Incassobureau via Telenet --> Wat nu ??

bouwkunde
Topic Starter
Berichten: 4

Incassobureau via Telenet --> Wat nu ??

#1 , 15 sep 2011 19:48

Gisteren kreeg mijn moeder een brief in de bus van een incassobureau in opdracht van Telenet.

Zij werd in gebreke gesteld voor het niet betalen van een aantal facturen en aangemaand tot het betalen van de som van +/- 2000 euro.
Nu moet u weten dat zij tot op vandaag nog geen enkel contact gehad heeft met Telenet.
Dus geen abonnement afgsloten, geen fakturen ontvangen (logisch natuurlijk) en dus al zeker geen klant.

Wij vermoeden hier een geval van fraude en/of misbruik van identiteitsgegevens door eigen familie !!

Ik heb Telenet reeds ingelicht maar heb nog geen reaktie ontvangen.
Het incassobureau zegt dat ze Telenet het advies zullen geven om te dagvaarden.

Wat kunnen wij doen om te vermijden dat mijn moeder aansprakelijk gesteld wordt voor iets waar ze dus NOOIT voor getekend heeft of van af weet !!!
Mijn moeder is natuurlijk in paniek en verwacht elk moment de deurwaarder.

Hoe Telenet ineens mijn moeder haar gegevens heeft is mij een raadsel.
Ik vermoed dat het familielid een contract heeft afgesloten met de identiteitskaartnummer van mijn moeder bij een telenetwinkel.
Nu dat familielid (dat trouwens op een ander adres woont) niet meer betaald aan Telenet heeft Telenet daar alles afgesloten en verhalen zij alles op mijn moeder.

Maar waarom komt Telenet dan nu ineens bij mijn moeder terecht ????

Advies over welke stappen we kunnen nemen zijn meer dan welkom !!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 15 sep 2011 19:57

Op die rekening moet toch het "leveringsadres" vermeld staan? Zo kent u toch -met zekerheid (u spreekt slechts van "vermoeden")- de dader?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 sep 2011 20:02

aangetekende brief aan Telenet waarin moeder schrijft:
- ik heb met u geen contract afgesloten en ben u niets verschuldigd;
- ik heb nooit van u facturen ontvangen;
- als u meent dat ik u toch iets verschuldigd ben, gelieve mij kopie van de overeenkomst toe te sturen;
- als u toch tot dagvaarding overgaat zal ik een vordering stellen wegens tergend en roekeloos geding.

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 15 sep 2011 20:15

Degene die de uitvoering van een verbintenis vordert moet het bestaan daarvan bewijzen (artikel 1315, eerste lid van het Gerechtelijk Wetboek).

als telenet beweerd dat er een contract is met uw moeder, zullen zij dit moeten bewijzen, vraag achter een kopie van dit contract, als er geen handtekening opstaat van uw moeder, zal telenet niet veel kunnen doen.

trouwens, een incassobureau heeft geen enkele juridische waarde in Belgie, buiten 'dreigen' kunnen ze niet veel doen.

Franciscus
Berichten: 38593

#5 , 16 sep 2011 10:38

Volgende stap aangifte bij politie met alle gegevens die je hebt.
Aan de politie geef je copie's van alle documenten.
Dus bellen naar de klantendienst of langsgaan in shop voor meer info.
PS op de papieren van Telenet moet een accountnr staan.
Politie zal dan bij Telenet al de gegevens OOk het contract met handtekening opvragen en kent dus ook het leveringsadres.
Onderzoek met oa schriftproef van uw moeder en van de vermoedelijke dader (verdachte)

Ondertussen deel je het PV nr al mee aan Telenet

bouwkunde
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 20 sep 2011 12:32

Nu heeft Telenet mij gevraagd om een bewijs van woonst af te leveren van mijn moeder zodat zij weten dat ze nooit op een ander adres gewoond heeft !
Nu weet ik ondertussen ook dat het betrokken familielid (die dus eigenlijk de aansluiting geregeld heeft en niet betaald heeft) ondertussen een domicilieringsopdracht heeft gegeven aan de bank om per maand een bedrag af te lossen aan Telenet voor vergoeding van de achterstallige facturen.

Tja, en wat ik nu best doe .... ik denk dat ik Telenet zal inlichten dat de schuld wel betaald zal worden door het betrokken familielid en dat mijn moeder dus binnen afzienbare tijd "schuldenvrij" is.

Als daarmee heel deze zaak van tafel verdwijnt is het voor mij OK en zeker voor mijn moeder.

jojan
Berichten: 739

#7 , 20 sep 2011 13:52

Als Telenet het niet eens is met het door het familielied opgestarte "afbetalingsplan" of het familielid haalt na de eerste betaling de maandelijkse betaalopdracht weer weg dan begint eventueel het spelletje opnieuw. Ik zou het bewijs leveren aan Telenet dat uw moeder nooit op het leveringsadres gewoond heeft. Ik zou het er niet zo bij laten.

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 20 sep 2011 14:23

Eigenlijk moet de naam op het contract veranderd worden; dus niet meer op naam van jouw moeder.

Franciscus
Berichten: 38593

#9 , 20 sep 2011 19:13

U moet niet bewijzen dat u moeder daar niet woont. Telenet moet bewijzen dat uw moeder een contract heeft afgesloten.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 20 sep 2011 19:23

U moet niet bewijzen dat u moeder daar niet woont. Telenet moet bewijzen dat uw moeder een contract heeft afgesloten.
Dat klopt. De officiële woonplaats van de moeder bewijst op zich daarentegen helemaal niets. Ze kan ook een abonnement genomen hebben voor een woning waar ze zelf niet is gedomicilieerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”