problemen collectieve schuldenregeling

DJK
Topic Starter
Berichten: 2

problemen collectieve schuldenregeling

#1 , 27 sep 2011 14:30

Vorig jaar heb ik een aanvraag gedaan om in collectieve schuldbemiddeling te gaan voor mijn schulden van 34.000,00 euro. Nadat ik een goedkeuring heb gekregen werd mijn werkgever op de hoogte gebracht om mijn maandelijkse salaris te innen, met alle gevolgen vandien werd ik ontslagen. Nu krijg ik van het ABVV 1050,00 euro p/m waarvan 600,00 euro naar de bemiddelaar gaat.
Dus schiet er maar 450,00 euro over om van te leven. Ik woon samen met mijn dochtertje van 9 maanden en vriendin die ook werkloos is en geen inkomsten krijgt, de huur van 655,00 p/m, werd niet meer betaald, nu heeft de huisbaas mij voor het vredegerecht gesleept met het gevolg dat ik samen met mijn gezin het huis uit wordt gezet. Ben dagelijks opzoek naar een kamer of een studio maar krijg altijd te horen dat ik werk moet hebben om in aanmerking te komen, plus ik kan geen huur waarborg betalen en om aan werk te komen vragen ze altijd of je een eigen wagen hebt. Het OCMW kan mij alleen maar helpen met een opvangtehuis voor daklozen. Jongens waar gaat dit toch allemaal naartoe!?!
Erger nog! Mijn vakantie geld van 2.500,00 euro is rechtstreeks naar de schuldeiser doorgestort! Ik belde daarvoor naar mijn schuldbemiddelaar, het antwoord dat ik daarop kreeg is; (ja, dat geld kan je wel vergeten...) dat geld hoorde naar hem toe te gaan. Ik heb een eindafrekening gekregen van Electrabel van 1.214,70 euro met de vraag, hoe kunnen we dit oplossen? hij antwoorden; (Je mag geen nieuwe schulden maken, anders wordt het herroeping) dit kan toch niet meer?
kinderbijslag is volledig in beslag genomen,dus dat wordt wel in beslag genomen! maar het vakantie geld niet. Mijn collectieve schuldbemiddelaar is niet correct!

Lieve mensen ik raad jullie allemaal aan om niet in collectieve te gaan!! Kijk maar naar mij en vele andere!

Sterkte!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 28 sep 2011 13:04

1) collectieve schuldbemiddeling bestaat niet. Het is of collectieve schuldenregeling (vonnis rechter arbeidsrechtbank) of schuldbemiddeling (via ocmw, advocaat...)
2) was er een minnelijk akkoord of een gerechterlijk akkoord?
3) wat waren de gemaakte afspraken. een collectieve schuldenregeling is een vonnis van een rechter, noch u, noch de schuldbemiddelaar, noch uw schuldeisers kunnen dat eenzijdig veranderen - dat moet altijd via de rechter.
4) nieuwe schulden maken mag inderdaad in principe niet - dat kan inderdaad leiden tot een herroeping, maar zal eerder vaak leiden tot een herziening. flagrant nieuwe schulden maken zal wel aanleiding geven tot herroeping. een hoge elektriciteitsafrekening lijkt mij (persoonlijke mening) eerder iets voor een herziening. Je kan zelf ook altijd een herziening aanvragen. Is er een herziening aangevraagd toen u uw werk verloor? U hebt recht op een pro-deo advocaat om u juridisch te laten bijstaan als u er niet wijs uit raakt.
5) er schort enorm veel aan collectieve schuldenregeling - maar het blijft nog altijd een beter systeem, dan helemaal GEEN systeem.

Artis
Berichten: 184

#3 , 28 sep 2011 20:14

1) collectieve schuldbemiddeling bestaat niet. Het is of collectieve schuldenregeling (vonnis rechter arbeidsrechtbank) of schuldbemiddeling (via ocmw, advocaat...)
2) was er een minnelijk akkoord of een gerechterlijk akkoord?
3) wat waren de gemaakte afspraken. een collectieve schuldenregeling is een vonnis van een rechter, noch u, noch de schuldbemiddelaar, noch uw schuldeisers kunnen dat eenzijdig veranderen - dat moet altijd via de rechter.
4) nieuwe schulden maken mag inderdaad in principe niet - dat kan inderdaad leiden tot een herroeping, maar zal eerder vaak leiden tot een herziening. flagrant nieuwe schulden maken zal wel aanleiding geven tot herroeping. een hoge elektriciteitsafrekening lijkt mij (persoonlijke mening) eerder iets voor een herziening. Je kan zelf ook altijd een herziening aanvragen. Is er een herziening aangevraagd toen u uw werk verloor? U hebt recht op een pro-deo advocaat om u juridisch te laten bijstaan als u er niet wijs uit raakt.
5) er schort enorm veel aan collectieve schuldenregeling - maar het blijft nog altijd een beter systeem, dan helemaal GEEN systeem.
6) Het OCMW kan je helpen ivm huurwaarborg of met de afrekening van Electrabel (via een speciaal energiefonds van de POD Maatschappelijke Integratie). Dat laatste kost het OCMW geen cent.

Betreft 4) Een afrekening van Electrabel zal niet leiden tot een herziening of herroeping, dit zijn nu eenmaal schulden buiten de wil van de cliënt om. Idem bvb met belastingen enzo.

