vroegtijdige verwijdering van zwarte lijst

Dewina
Topic Starter
Berichten: 1

vroegtijdige verwijdering van zwarte lijst

#1 , 26 sep 2011 11:10

Wij zijn na 8 zware jaren eindelijk van onze schuldbemiddeling af. We dat we tot Mei 2012 nog vermelding hebben van de schuldbemiddeling en nde schulden bij de NBB. Wij hebben de banken aan wie we schulden hadden aangeschreven en zij zijn ermee akkord gegaan dat ze ons vroegtijdig van deze lijst willen verwijderen, wat ook gebeurt is. Nu rest ons enkel de melding van de schuldbemiddeling zelf nog. Dit zou niet erg zijn moesten we ons droomhuis niet gevonden hebben en deze willen aankopen. Natuurlijk krijgen we geen hypotheeklening door deze vermelding. Een bankier raad ons aan
om deze vermelding ook proberen te verwijderen voor einddatum? Is dit mogelijk, wie moeten we daarvoor aanschrijven, is dit bij de arbeidsrechtbank zelf? Is er een procedure om dit mogelijk te maken zodat we dit jaar ons huisje nog kunnen kopen voor iemand anders dit doet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 26 sep 2011 15:52

Volgens mij is het niet mogelijk om vervroegd geschrapt te worden van de "zwarte lijst" bij de NBB. De Nationale Bank legt deze lijst enkel aan. Zij beslissen daar zelf niks over. De gegevens komen van de kredietverstrekkers. Iedereen die een krediet aangaat wordt geregistreerd. (behalve voor kredieten korter dan 3 maanden en onder de 1250 euro). Als er 3 maanden wanbetaling is wordt dit eveneens door de kredietverstrekkers (banken, maar ook winkels waar u aan kopen of afbetaling deed) gemeld aan de NBB. Dan komt u op de zogenaamde "zwarte lijst" waardoor u in principe geen andere kredieten meer kan krijgen. Van zodra de wanbetalingen in orde zijn blijft u nog 1 jaar op de lijst staan, maar er staat dan wel op dat uw schulden zijn afbetaald en in uw geval staat er ook op dat u in een collectieve schuldenregeling had.

In principe kan u nu wel een lening krijgen (bij sommige kredietverstrekkers), maar dit zal nooit het volledige bedrag zijn... U moet dus een flink deel zelf kunnen ophoesten + u zal lenen aan een hoger tarief als een kredietverstrekker u een lening toestaat.

Je Oma

#3 , 26 sep 2011 22:08

Een melding van collectieve schuldenregeling blijft er trouwens nét dat tikkeltje langer opstaan dan 1 jaar na afloop (dit teneinde de mensen die net uit CSR zijn te klissen die de dag nadat ze denken dat ze geschrapt zijn, al aan de deur van een bank staan te kloppen om opnieuw krediet te vragen. Dit is realiteit).

Is het niet beter om even zonder krediet te leven? 8 jaar in CSR en toch weer opnieuw de drang naar krediet.
Wees verstandig en hou je een tijd ver weg van elke kredietvorm.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2011 07:37

En het is ook niet omdat je van de lijst af bent dat men in de banken niet weet van het verleden!

De kredietverzekeraars die houden dit tot een 7 jaar na dat je van de lijst bent nog bij, en het zal je al die jaren achtervolgen als je een lening aanvraagt.

Ook zelfstandigen die een faling gehad hebben en verschoonbaar verklaart zijn die blijven altijd nog een jaar op de zwarte lijst, weliswaar met de vermelding geen schulden!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Femangel
Berichten: 19

#5 , 27 sep 2011 16:30

Ik heb inderdaad ook gemerkt dat je na 1 jaar niet automatisch van de lijst gaat.
Ikzelf ben al sinds februari 2010 officieel schuldenvrij maar toen ik in juli 2011 een bank-waarborg (voor de huurwaarborg) ging aanvragen bij de bank kreeg ik zonder pardon een njet..
Blijkbaar stond ik toch nog steeds vermeld op de zwarte lijst...
Geen idee wanneer het er dan eindelijk wél afgaat!

Fem

jojan
Berichten: 739

#6 , 28 sep 2011 08:16

1) U kan altijd bij de Nationale Bank uw gegevens opvragen.

