Schuldbemiddeling en achterstallige alimentatie

Femangel
Topic Starter
Berichten: 19

Schuldbemiddeling en achterstallige alimentatie

#1 , 27 sep 2011 15:49

Ik heb een vraagje i.v.m. collectieve schuldenregeling en alimentatie.

Mijn ex draait al enige tijd niet meer op voor ons zoontje die voltijds bij mij woont. Tot voor kort ging mijn zoontje om de twee weken nog een weekend naar zen pa dit gebeurt inmiddels echter niet meer omdat hij er niet de geschikte woon-omstandigheden voor heeft.

Nu de schuld die hij bij me heeft is inmiddels +- 3300 € normaal gesproken krijgt mijn zoon maandelijks 132.65 €, maar zoals je kan zien wordt dit al jaren niet meer betaald.
Sinds een paar maanden beweert mijn ex echter dat hij in collectieve schuldbemiddeling zit én dat hij mij bij zijn advocaat ook had opgegeven als schuldeiser en dat ik dus weldra een brief zou ontvangen waarin een voorstel tot afbetaling zou staan. Nu heb ik nog steeds niks gehoord en geraak ik er van overtuig dat heel dit verhaal gewoon wéér de zoveelste leugen is (dat zou niet de eerste keer zijn)

Graag had ik dus willen weten of er een of andere manier is om na te gaan of iemand écht in collectieve zit of niet.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 27 sep 2011 18:38

Lees deze brochure al eens.
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn advocaat?? bij mijn weten wordt er wel een bemiddelaar aangesteld door de rechtbank.
Ik dacht zelfs een publicatie in staatsblad ... hoe weten banken en zo anders dat persoon onder collectieve schuldregeling zit ...dus er moet een vonnis zijn.
U kan altijd eens contact opnemen met zijn advocaat en het vragen.

Femangel
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 28 sep 2011 09:50

Met advocaat bedoel ik dan ook degene die is (of niet is) aagesteld als zijn schuldbemiddelaar.
Naar mijn ervaring zijn dat toch over het algemeen advocaten die hiervoor worden aangeduid, zo was het bij mij vroeger toch.
Ik zal alvast die link al eens bekijken, erg bedankt.

Fem

Reclame

jojan
Berichten: 739

#4 , 28 sep 2011 11:45

Collectieve schuldenregelingen worden niet gepubliceerd in het Staatsblad. Een collectieve schuldenregeling wordt aangevraagd via een verzoekschrift bij de arbeidsrechtbank. U mag zelf een schuldbemiddelaar (advocaat) voorstellen. De rechter hoeft met uw eigen keuze bij aanstelling van een schuldbemiddelaar geen rekening te houden. Na aanstelling zal de schuldbemiddelaar alle schuldeisers aanschrijven en proberen een minnelijk akkoord met hen af te spreken. Als een minnelijk akkoord niet mogelijk blijkt zal de rechter overgaan tot een gerechterlijk akkoord (dit wordt dan een vonnis waarin zowel schuldeiser als schuldenaar zich moeten aan onderwerpen). De schuldbemiddelaar beheert de gelden.

Het verzoekschrift tot collectieve schuldenregeling bevat een lijst met alle schuldeisers met hun gegevens. Aan de hand van deze gegevens zal de griffie van de rechtbank deze schuldeisers verwittigen. Ook in de kredietlijst van de NBB zal er een vermelding van collectieve schuldenregeling komen.

Het bericht van collectieve schuldenregeling
Artikel 1390quinquies van het Gerechtelijk Wetboek.
De rechter heeft het verzoek tot collectieve schuldenregeling aanvaard.
Hoe brengt men de personen op de hoogte die bij deze regeling betrokken
kunnen raken?
De beschikking van de rechter wordt verzonden naar de schuldeisers, de schuldenaars
van de verzoeker, de personen die een persoonlijke zekerheid hebben gesteld
ten gunste van de persoon met schuldoverlast, en eventueel naar zijn/haar
echtgenoot.
Voorts bepaalt de wet, om ervoor te zorgen dat alle betrokken personen worden
ingelicht en dat binnen de 24 uur na de beschikking van de beslagrechter een bericht
wordt opgenomen waarin wordt verklaard dat een procedure van collectieve
schuldenregeling loopt. Dit bericht wordt bijgehouden in het register van berichten
van beslagen op de beslaggriffie.
Het doel van het bericht van collectieve schuldenregeling bestaat erin de advocaten
en deurwaarders op de hoogte te brengen die belast zijn met het innen van een
geldsom van de schuldenaar.
Het bericht van collectieve schuldenregeling vormt eveneens het voorwerp van een
inschrijving in het negatieve luik in de Centrale voor Kredieten aan Particulieren
(Wet van 10 augustus 2001, Belgisch Staatsblad van 25 september 2001).
V.9.

Een collectieve schuldbemiddeling bestaat niet. Het is ofwel schuldbemiddeling (bv via OCMW) of wel collectieve schuldenregeling (vonnis van een rechter).

Femangel
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 28 sep 2011 11:57

Dus kan ik er eigenlijk met redelijke zekerheid van uitgaan dat of mijn ex tegen mij gelogen heeft over het feit dat hij in de collectieve schuldenregeling zit of het zou ook kunnen dat hij wél in de collectieve zit maar nagelaten heeft om mij als schuldeiser op te geven. Zijn er verdere stappen die ik dan kan ondernemen? Want ja als hij ons gewoon doodzwijgt ten opzichte van de advocaat die hij al dan niet toegewezen kreeg, gaat die man ook nooit weten dat ik van hem geld tegoed heb.

In het verleden hebben wij uiteraard wel al verschillende stappen geprobeerd, waaronder via de deurwaarder maar hij vind altijd wel een manier om er vanonder te muizen dus daarom is de procedure dan ook stopgezet.

Alvast bedankt voor de hulp.

Fem

jojan
Berichten: 739

#6 , 28 sep 2011 12:38

Advocaten en gerechtsdeurwaarders kunnen nagaan of er een verzoek tot collectieve schuldenregeling is ingediend bij de arbeidsrechtbank.

Ik zou eerst proberen uw ex wat onder druk te zetten zodat hij of zijn schuldbemiddelaar u zwart op wit (op papier dus) bewijzen dat er een verzoek tot collectieve is ingediend. Het verzwijgen van schulden in het verzoekschrift kan tot herroeping van de collectieve schuldenregeling leiden. Indien uw ex totaal niet meewerkt en u hoort er niets van, zal er vrees ik niet veel anders opzitten dan via juridische weg verder proberen de alimentatie te verkrijgen. Maar daar raadpleegt u beter een raadsman voor. Eventueel kan u eens contact opnemen met de eerstelijnshulpverlening van een Justitiehuis.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”