Betreft 3) Je ontvangt 450 euro leefgeld zei je, wat dien je daarmee te betalen? Ook vaste kosten???

Reclame

DJK
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 30 sep 2011 16:11

Het OCMW betaald idd het huurwaarborg, maar ik kan geen woning vinden omdat ik geen werk heb,
de immo's sturen mij altijd weg. Het Electrabel factuur zal ik voorleggen bij het OCMW, bedankt voor de tip!
Met 450,- euro moet ik eten, medicijnen, dokter, het openbaarvervoer en vaste kosten betalen zoals water, licht en vuil ophaal.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 30 sep 2011 16:18

En wat is het nu collectieve schuldregeling of bemiddeling.
Een zee van verschil juridisch

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 30 sep 2011 20:23

En wat is het nu collectieve schuldregeling of bemiddeling.
Een zee van verschil juridisch
Dit is duidelijk een collectieve schuldenregeling , na uitspraak van de handelsrechtbank.

Nieuwe schulden als energiekosten komen er wel nog bij. Maar dit zijn zaken die de schuldbemiddelaar in eerste instantie moet regelen. Die weet dat die rekeningen komen.
Wend u tot uw OCMW , die u kan helpen om 'te leven' , maar ook u steun kan verlenen to. uw bemiddelaar en de rechtbank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 01 okt 2011 14:17

Handelsrechtbank.....ik dacht arbeidsrechtbank?

jojan
Berichten: 739

#8 , 03 okt 2011 11:50

CSR = arbeidsrechtbank.

Artis
Berichten: 184

#9 , 03 okt 2011 12:42

Het OCMW betaald idd het huurwaarborg, maar ik kan geen woning vinden omdat ik geen werk heb,
de immo's sturen mij altijd weg. Het Electrabel factuur zal ik voorleggen bij het OCMW, bedankt voor de tip!
Met 450,- euro moet ik eten, medicijnen, dokter, het openbaarvervoer en vaste kosten betalen zoals water, licht en vuil ophaal.
450 is idd nipt, werd dit vooraf doorgenomen met jou en de schuldbemiddelaar? Zijn er bepaalde momenten waar je extra's kan krijgen?
Vergeet niet dat ook jij akkoord moet gaan met elk voorstel waarmee de schuldbemiddelaar op de proppen komt. De schuldeisers hebben in principe niet meer in de pap te brokken als jij.
Betreft de HWB: de schuldbemiddelaar zal wel zijn akkoord moeten geven (het OCMW moet dat ook hebben om de terugbetaling geregeld te zien). Normaliter zal dit geen probleem opleveren.

Tope
Berichten: 916

#10 , 03 okt 2011 17:44

'om aan werk te komen vragen ze altijd of je een eigen wagen hebt': in welke sector zoek je dan?
Ik ken legio jobaanbiedingen waar het bezit van een auto absoluut niet vereist is.
Het bezit van een rijbewijs daarentegen kan een pluspunt zijn.

CurlyD.
Berichten: 3

#11 , 16 dec 2011 12:14

beste is op zoek te gaan naar een job in de regio, de vriendin kan toch ook gaan werken?
Elk beetje geld kan veel doen en het wat draaglijker maken

Stejay
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 mar 2017 17:26

Hier ook niets anders dan problemen met collectieve schuldbemiddelaar. We zitten er al 5,5 jaar onder 2maand geleden brief in de bus gehad van de rechtbank dat in mei alles gedaan is en wordt kwijtgescholden maar nu weigert mijn schuldbemiddelaar al 2 maand de huur te betalen en leefgeld te storten omdat hij zijn kosten en erelonen nog eraf moet houden,mag dit allemaal? We zijn er bijna vanaf maar tegen dan staan we mss op straat omdat hij weigert mijn huur te betalen

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 31 mar 2017 19:25

Vraag raad aan de griffier van de arbeidsrechtbank waar de toelating uitgesproken is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Marc Vanmarce
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 jun 2017 08:10

Sinds kort zit ik onder collectieve schuldbemiddeling (februari of maart, ik weet het niet juist). Bij een bemiddelaar die me is aangewezen. Zoals ik al veel gelezen heb, heb ik dezelfde problemen als andere schuldenaars!! Ik weet niet hoeveel, ik weet niet (allemaal) wie, hoelang het gaat duren? Ik krijg geen antwoorden op mijn brieven. Geeft de eerste 3 telefoontjes opgenomen maar wilde zo vlug mogelijk afleggen. Neemt nu niet meer op. Kortom, hij is niet bezig met mij!!!! Mijn vraag is, kan ik veranderen van schuldbemiddelaar?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 16 jun 2017 09:15

U bent nog maar enkele maanden in csr, u bemiddelaar kan u nog niets zeggen hij moet met de schuldeisers een overeenkomst bereiken.
Alles staat toch in het vonnis van toelaatbaarheid.
Leer eens geduldig zijn en laat de bemiddelaar zijn werk doen. In CSR is geen luxe verblijf van 5 sterren.
Het enige waar je u moet om bekommeren, dat je u leefgeld op tijd ontvangt
Als u zo verder doet ga je enkel u zelf in moeilijkheden brengen.

PS: is aangeraken om zelf een topic op te starten in plaats van eentje te kapen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”