Iedereen kan kosteloos een overzicht verkrijgen van de gegevens die op zijn naam geregistreerd zijn in het bestand van de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP) en het bestand van de Niet-gereglementeerde registraties (ENR). Dit persoonlijke toegangsrecht kan op drie manieren worden uitgeoefend:

via internet, aan de hand van uw elektronische identiteitskaart

per brief, vergezeld van een recto verso kopie van uw identiteitskaart, gericht aan:

Nationale Bank van België
Centrale voor kredieten aan particulieren
de Berlaimontlaan 14
1000 Brussel


aan de loketten van de Nationale Bank, op voorlegging van uw identiteitskaart:

NBB Antwerpen, Leopoldplaats 8, 2000 Antwerpen
NBB Bergen, avenue Frère Orban 26, 7000 Mons
NBB Brussel, de Berlaimontlaan 3, 1000 Brussel
NBB Hasselt, Eurostraat 4, 3500 Hasselt
NBB Kortrijk, President Kennedypark 43, 8500 Kortrijk
NBB Luik, place Saint-Paul 12-16, 4000 Liège

Openingsuren van maandag tot vrijdag: 9u - 15u30.

Telefonisch worden geen inlichtingen verstrekt.

2) banken houden zelf uiteraard ook gegevens bij over slecht betalende klanten (zie ook Denlowie)

3) de bankwaarborg is een kredietvorm waarbij de bank zich ertoe verbindt een bepaald bedrag te betalen voor rekening van haar cliënt wanneer laatstgenoemde een bepaalde verbintenis die hij aanging ten overstaan van een derde (de begunstigde van de waarborg), niet zou nakomen. Die verbintenis kan betrekking hebben op de betaling van een schuld, de uitvoering van een werk of verrichting, ... wellicht voldoet u gewoon niet aan de voorwaarden die uw bank stelt om voor een bankwaarborg in aanmerking te komen en heeft dit niets met de lijst van de kredietcentrale van de NBB te maken.

Sylfke1990
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jun 2017 22:06

Ik kom een jaar geleden ongeveer uit vrijwilige schuldbemiddeling ik heb gekeken met mijn identiteitskaart op de site van nbb maar er komt opstaan ( op deze naam zijn geen financiële gegevens ofzo iets gekend ) wil dat dan zeggen dat ik van de zwarte lijst ben of ? Laten ze niet alles zien ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jun 2017 07:14

Dan ben je er vanaf !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gohatto203
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 okt 2017 07:36

Beste,

Ik heb een vraag omtrent lenen na schuldenbemiddeling.

Door het helpen van een familielid die mij heeft bedrogen ben ik in een collectieve schuldenregeling moeten stappen.

Ik ben er sinds april dit 2017 uit door een heroeping omdat de rechtbank beslist heeft na al die jaren dat het familielid in kwestie de gemaakte schulden zou moeten betalen.

Ondertussen heb ik een negatieve melding bij de NBB waar de melding staat dat er een heroeping was van de collectieve schuldenregeling.

Hierdoor kan ik dus niet verder met mijn leven en de draad terug opnemen en zoals iedereen een huis willen kopen om mijn geld niet door de ramen te gooien aan huur.

Nu vroeg ik mij af of deze melding van heroeping er na 1 jaar vanzelf af gaat of ik daar zelf enige juridische stappen voor moet nemen.

Zou er dit iemand weten?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met beleefde groeten,
Christopher

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 okt 2017 07:47

Normaal gaat dit na een jaar vanzelf af maar maak je niet illusies want als je ervan af bent staan de banken niet te springen om je een krediet te geven
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4618
Locatie: Diest

#11 , 26 okt 2017 10:57

Banken zullen je evenmin 'vervroegd verwijderen'. hoogstens zullen ze laten vermelden dat de achterstanden geregulariseerd zijn. Je gaat dan over van een 'actieve' melding (met bestaande achterstallen) naar een 'passieve melding' (met aangezuiverde achterstallen < 1 jaar)
Algemeen is de wetgeving er niet gekomen om mensen te pesten, maar net te beschermen tegen overmatige kredietlast. En 'het is niet wijs' (zoals Kris Peeters zou zeggen) om onmiddellijk na schrapping zwarte lijst terug schulden aan te gaan. Het is alsof een patiënt die uit intensive care komt onmiddellijk de marathon zou lopen. Voor dergelijke consumenten is het noodzakelijk om eerst een beetje financiële buffer op te bouwen. wat eigen vermogen te sparen vooraleer ze terug schulden aangaan.
HET probleem bij schuldenproblematiek is doorgaans dat mensen geen enkele buffer hebben en bij de minste tegenslag (onverwachte zware facturen,ziekte, korte werkloosheid...) onmiddellijk met de rug tegen de muur staan en hun verplichtingen niet meer kunnen naleven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gohatto203
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 dec 2017 09:13

Beste,

Het waren geen bankschulden. Ik heb een woning gehuurd voor mijn zuster die door haar man mishandeld werd en zwanger was van haar tweede kind.

