problemen collectieve schuldenregeling

Infinitygirl
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Re: problemen collectieve schuldenregeling

#16 , 20 dec 2017 04:12

Hallo, ik hoop hier een antwoord te krijgen op mijn vragen en in het beste geval eindelijk een oplossing voor mijn probleem. 4j geleden ben ik samen met mijn ex-vriend in collectieve schuldenregeling gegaan. Ik had schulden omwille van langdurige ziekte en dus hoge ziekenhuisfacturen en weinig inkomsten. Hij bleek gokschulden te hebben en andere schulden gemaakt door een gok-en drugsverslaving voor en tijdens onze relatie. Waarvan in niets afwist toen hij bij mij introk na een relatie van 6 mnd waarin hij eigenlijk al steeds bij mij verbleef.( ja, ik weet het wel...beter opletten want je weet nooit wie je in huis haalt )Anyway ...de deurwaarders begonnen dus te komen en hoewel ik 2j alles heb geprobeerd om het zo lang mogelijk uit te stellen en kei hard heb gewerkt, terwijl ik intussen ook zwanger was was er op de duur geen andere uitweg of oplossing meer dan in collectieve schuldbemiddeling gaan. Omdat we ( feitelijk) samenwonend waren was dit dus tesamen. 3j geleden is hij vlak na de geboorte van ons zoontje vertrokken. Ik sta alleen in voor de opvoeding en heb volledige voogdij want hij kwam zelfs niet opdagen in de rechtbank. Waar ik eigenlijk wel blij om was want ik zou geen moment gerust zijn maar wel nadelig is dat ik financieel dus ook alles alleen draag. Vanwege zijn schulden en minimum inkomen mede omwille van zijn regelmatige verblijven in gevangenissen werd er een alimentatie van 70€ / mnd opgetekend maar ondanks dat we dus apart leven en nooit getrouwd waren blijft de schuldenregeling wel samen. De meeste schulden staan op zijn naam of heeft hij gemaakt tijdens onze relatie waardoor ik mede verantwoordelijk ben. Toch zou ik indien de schulden zouden gesplitst kunnen worden deze gemakkelijk zelf kunnen aflossen en zou in principe al een groot deel moeten afgelost hebben. Maar dit gebeurd dus niet waardoor ik voor het grootste deel alleen betaal de laatste 3,5jaar. Mijn kindergeld word ingehouden, de 70€ allimentatie ( waarvan ik dus niet eens zeker weet of die wel word betaald)vakantiegeld en 13e maand. Enkel mijn loon mag ik volledig zelf houden maar hier moet ik wel zelf alle kosten mee betalen (dus huur, el, verzekeringen en alle rekeningen) ook de buitengewone kosten voor mijn zoon zoals schoolrekeningen, dokterskosten, medische kosten e.d..welke mijn ex eigenlijk ook mee voor de helft zou moeten betalen maar waar ik tot op heden nog geen euro van heb gezien. Intussen woon ik samen met mijn nieuwe vriend die wel een groot deel van de kosten probeerd te dragen en over te nemen en voor mijn zoontje zorgt als dat het zijn eigen kind was maar voor hem wordt het ook steeds moeilijker. Daarbovenop ben ik sinds kort terug werkloos en zou ik omdat ik samenwoon met een werkende partner geen recht hebben op uitkering. Niet in de vorm van stempelgeld en zelfs geen OCMW leefloon. Als ik dan uitleg dat ik ook een zoontje heb waar ik voor moet zorgen en ik niet kan verwachten dat mijn vriend alles gaat betalen krijg ik het antw dat ik hiervoor kindergeld krijg en allimentatie moet eisen.Maar dit gaat dus naar de schuldbemiddelaar. Ik weet dus echt niet meer hoe ik dit moet oplossen. En zelfs als ik werk, wat ik slechts part-time kan (omdat mijn vriend in 3 shiften werkt en ik moeilijk opvang vind of kan betalen) kom ik er nog niet om alle kosten te dragen en intussen heb ik al nieuwe schulden. Zijn er manieren om dit op te lossen? Kan de schuldbemiddeling gesplitst worden en kan ik mijn ex en de schuldbemiddelaar ( die hem nogal beschermd) dwingen tot het betalen van zijn deel van de kosten!?? En hoe kom ik aan leefloon!?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”