wordt een nieuwe tienjarige bewaartermijn opgestart vanaf de datum waarop de registratiecriteria van deze nieuwe wanbetaling zijn vervuld. Bij het verstrijken van deze termijnen, worden deze gegevens verwijderd.”(7 JULI 2002. - Koninklijk besluit tot regeling van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”