#6 , 28 sep 2011 08:16
1) U kan altijd bij de Nationale Bank uw gegevens opvragen.
Iedereen kan kosteloos een overzicht verkrijgen van de gegevens die op zijn naam geregistreerd zijn in het bestand van de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP) en het bestand van de Niet-gereglementeerde registraties (ENR). Dit persoonlijke toegangsrecht kan op drie manieren worden uitgeoefend:
via internet, aan de hand van uw elektronische identiteitskaart
per brief, vergezeld van een recto verso kopie van uw identiteitskaart, gericht aan:
Nationale Bank van België
Centrale voor kredieten aan particulieren
de Berlaimontlaan 14
1000 Brussel
aan de loketten van de Nationale Bank, op voorlegging van uw identiteitskaart:
NBB Antwerpen, Leopoldplaats 8, 2000 Antwerpen
NBB Bergen, avenue Frère Orban 26, 7000 Mons
NBB Brussel, de Berlaimontlaan 3, 1000 Brussel
NBB Hasselt, Eurostraat 4, 3500 Hasselt
NBB Kortrijk, President Kennedypark 43, 8500 Kortrijk
NBB Luik, place Saint-Paul 12-16, 4000 Liège
Openingsuren van maandag tot vrijdag: 9u - 15u30.
Telefonisch worden geen inlichtingen verstrekt.
2) banken houden zelf uiteraard ook gegevens bij over slecht betalende klanten (zie ook Denlowie)
3) de bankwaarborg is een kredietvorm waarbij de bank zich ertoe verbindt een bepaald bedrag te betalen voor rekening van haar cliënt wanneer laatstgenoemde een bepaalde verbintenis die hij aanging ten overstaan van een derde (de begunstigde van de waarborg), niet zou nakomen. Die verbintenis kan betrekking hebben op de betaling van een schuld, de uitvoering van een werk of verrichting, ... wellicht voldoet u gewoon niet aan de voorwaarden die uw bank stelt om voor een bankwaarborg in aanmerking te komen en heeft dit niets met de lijst van de kredietcentrale van de NBB te maken.