samenleven met iemand in collectieve schuldbemiddeling

Bieke13
Topic Starter
Berichten: 3

samenleven met iemand in collectieve schuldbemiddeling

#1 , 24 okt 2011 11:22

Ik ben sinds 6 maanden gaan samenwonen met mijn vriend, hij zit in een collectieve schuldbemiddeling en aangezien ik niet echt op de hoogte ben van wat het allemaal precies inhoudt, had ik graag wat antwoorden gekregen op volgende vragen:
1. Kunnen mijn dochter en ik betrokken geraken bij die schuldbemiddeling en hoe kunnen we onszelf eventueel veiligstellen?
2. Hij ontvangt leefloon en de vaste kosten worden automatisch geregeld via de schuldbemiddelaar. Heeft de bemiddelaar het recht om sommige kosten te weigeren zoals bv de aankoop van een wasmachine waarbij we elk ons deel willen doen?
Mijn vriend wil dat het huishouden fair verloopt en dat aankopen van bepaalde dingen gedeeld worden. Wij hebben nu nood aan een nieuwe wasmachine en de bemiddelaar zegt ons dat er geen geld voor handen is om daarin te delen en stelt voor dat ik alles voorschiet. Kan dit wel? We wonen samen, het is toch normaal dat sommige dingen gedeeld worden?
3.Ik heb totaal geen idee wat het allemaal inhoudt maar ik vind zelf dat de bemiddelaar nogal hard is. Ik vind een leefloon van 75 euro per week nogal laag. Ikzelf heb een kind en zijn 2 kinderen komen om de 2 weken het weekend bij ons en de vakanties worden gedeeld. Ik merk zelf een serieus verschil in kosten. Kan het leefgeld verhoogd worden?
4. Wij zijn geïnteresseerd in een sociale koopwoning. Kunnen wij daarvoor gaan ook al zit mijn vriend in een collectieve schuldbemiddeling?
Hopelijk kunnen jullie mij meer duidelijkheid geven hierover.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 24 okt 2011 12:16

1. Kunnen mijn dochter en ik betrokken geraken bij die schuldbemiddeling en hoe kunnen we onszelf eventueel veiligstellen?
Ja dat kan - u kan u zelf erg moeilijk zelf veilig stellen. Van alles wat u bezit moet u facturen kunnen voorleggen en betalingsbewijzen. Evenwel kunnen schuldeisers nooit bij u terecht voor zijn schulden.
2. Hij ontvangt leefloon en de vaste kosten worden automatisch geregeld via de schuldbemiddelaar. Heeft de bemiddelaar het recht om sommige kosten te weigeren zoals bv de aankoop van een wasmachine waarbij we elk ons deel willen doen?
Ja. Als uw vriend een nieuwe wasmachine nodig heeft wordt verwacht dat hij het goedkoopst gaat kopen - denk hierbij aan 2e hands via de kringloopwinkel.
Mijn vriend wil dat het huishouden fair verloopt en dat aankopen van bepaalde dingen gedeeld worden. Wij hebben nu nood aan een nieuwe wasmachine en de bemiddelaar zegt ons dat er geen geld voor handen is om daarin te delen en stelt voor dat ik alles voorschiet. Kan dit wel? We wonen samen, het is toch normaal dat sommige dingen gedeeld worden?
Zie vorige antwoord.
3.Ik heb totaal geen idee wat het allemaal inhoudt maar ik vind zelf dat de bemiddelaar nogal hard is. Ik vind een leefloon van 75 euro per week nogal laag. Ikzelf heb een kind en zijn 2 kinderen komen om de 2 weken het weekend bij ons en de vakanties worden gedeeld. Ik merk zelf een serieus verschil in kosten. Kan het leefgeld verhoogd worden?
Het leefgeld kan in principe verhoogd worden maar dat zal niet eenvoudig zijn. Uw vriend is er tot hiertoe altijd mee rondgekomen en heeft er zich niet tegenverzet dat het 75 euro per week bedraagt- dus moet er nu aangetoond worden dat er een reden is om het leefgeld te verhogen. Als uw vriend dit overweegt laat hij zich best bijstaan door een pro-deo advocaat (mensen met CSR mogen enkel op pro-deo advocaten beroep doen).
4. Wij zijn geïnteresseerd in een sociale koopwoning. Kunnen wij daarvoor gaan ook al zit mijn vriend in een collectieve schuldbemiddeling?
Neen dat kan niet, omdat uw vriend geen schulden mag maken zolang de collectieve schuldenregeling loopt. (Schulden maken kan leiden tot herroeping van de CSR). Ook op de beruchte zwarte lijst van de Nationale Bank staat vermeldt dat uw vriend in collectieve schuldenregeling zit. Hij zal in principe geen hypoticaire lening kunnen krijgen bij een bank.

voor meer info over CSR verwijs ik naar de website http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... enregeling" onclick="window.open(this.href);return false; (officiële website van de Vlaamse overheid)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 24 okt 2011 22:32

Bieke ,
vermits jullie niet getrouwd zijn , leven jullie in een stelsel van scheding van goederen. Uw partner is in schuldbemiddeling , niet Uzelf. Zijn schuldden zijn en blijven van hem , het blijft zijn verantwoordelijkheid. Als jullie iets aankopen , en jij gaat het betalen , laat een factuur maken op uw naam alleen. Hou alles goed gescheiden : wat is van u , wat is van hem! Ik hoop dat het lukt met zijn schuldbemiddeling. Jullie komen in aanmerking voor een sociale woning , maar idd voorlopig niet voor een 'koopwoning met lening'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Je Oma

#4 , 25 okt 2011 21:20

Ook op de beruchte zwarte lijst van de Nationale Bank staat vermeldt dat uw vriend in collectieve schuldenregeling zit. Hij zal in principe geen hypoticaire lening kunnen krijgen bij een bank.
Meer nog: stel dat Bieke13 een aanvraag tot krediet zou doen samen met haar partner (wat natuurlijk zou afgewezen worden wegens CSR van haar vriend), dan kan het voorvallen dat (stel dat ze kort daarna haar relatie zou stopzetten) ze zelf ook persoonlijk alleen geen krediet meer zal krijgen (zelfs als ze kredietwaardig is) omdat men weet dat haar partner (alhoewel het haar ex was) CSR heeft (banken bewaren gegevens een tijdje).
En, men weet dat samenleven met iemand met CSR een risico inhoudt omdat bewezen is dat de stap naar CSR sneller gezet is als men iemand kent in de onmiddellijke omgeving met CSR.

Samenleven met iemand met CSR is eigenlijk ook jezelf een beetje besmetten...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”