Ik wist wel dat ze wat financiële problemen had maar heb haar toch geholpen omdat ze mij beloofde alles correct te betalen. Ik zie mijn zuster maar 1 keer om de zoveel tijden. Omdat wij normaal gezien niet echt overeenkomen. Maar ik dacht, zij is familie en ik kan haar moeilijk aan haar lot overlaten.

Ik ben een woning gaan huren en heb de waarborg zelf betaald + 1ste maand huur, heb water, elektriciteit en gas aangesloten op mijn naam omdat zij vertelde dat zij geen leverancier meer kon inschakkelen vanwege de schulden die zij had.

Daarna heeft ze online zonder mijn medeweten online een internet, tv, telefoon en gsm abonnement genomen (Ja, dit is blijkbaar mogelijk zonder handtekening!). Dit omdat ze mijn gegevens had via het huurcontract.

Ik heb na het eerste maand zoals gewoon (dom van me) geen contact meer gehad met haar gedurende een periode van +6 maanden.

Toen ik haar een bezoekje wilde brengen heb ik de woning in catastrofale omstandigheden terugevonden. Alles was vernield en er lag een hoop ongeopende brieven toen ik de deur open deed.

Huur was nooit meer betaald sinds ik deze de eerste maal had betaald, water, gas en elektriciteit was ook nooit betaald en daarbovenop had ik een extra factuur van +3000 Euro van telenet waar ik niets van wist.

Het contract stond getekend voor 2 jaar.

Na een bezoek bij het vredegerecht voor deze schulden en aan de rechter te hebben uitgelegd dat ik deze niet zelf had gemaakt moest ik 2 jaar huur + schadevergoeding voor huis, water, elektriciteit, gas en telenet betalen. Een "kleine" som van meer dan 25.000 Euro.

Uiteraard had ik dit niet liggen!

De rechter vertelde dat omdat ik alles had getekend ik oo verantwoordelijk was voor de schulden die mijn zuster had gemaakt en ik het maar met haar moest uitvechten. Ik heb uiteraard beroep getekend!

Ondertussen..

Ik ben dan uit waanhoop naar het ocmw gestapt om hulp te krijgen met een budgetbegeiding, maar zij hebben mij toen aangeraden om naar het CAW te gaan en schuldenbemiddeling aan te vragen. Omdat het bedrag te hoog was om een degelijke afbetalingsplan te maken.

Ik ben meer dan 3 jaar in schuldenbemiddeling geweest hierdoor. Had geen sociaal leven meer door maar 100 Euro per week te hebben voor mij en mijn gezin. Het was hel! En dit allemaal omdat ik maar wilde helpen.

Na 3 jaar uiteindelijk heroepping gekregen omdat er beslist werd dat mijn zuster deze zou moeten betalen en ik niet. Ondertussen 3 jaar van mijn leven kwijt, 3 jaar lang gesukkeld en veel vrienden verloren alsook mijn job 3 jaar geleden omdat zij een brief kregen van de schuldenbemiddelaar.

Nu sta ik nog eens op de ZWARTE LIJST en kan ik misschien nog voor zoveel jaren niet lenen en dit terwijl ik nooit geen achterstallige krediet heb gehad omdat ik ook nog nooit niets heb geleend.

Ik begrijp dat het systeem zo in elkaar steekt voor de mensen die wel zelf in de schulden geraken door misstappen. Maar voor mensen die daar niets aan kunnen doen zouden ze wel de spelregels mogen veranderen.

Mijn excuses voor deze lange post. Frustraties die ik met iemand moest delen.

Weet iemand of ik juridische stappen kan zetten om niet langer dan 1 jaar op de zwarte lijst te blijven staan?

Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoord.

Met beleefde groeten,
Christopher

Post van Oktober 2017 was ook van mij. Bedankt aan de 2 personen die hierop hebben geantwoord.

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 12 dec 2017 11:26

Uit wat ik uit uw verhaal kan ik enkel opmaken staat u terecht geregistreerd als wanbetaler. U hebt de bewuste contracten (op dat ene na dan) afgesloten en bent dus aansprakelijk voor deze schulden. Dat uw zus "haar" rekening niet betaalt is niet het probleem van de schuldeisers; u heeft uw handtekening geplaatst.

PS: Dit is nog steeds een gekaapt topic, wat hier niet wordt geapprecieerd.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”