kan ik uit de collectieve gezet worden door samen wonen

sabine1973
Topic Starter
Berichten: 13

kan ik uit de collectieve gezet worden door samen wonen

#1 , 13 okt 2011 22:54

het volgende doet zich voor, ze zeggen bij het ocmw dat ik niet moet samenwonen met mijn vriend vanwege ik een leefloon heb, en in de collectieve schuld zit.
ik ben alleenstaande met 3 kleinere kinderen, heb nu bijna jaar een relatie en zouden graag ook samenwonen, ook vanwege de kinderen aangezien vader verdwenen is en nooit meer iets van zijn eigen heeft laten horen dus de kinderen geen vader hebben, en sinds de relatie ze weer opbloeien een soort van vader gevoel hebben terug krijgen en hem super graag zien, ook hij zelf vind alles geweldig enz.
ik werk niet vanwege onderzoeken en ik vanaf m,n 9 jaar reuma heb, maar word niet genoeg erkend door fod, vandaar leefloon en kan ik niet werken.
nu zeiden ze bij het ocmw dat ik niet moest gaan samenwonen, dan had ik de kans dat de bemiddelaarster me uit de collectieve zou schrappen, aangezien ik minder inkomsten zou hebben, nu maak ik me zo druk, heb gezegd luister dan mag ik 5-6 jaar niet samen wonen, geen leven hebben ook niet voor mijn kinderen de nodige liefde en gezinssamenstelling waar ze zo naar verlangen als kind zijnde, ook zou ik dan 6 jaar alleen ervoor staan en i.v.m. ziekte zal dat heel zwaar worden om al die jaren alleen te zijn en dat omdat mijn ex na 3x vreemd gaan niet meer mocht blijven en ons werkelijk met alles in de steek heeft gelaten (had een eigen bedrijfje )en al 2 jaar nie meer te vinden is en ergens in nl. rondhangt en niks meer betaald. dit vind ik zo gemeen zo klote ik ben de dupe van zijn onderduiken en ons in de steek laten en ik ben de enige die alle gevolgen moet dragen samen met de kinderen en zo ook geen leven kan hebben voor 5-6 jaar.
wie kan me helpen met een antwoord.
ook heb ik nog een vraag mag ik zelf ook voorstellen schrijven naar de schuldeisers als ik in de collectieve zit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 14 okt 2011 11:27

Je moet veranderingen in je leven (bijvoorbeeld een huwelijk, verlies van inkomen, een erfenis...) steeds aan de schuldbemiddelaar melden. Hij zal dan nagaan of er een herziening van de minnelijke aanzuiveringsregeling mogelijk is. Wanneer je een gerechtelijk aanzuiveringsregeling hebt, zal de rechter hierover moeten oordelen. Normaal zal de schuldbemiddelaar hiervoor initiatief nemen, maar wanneer hij dit niet doet, kan je zelf naar de rechter stappen. Je kan hiervoor ook altijd een beroep doen op een pro-Deoadvocaat.

http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... herziening" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor uw leefloon zal gaan samenwonen vermoedelijk wel meteen een impact hebben.

Waarom zou u zelf voorstellen doen aan uw schuldeisers en welke waarde zou dat hebben? Uw schulden zijn toch aangegeven bij indiening van uw dossier. De schuldbemiddelaar zal en moet hen aanschrijven en voorstellen doen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 15 okt 2011 11:07

“Art.1675/4...§2.Het verzoekschrift bevat volgende vermeldingen:...6°...of de met de verzoeker samenwonenden...” (Gerechtelijk Wetboek)

“24.De vermogenstoestand van de partner zal een onmiskenbare invloed hebben op het feit of iemand heeft af te rekenen met een problematische schuldenlast...Anders dan de echtgenoot blijft de samenwonende(n)(al dan niet partner) verbintenisrechtelijk buiten schot. Er is bijgevolg geen verhaal mogelijk door de schuldeisers op het vermogen van de samenwonende(n)...”(DIRIX,E.,TAELMAN,P.,Collectieve schuldenregeling in de praktijk,Antwerpen Intersentia 1998).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”